June with the sign of Cancer

Zoals het opschrift onderaan vermeldt is het onderwerp van deze schildering de maand juni. Het teken van het sterrenbeeld Kreeft is afgebeeld op een reliëf met een zwart fond. Mercurius, beschermgod van juni, is te herkennen aan de Pegasus, cadaceus en beurs. De haan staat symbool voor zijn wakkerheid, de ram verwijst naar zijn rol als beschermer van herders en kudden en de racket met shuttle naar zijn beschermheerschap van de sport. De haan is overgenomen van de door Claude III Audran (1658-1734) omstreeks 1709 ontworpen tapijtenserie Le Douze Mois Grotesques, die door Jean Audran (1667-1756) in prent is gebracht. Op de prent met de maanden mei en juni zijn bij mei behalve een haan tevens een ram, handelswaar en rackets te zien, waarvan Maderna een eigen interpretatie heeft geschilderd. Een tweede inspiratiebron was Le antichità di Ercolano esposte (Napels 1757-1792). De vrouw met de tamboerijn is hieruit in detail gekopieerd (dl. 1 (1757), p. 109). Dit is de enige schildering uit de serie die verwijst naar Josephus Augustus Brentano (1753-1821), de opdrachtgever. De letters B.C. op een van de zakken staan voor het koopmanshuis Brentano & Comp. Ook de poedel, bereden door een putto, heeft een persoonlijke betekenis. Dat Brentano op zijn poedel was gesteld blijkt uit Maderna’s levensgrote portret van hem en zijn huisdier, het schouwstuk in de grote zaal, waar de hier besproken pilasterpanelen de wanden sierden (Stichting Brentano’s Steun des Ouderdoms, Amstelveen). Deze schildering maakt deel uit van een serie pilasterpanelen (SK-A-4142 t/m SK-A-4150), gemaakt in opdracht van Josephus Augustus Brentano (1753-1821) voor zijn huis Herengracht 544.

June with the sign of Cancer

Zoals het opschrift onderaan vermeldt is het onderwerp van deze schildering de maand juni. Het teken van het sterrenbeeld Kreeft is afgebeeld op een reliëf met een zwart fond. Mercurius, beschermgod van juni, is te herkennen aan de Pegasus, cadaceus en beurs. De haan staat symbool voor zijn wakkerheid, de ram verwijst naar zijn rol als beschermer van herders en kudden en de racket met shuttle naar zijn beschermheerschap van de sport. De haan is overgenomen van de door Claude III Audran (1658-1734) omstreeks 1709 ontworpen tapijtenserie Le Douze Mois Grotesques, die door Jean Audran (1667-1756) in prent is gebracht. Op de prent met de maanden mei en juni zijn bij mei behalve een haan tevens een ram, handelswaar en rackets te zien, waarvan Maderna een eigen interpretatie heeft geschilderd. Een tweede inspiratiebron was Le antichità di Ercolano esposte (Napels 1757-1792). De vrouw met de tamboerijn is hieruit in detail gekopieerd (dl. 1 (1757), p. 109). Dit is de enige schildering uit de serie die verwijst naar Josephus Augustus Brentano (1753-1821), de opdrachtgever. De letters B.C. op een van de zakken staan voor het koopmanshuis Brentano & Comp. Ook de poedel, bereden door een putto, heeft een persoonlijke betekenis. Dat Brentano op zijn poedel was gesteld blijkt uit Maderna’s levensgrote portret van hem en zijn huisdier, het schouwstuk in de grote zaal, waar de hier besproken pilasterpanelen de wanden sierden (Stichting Brentano’s Steun des Ouderdoms, Amstelveen). Deze schildering maakt deel uit van een serie pilasterpanelen (SK-A-4142 t/m SK-A-4150), gemaakt in opdracht van Josephus Augustus Brentano (1753-1821) voor zijn huis Herengracht 544.