r5467550
Rond 1911 werd een nieuwe straat aangelegd tussen de pas gerealiseerde Julianastraat en het spoorstation en kreeg de naam van de toenmalige koningin Wilhelmina. Dit werd dan de nieuwe toegangsweg naar het station. De voormalige R.H.B.S. aan de noordzijde, de in 1912 als herenhuizen gebouwde woningen 2 tot en met 8, het voormalige verenigingsgebouw op nr 10 en het voormalige kantoor van het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland op nr 14 en 16 zijn nu gemeentemonumenten. Tijdens de oorlogsjaren 1940 – 45 moest op last van de Duitse bezetter de naam veranderd worden en werd Verlengde Stationsstraat (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
r5467550
Rond 1911 werd een nieuwe straat aangelegd tussen de pas gerealiseerde Julianastraat en het spoorstation en kreeg de naam van de toenmalige koningin Wilhelmina. Dit werd dan de nieuwe toegangsweg naar het station. De voormalige R.H.B.S. aan de noordzijde, de in 1912 als herenhuizen gebouwde woningen 2 tot en met 8, het voormalige verenigingsgebouw op nr 10 en het voormalige kantoor van het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland op nr 14 en 16 zijn nu gemeentemonumenten. Tijdens de oorlogsjaren 1940 – 45 moest op last van de Duitse bezetter de naam veranderd worden en werd Verlengde Stationsstraat (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
type
depiction
description
Rond 1911 werd een nieuwe stra ...... de Purmerendse straatnamen”).
identifier
C08458706D3729AC22602755E427CE44
VHP002000085_0046