89692. Tegen de stroom in ; binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800 / Ruud Filarski. - [Utrecht] : Matrijs, 2014. 439 p. : ill. : 29 cm. - . - Met lit.opg, noten en reg., ISBN: 978-90-5345-477-0 PK : F2014-39 Gedurende de laatste twee eeuwen heeft de Nederlandse binnenvaart zich ontwikkeld van de traditionele vervoerswijze met zeilschepen en trekschuiten tot een moderne bedrijfstak met containerschepen en duwstellen. Zowel in het internationale als het binnenlandse vervoer neemt de binnenvaart een prominente plaats in. Tegen de stroom in is een rijk geïllustreerd standaardwerk, dat als eerste de volledige geschiedenis van de binnenvaart en de vaarwegen in Nederland weergeeft. Het begint met een beschrijving van de kleinschalige Nederlandse binnenvaart aan het begin van de negentiende eeuw, die geheel op windkracht en paardenkracht was gebaseerd. Vervolgens laat dit boek zien hoe het vervoersysteem zich via de stoomvaart, de sleepvaart, het motorschip en de duwvaart ontwikkelde tot de huidige, grootschalige, internationaal georiënteerde bedrijfstak. Het beschrijft de ontwikkeling van het binnenvaartgoederenvervoer en de vloot en gaat uitvoerig in op de concurrentiestrijd tussen de binnenvaart, de spoorwegen en het wegtransport. Ook de veranderingen van de organisatie van het binnenvaartvervoer komt aan bod, net als de strijd tussen verladers, reders en schippers, de opkomst van de schippersbonden, het ontstaan en verdwijnen van de schippersbeurzen en de veranderende sociale positie van de schippers.

89692. Tegen de stroom in ; binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800 / Ruud Filarski. - [Utrecht] : Matrijs, 2014. 439 p. : ill. : 29 cm. - . - Met lit.opg, noten en reg., ISBN: 978-90-5345-477-0 PK : F2014-39 Gedurende de laatste twee eeuwen heeft de Nederlandse binnenvaart zich ontwikkeld van de traditionele vervoerswijze met zeilschepen en trekschuiten tot een moderne bedrijfstak met containerschepen en duwstellen. Zowel in het internationale als het binnenlandse vervoer neemt de binnenvaart een prominente plaats in. Tegen de stroom in is een rijk geïllustreerd standaardwerk, dat als eerste de volledige geschiedenis van de binnenvaart en de vaarwegen in Nederland weergeeft. Het begint met een beschrijving van de kleinschalige Nederlandse binnenvaart aan het begin van de negentiende eeuw, die geheel op windkracht en paardenkracht was gebaseerd. Vervolgens laat dit boek zien hoe het vervoersysteem zich via de stoomvaart, de sleepvaart, het motorschip en de duwvaart ontwikkelde tot de huidige, grootschalige, internationaal georiënteerde bedrijfstak. Het beschrijft de ontwikkeling van het binnenvaartgoederenvervoer en de vloot en gaat uitvoerig in op de concurrentiestrijd tussen de binnenvaart, de spoorwegen en het wegtransport. Ook de veranderingen van de organisatie van het binnenvaartvervoer komt aan bod, net als de strijd tussen verladers, reders en schippers, de opkomst van de schippersbonden, het ontstaan en verdwijnen van de schippersbeurzen en de veranderende sociale positie van de schippers.

89692. Tegen de stroom in ; binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800 / Ruud Filarski. - [Utrecht] : Matrijs, 2014. 439 p. : ill. : 29 cm. - . - Met lit.opg, noten en reg., ISBN: 978-90-5345-477-0 PK : F2014-39 Gedurende de laatste twee eeuwen heeft de Nederlandse binnenvaart zich ontwikkeld van de traditionele vervoerswijze met zeilschepen en trekschuiten tot een moderne bedrijfstak met containerschepen en duwstellen. Zowel in het internationale als het binnenlandse vervoer neemt de binnenvaart een prominente plaats in. Tegen de stroom in is een rijk geïllustreerd standaardwerk, dat als eerste de volledige geschiedenis van de binnenvaart en de vaarwegen in Nederland weergeeft. Het begint met een beschrijving van de kleinschalige Nederlandse binnenvaart aan het begin van de negentiende eeuw, die geheel op windkracht en paardenkracht was gebaseerd. Vervolgens laat dit boek zien hoe het vervoersysteem zich via de stoomvaart, de sleepvaart, het motorschip en de duwvaart ontwikkelde tot de huidige, grootschalige, internationaal georiënteerde bedrijfstak. Het beschrijft de ontwikkeling van het binnenvaartgoederenvervoer en de vloot en gaat uitvoerig in op de concurrentiestrijd tussen de binnenvaart, de spoorwegen en het wegtransport. Ook de veranderingen van de organisatie van het binnenvaartvervoer komt aan bod, net als de strijd tussen verladers, reders en schippers, de opkomst van de schippersbonden, het ontstaan en verdwijnen van de schippersbeurzen en de veranderende sociale positie van de schippers.