94550, . Ruimte voor de Lek én voor archeologie : Archeologisch onderzoek naar steenovens 'Het Oude Werk' en 'Het Heiwerk' / Rogier de Groot. - In: [ UAT 68 ]. - Vol. 38, nr. 2 (2016), p. 40-43. - ill., krt., plgr. . - Met lit.opg. Archeologisch onderzoek in de Bossenwaard bij Nieuwegein94551, . Beurtvaart, Bodediensten en Pakketpost / Jaap Boersma. - In: [ UAT 68 ]. - Vol. 38, nr. 2 (2016), p. 44-45. - ill. 81337, . De vaarroute vanuit Vleuten naar Utrecht en de schippers Barten : scheepvaart in het stroomgebied van de Oude Rijn (4) / door Gedo Voorn en Veronique Voorn. - In: , [ UAT 243 ]. - Vol. 32, nr. 1 (mrt. 2012), p. 21-26. - ill., krt., portr. 99482, . De vaarwegen in en rond Breukelen van toen / Rinus van Ewijk. - In: [ UAT 371 ]. - Vol. 32, nr. 2 (nov. 2017), p. 72-73. - ill. . Levend houden van de geschiedenis van de Biltse en Zeister Grift / Kees Kort. - In: [ UAT 198 ]. - Vol. 48, nr. 4 (dec. 2018), p. 93-98. - ill., krt. . - Met bronvermelding. De geschiedenis van de eeuwenoude vaarweg tussen Utrecht, De Bilt en Zeist64119. Die Selbstkosten des Eisenbahn-Transportes und die Wasserstrassen-Frage in Frankreich, Preussen und Österreich / von Wilhelm von Nörling. - Wien : Alfred Hölder, 1885. VIII, 232 p. : met 11 uitsl. krtn : 27 cm. - PK : DE PATER K 352 97383, . De Amstel en zo voort ... [deel 3] / door Stef Veerhuis. - In: [ UAT 470 ]. - Vol. 33, nr. 1 (mrt. 2017), p. 8-11. - ill. De groei van de exploitatie van stoombootdiensten in de negentiende eeuw89692. Tegen de stroom in ; binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800 / Ruud Filarski. - [Utrecht] : Matrijs, 2014. 439 p. : ill. : 29 cm. - . - Met lit.opg, noten en reg., ISBN: 978-90-5345-477-0 PK : F2014-39 Gedurende de laatste twee eeuwen heeft de Nederlandse binnenvaart zich ontwikkeld van de traditionele vervoerswijze met zeilschepen en trekschuiten tot een moderne bedrijfstak met containerschepen en duwstellen. Zowel in het internationale als het binnenlandse vervoer neemt de binnenvaart een prominente plaats in. Tegen de stroom in is een rijk geïllustreerd standaardwerk, dat als eerste de volledige geschiedenis van de binnenvaart en de vaarwegen in Nederland weergeeft. Het begint met een beschrijving van de kleinschalige Nederlandse binnenvaart aan het begin van de negentiende eeuw, die geheel op windkracht en paardenkracht was gebaseerd. Vervolgens laat dit boek zien hoe het vervoersysteem zich via de stoomvaart, de sleepvaart, het motorschip en de duwvaart ontwikkelde tot de huidige, grootschalige, internationaal georiënteerde bedrijfstak. Het beschrijft de ontwikkeling van het binnenvaartgoederenvervoer en de vloot en gaat uitvoerig in op de concurrentiestrijd tussen de binnenvaart, de spoorwegen en het wegtransport. Ook de veranderingen van de organisatie van het binnenvaartvervoer komt aan bod, net als de strijd tussen verladers, reders en schippers, de opkomst van de schippersbonden, het ontstaan en verdwijnen van de schippersbeurzen en de veranderende sociale positie van de schippers.53907. Reichsbahn und Wasserstrassen - [S.l.] : Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, 1927. 59, [1] p.: 29 cm. - PK : NS DK 140 52378. Eerste verslag der Staatscommissie, ingesteld bij Kon. Besluit van 12 Mei 1923, no. 40, tot het instellen van een onderzoek aangaande de vraag, of en in hoever maatregelen noodig zijn om te bevorderen, dat de land- en waterwegen en de spoor- en intercommunale tramwegen op de meest economische wijze dienstbaar worden gemaakt aan het vervoer van reizigers en van goederen - 's-Gravenhage : Algemeene Landsdrukkerij, 1924. 118, II p. : tab. : 33 cm. - PK : NS F 136 80372, . De Leidse Rijn als vaarweg / Veronique Voorn-Verkleij. - In: , [ STUDIEZAAL: 31-1 ]. - Vol. 84, nr. 5 (okt. 2011), p. 156-161. - ill., krt. De nieuwe wijk Leidsche Rijn is vernoemd naar een 13 km lange vaarweg die eind 14e eeuw ontstond door het verbinden van enkele oude en nieuwe waterlopen. De Leidse Rijn speelde een belangrijke rol voor het vervoer van goederen en personen naar en van Utrecht. Begin 20e eeuw kwam daar een einde aan.