Osdorpplein

Voetgangers wandelen over het Osdorpplein (Osdorp) in Amsterdam. De oorspronkelijke opzet van dit centrum was traditioneel: een brede straat met aan beide zijden winkels, uikomend op een groot plein met vrij uitzicht op de Sloterplas. Boven de winkels waren flats gepland van vier tot acht verdiepingen. Door gewijzigde opvattingen met betrekking tot de bouw van winkelcentra bleef er van de oorspronkelijke opzet weinig over. De nieuwe opvattingen waren afkomstig uit de Verenigde Staten waar het 'shopping-center' in de jaren vijftig begon aan een opmars. Een shopping-center was een verzameling detailhandelszaken ondergebracht in één of meeerdere gebouwen, waarvan het beheer in handen was van één ondernemer. Behalve winkels voor de dagelijkse levensbehoeften bevatte een shopping-center een warenhuis, supermarkten en speciaalzaken. Daarnaast bevonden er zich ook dienstverlenende instanties, café's, restaurants en een bioscoop. Dit complex was uitsluitend toegankelijk voor voetgangers. Goed bereikbare en voldoende parkeerplaatsen aan de rand van het centrum waren daarom wel een voorwaarde. In belangrijke mate werd het Amerikaanse idee van een shopping-center van toepassing op het winkelcentrum Osdorp, waarvoor de plannen begin jaren zestig werden ontwikkeld.

Osdorpplein

Voetgangers wandelen over het Osdorpplein (Osdorp) in Amsterdam. De oorspronkelijke opzet van dit centrum was traditioneel: een brede straat met aan beide zijden winkels, uikomend op een groot plein met vrij uitzicht op de Sloterplas. Boven de winkels waren flats gepland van vier tot acht verdiepingen. Door gewijzigde opvattingen met betrekking tot de bouw van winkelcentra bleef er van de oorspronkelijke opzet weinig over. De nieuwe opvattingen waren afkomstig uit de Verenigde Staten waar het 'shopping-center' in de jaren vijftig begon aan een opmars. Een shopping-center was een verzameling detailhandelszaken ondergebracht in één of meeerdere gebouwen, waarvan het beheer in handen was van één ondernemer. Behalve winkels voor de dagelijkse levensbehoeften bevatte een shopping-center een warenhuis, supermarkten en speciaalzaken. Daarnaast bevonden er zich ook dienstverlenende instanties, café's, restaurants en een bioscoop. Dit complex was uitsluitend toegankelijk voor voetgangers. Goed bereikbare en voldoende parkeerplaatsen aan de rand van het centrum waren daarom wel een voorwaarde. In belangrijke mate werd het Amerikaanse idee van een shopping-center van toepassing op het winkelcentrum Osdorp, waarvoor de plannen begin jaren zestig werden ontwikkeld.