Wezel, Gerard W.C. van
93232. De bouwsculptuur van de Utrechtse Dom : een andere kijk op de bouwgeschiedenis / Elisabeth den Hartog ; concept en redactie Gerard van Wezel. - [Amersfoort ; Zwolle] : Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed ; WBooks, 2015. 383 p. : ill. : 30 cm. - ((Studies naar bouwsculptuur ; 3)). - Met bibliogr. en noten, ISBN: 978-94-625-8073-2 PK : F2015-55 it boek analyseert de Domkerk en haar bijgebouwen uit de periode 1253 - 1517, toen de Dom min of meer werd voltooid, aan de hand van de middeleeuwse bouwsculptuur. Dit heeft geresulteerd in een, wat betreft het koor, andere bouwvolgorde dan tot nu toe steeds is gedacht. Daarbij wordt de sculptuur in een stilistische context geplaatst. Aardig is dat de opdrachtgevers van de diverse fases van de Domkerk zo ook in beeld komen. Al met al blijkt de dertiende-eeuwse sculptuur van de Dom meer met die in Parijs en Reims samen te hangen dan met die van Keulen, zoals voorheen is gedacht. De door de tijd heen veranderende thematiek geeft bovendien inzicht in de middeleeuwse gedachtewereld. In het boek wordt daarom stil gestaan bij zaken als de betekenis van het naturalistische bladwerk, waterspuwers en andere monsterfiguurtjes, engelen met passiesymbolen, consoles met schilddragers, profetenfiguren en het Heilig Graf. Over de auteur: Elizabeth den Hartog, kunsthistorica, is expert op het gebied van middeleeuwse architectuur en sculptuur.84266. De genade van de steiger; monumentale kerkelijke schilderkunst in het interbellum / Bernadette C.M. Hellenberg Hubar ; met een bijdr. van Angelique Friedrichs ; Concept, begeleiding en eindred. Gerard W.C. van Wezel. - [Zutphen ; Amersfoort] : Walburg Pers ; Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2013. 512 p. : ill. : 33 cm. - . - Met bronnen,reg. -, ISBN: 90-5730881-9 PK : F2013-51 Het onderzoek dat de Rijksdienst Cultureel Erfgoed in 2012 initieerde naar monumentale kerkelijke schilderkunst in het Interbellum resulteerde in de eerste studie over dit onderwerp, De genade van de steiger. De titel reflecteert de worsteling van de kunstenaar die in allerlei houdingen hoog op de steiger zijn werk uitvoert en in zijn hoofd een berekening moet maken van hoe dit er vanaf de grond uit komt te zien. Een beetje genade was daarbij onmisbaar. De publicatie schetst hoe de academisch geschoolde kunstenaar aan het einde van de negentiende eeuw zijn entree maakte op de steiger. Dit leidde in het Interbellum tot een relatief kortstondige vlucht aan kerkelijke opdrachten voor specialistisch geschoolde muurschilders. Niet alleen de actoren en hun opleiding, maar ook de toegepaste technieken en de kunstkritiek passeren de revue. De publicatie wordt afgerond met een indeling in stromingen en karakteristieken met kopstukken en representanten, Einzelgänger en pluriforme kunstenaars. Deze opzet biedt een kader om in de toekomst de waarden van dit type werk te kunnen positioneren. Vanuit een wetenschappelijke benadering beoogt dit boek een handwerk te zijn voor een ieder die in de praktijk met beheer en behoud van monumenten en hun interieurs te maken heeft.91032. De Sint-Maartenskerk te Doorn ; vroeg renaissancemonument, bouwsculptuur en bouwgeschiedenis / Gerard van Wezel ... [et al.]. - Amersfoort ; Zwolle : Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed ; WBOOKS, 2015. 175 p. : ill. : 30 cm. - ((Studies naar bouwsculptuur ; 2)). - Met bibliogr. en noten, ISBN: 978-90-663-0466-6 PK : F2015-18 Tijdens opgravingswerkzaamheden in de toren van de Sint-Maartenskerk in Doorn, in 1996, ontdekte men omvangrijke fragmenten van gepolychromeerde natuurstenen sculptuur. Na restauratie en reconstructie in 1998-2000 werden de restanten – die afkomstig bleken te zijn van grote reliëfs met onder meer voorstellingen uit het leven en lijden van Christus - tentoongesteld in de kerk. Omdat de fragmenten in 2009 zoutuitbloei vertoonden waarbij de polychromie werd afgestoten, en omdat het interieur zou worden gerenoveerd, was het een goede gelegenheid de conditie ervan grondig te onderzoeken. Dit gebeurde bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed omdat over de problematiek van zoutuitbloei bij gepolychromeerde natuurstenen beelden nog weinig bekend is. Het onderzoek werd uitgevoerd door een team van externe en interne specialisten. Deze situatie bood ook gelegenheid voor reconstructie en onderzoek naar de iconografie en de mogelijke herkomst van de fragmenten. Bij een opgraving in de kerk tijdens de renovatie werd de koorsluiting van een mogelijk nog oudere kerk gevonden. Dit was ook de bouwgeschiedenis opnieuw te herzien en het resultaat tegelijkertijd te publiceren. De reliëfs zijn mogelijk afkomstig van een doksaal. Als kerkelijk architectonisch onderdeel vallen ze dus onder bouwsculptuur. De fragmenten zijn van nationaal belang: gezien de hoge kwaliteit van het beeldhouwwerk en de nog geheel aanwezige polychromie zijn ze een belangrijke bron van kennis over polychromeerde laatmiddeleeuwse beelden. De Sint-Maartenskerk stond onder beheer van de Utrechtse Domproosten. Een van hen zal omstreeks 1525-1535 opdracht hebben verleend tot een dergelijk groot en rijk interieuronderdeel. Het behoort tot de vroegste voorbeelden van renaissance bouwsculptuur in Nederland.
16
Wezel, Gerard W.C. van
label
Wezel, Gerard W.C. van
sameAs
inventarisnummer
1264404815
toegang
CON_BIB_AUTEURS