91018. De Volkshogeschool in Nederland 1925-2010 / Maarten van der Linde ; Johan Frieswijk. - Hilversum : Verloren, 2013. 552 p. : ill. : 24 cm. - . - Met bronnen, noten en reg., ISBN: 978-90-8704-382-7 PK : K2015-38 'Eenige wonderlijke menschen', bezig met het tot stand brengen van een onbegrijpelijk werk. Zo keek men aan tegen de mensen die in 1932 in een uithoek van Friesland de eerste volkshogeschool stichtten. Uit hun initiatief ontstond een beweging die met veel elan bijdroeg aan de culturele ontwikkeling en sociale vorming van grote groepen jongeren en volwassenen. In de jaren dertig werd honderden jonge werklozen met vakscholing én maatschappelijke vorming een nieuw perspectief aangereikt. Na de oorlog boden de volkshogescholen vormingsweken voor onder andere leerlingen van diverse schooltypen, gezinsverzorgsters in opleiding en onderwijzers in de jaren vijftig en zestig en ondernemingsraden, groene landbouwers en dove Nederlanders in de jaren zeventig en tachtig. Dit boek schetst het ontstaan en de ontwikkeling van de verschillende volkshogescholen in Nederland in al hun facetten. Ze vormden een beweging die het maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef wilde bevorderen en de samenleving wilde democratiseren.

91018. De Volkshogeschool in Nederland 1925-2010 / Maarten van der Linde ; Johan Frieswijk. - Hilversum : Verloren, 2013. 552 p. : ill. : 24 cm. - . - Met bronnen, noten en reg., ISBN: 978-90-8704-382-7 PK : K2015-38 'Eenige wonderlijke menschen', bezig met het tot stand brengen van een onbegrijpelijk werk. Zo keek men aan tegen de mensen die in 1932 in een uithoek van Friesland de eerste volkshogeschool stichtten. Uit hun initiatief ontstond een beweging die met veel elan bijdroeg aan de culturele ontwikkeling en sociale vorming van grote groepen jongeren en volwassenen. In de jaren dertig werd honderden jonge werklozen met vakscholing én maatschappelijke vorming een nieuw perspectief aangereikt. Na de oorlog boden de volkshogescholen vormingsweken voor onder andere leerlingen van diverse schooltypen, gezinsverzorgsters in opleiding en onderwijzers in de jaren vijftig en zestig en ondernemingsraden, groene landbouwers en dove Nederlanders in de jaren zeventig en tachtig. Dit boek schetst het ontstaan en de ontwikkeling van de verschillende volkshogescholen in Nederland in al hun facetten. Ze vormden een beweging die het maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef wilde bevorderen en de samenleving wilde democratiseren.