Handelsondernemingen
97352. Conditien, volgens welke de Edele Mogende Heeren Staten 's Lands van Utrecht den 9 September 1720 Octroy hebben verleent, tot het oprechten van een Provinciale Compagnie van Commercie, Asseurantie &c. - (Colofon) Tot Utrecht : Gedrukt by Jacobus van Paddenburg [...] woonende by de Vie-brugge, [1720?]. [4] p.: 33 cm. - . - Sig. 2° PK : VV 02 (1720 006) 99314. [Akte van oprichting van een vennootschap te Utrecht, comparanten de heer G. de Waal en de heer Johannes Verloop, krachtens procuratie den 15 Mei 1840] - [S.l.] : [s.n.], [1840]. 24 p.: 21 cm. - . - Achterin bijgevoegd: Prospectus (handschrift) Het is gewis eene ontegensprekelijke waarheid dat alwaar bloeijende fabrijken en trafijken gevestigd zijn [...] Utrecht Augustus 1840. - (Muller: 5578) (gemarmerd omslag) PK : VV 18 (1840 001) 57821. 'Het kapitalisme verloedert' : oud-topman van SHV Paul Fentener van Vlissingen over natuur, nouveaux riches en integriteit in het zakenleven / Jeroen Wester. - [S.l.] : [s.n.], 2002. 1 p. : portr. : 29x21 cm gevouwen (1 enveloppe). - . - Uit: NRC Handelsblad. - 27/28 april 2002 PK : DK2002-121 Paul Fentener van Vlissingen (1941) gaf de leiding van SHV in 1998 uit handen en is sindsdien president-commissaris. Een interview58026, . Ondernemer Paul Fentener van Vlissingen : 'ik moest iets studeren waarmee ik altijd mijn boterham kon verdienen' / Shirley Haasnoot. - In: , [ UAT 396 ]. - Vol. 11, nr. 5 (juli 2002), p. 4-9. - ill., portr., tab. Paul Fentener van Vlissingen (1941) was tot 1998 directie-voorzitter van het familiebedrijf Steenkolen Handels Vereniging (SHV)95957. Catalogus van schietschijven voorhanden bij J. van Druten-Utrecht : Stoomdrukkerij de Industrie - Utrecht : Stoom- Boek- en Steendrukkerij de Industrie , [1901]. 16 p. : ill. : 19 cm. - . - Met losse prijslijst en bestelkaart PK : DK2016-287 Handelscatalogus voor de verkoop van schietschijven95458. Herdenking 25-jarig bestaan Eendracht maakt macht en de daaraan verbonden Nederlandsche groothandel E.M.M.U. 1904-1929 - [Utrecht] : [P. den Boer], 1929. 45 p. : ill. : 16 x 25 cm. - PK : DK2016-180 Gedenkboekje uitgegeven bij het 25-jarig bestaand van de E.M.M.U.84865. [Publicatie wegens het Verkopen van Actien van de Compagnie van Commercie] - [S.l.] : [s.n.], [1720]. [4] p.: 20 cm. - . - Gedaen t; Utrecht desen 27. December 1720, ondertekend G. Voet van Winssen (i.e. P. Voet van Winssen). - Sig. 4º: A2. - Ex. K1997-4083 (116) in convoluut PK : K1997-4083 (116) PK : VV 02 (1720 010) 71922. Veertig jaar De Bond van Kaasproducenten in de wenteling der tijden / ill. Rie Bouters ; A. van Wijnen. - [S.l.] : [s.n.], [1954]. 136 p. : ill. : 22 cm. - . - Titel op band: BVK 1914-1954 PK : K1997-1379 100241. Gavotte [gedrukte muziek] / Gottfried Mann. - Hilversum ; Utrecht : Firma Stoker, 1892. 2 p. : ill. . - Muziekstuk aangeboden door de fima Stoker bij de opening van haar magazijn te Utrecht : piano's. orgels, vleugels ; Choorstraat. Present-exemplaar. Met gravures op het voorplat van Theo Neuhuys. Gedrukte muziek. PK : DK2017-165 56765, . Gerritsen & Zonen, in graan en politiek / door J.G. Smit. - In: , [ UAVV 207 ]. - Vol. 2001, p. 76-108. - ill., portr., tab. Geschiedenis van de in 1845 opgerichte handel in hooi en stro (later in graan) H.A. Gerritsen en de rol van de eigenaren in de gemeentepolitiek van Amersfoort101037. Hirsch & Cie Amsterdam (1882-1976) : haute couture op het Leidseplein / Femke Knoop. - Hilversum : Verloren, 2018. 344 p. : ill. : 26 cm. - . - Met noten en reg., ISBN: 9789087047283 PK : K2018-126 Geschiedenis van het Amsterdamse modehuis Hirsch & Cie. Het grootwinkelwarenhuis was een knooppunt van tegenstellingen in de massasamenleving.69028. Een kamper handelshuis te Lissabon 1572-1594 : handelscorrespondentie, rekeningen en bescheiden / bew. door J. Nanninga Uitterdijk. - Zwolle : Erven J.J. Tijl, 1904. CXIV, 584 p.: 23 cm. - PK : K1997-287 95152. Ledenlijst van de Utrechtsche Handelsvereeniging / [A. Smit]. - [Utrecht] : [Utrechtsche Handelsvereeniging], 1888. 20 p. : ill. : 22 cm. - . - Bevat naast namen der leden ook beroepen en adressen. PK : DK2016-64 95461. Feestgids der Bloemenweek van 10 - 14 september 1919 - [S.l.] : [s.n.], 1919. 36 p. : ill. : 23 cm. - PK : DK2016-183 Bevat naast het programma der feestelijkheden tal van advertenties.74514. Als een toren in onze lage landen : gedenkschrift uitgegeven bij gelegenheid van het vijf-en-twintigjarig bestaan van de Coöperatieve Groothandelsvereniging de Handelskamer HAKA G.A. Rotterdam / K. de Boer. - Rotterdam : Handelskamer, 1939. 302 p. : foto's, portr. : 25 cm. - . - Met reg. PK : K2009-92 Bij de Handelskamer behoorden o.a. ook productiebedrijven in Jutphaas. Met beschrijving en veel foto's van de productieprocessen70288. Onze eeuw : Gerhard Loeber 1846-1946 - Amsterdam : Trispar, 1946. 154 p. : ill. : 27 cm. - PK : K1997-864 Gedenkboek ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Firma Gerhard Loeber handelsonderneming in papier99315. Statuten der Commanditaire Societeit, onder de firma van De Waal & Van Driest - [S.l.] : [s.n.], [1840]. 16 p.: 22 cm. - . - (Muller: 5577) PK : VV 18 (1840 002) 71920. Veertig jaar De Producent / ill. Rie Bouters. - [S.l.] : [s.n.], [1955]. 135 p. : ill. : 22 cm. - . - Titel op band: De Producent 1915-1955 PK : K1997-1378 97353. Conditions suivant lesquelles leurs Nobles Puissances les Seigneurs Etats de la Province d'Utrecht, ont accordé Octroy, le 9 Septembre 1720, pour l'établissement d'une Compagnie Provinciale de Commerce, Assurance &c. - (Colofon) Imprimé à Utrecht : chéz Jacobus van Paddenburg [...] demeurant proche le Pont de Vie, 1720. [4] p.: 33 cm. - . - Sig. 2° PK : VV 02 (1720 007) 91206. Winkelpuien in Nederland ; ontwikkeling en architectuur / Jan Jehee. - Zwolle : WBooks, 2015. 176 p. : ill. : 29 cm. - . - Met lit.opg., noten en reg., ISBN: 978 94 625 80121 PK : F2015-23 De 19e eeuw was niet alleen de eeuw van de industrialisatie, maar ook die van de opkomst van de middenstand. In de binnensteden kwamen steeds meer winkels. Winkelpuien waren het visitekaartje van de onderneming. Betrouwbaarheid, functionaliteit en uitstraling werden kernbegrippen. De winkelpui moest trendvolgend zijn en aansluiten bij het koopgedrag van de klanten. Voor de middenstand was de juiste winkelpui in commercieel opzicht essentieel. In de 19e en 20e eeuw volgden de verschillende stijlen elkaar in hoog tempo op. De verschijningsvormen waren net zo veranderlijk als het modebeeld op straat. Voor menig architect en bouwkundige was het ontwerpen van een winkelpui een enorme uitduiging. Toch gaat de aandacht meestal uit naar de grote architectuur en niet naar de entree van een winkel.
subject
Handelsondernemingen
label
Handelsondernemingen