r5463372

De Kanaalkade loopt vanaf de Sluis noordwaarts naar de Beemsterburgwal langs de zogenaamde Kom, dit is een breed gedeelte van het Noordhollands Kanaal, waar grote schepen konden draaien. De kade en de naam zijn ontstaan na het graven van het Noordhollands Kanaal tussen 1819 en 1824. Het is gedurende 150 jaar een druk bezochte kade geweest. Door oudere Purmerenders ook wel de Buitenkant genoemd. Op de hoek met de Kanaalstraat stond het bekende café “Du Nord”. Dit café was ook een tramhalte van de stoomtram, die over de Kanaalkade reed. Op het gedeelte tussen de parkeerplaats en de Kanaalstraat zal onder de bestaande bebouwing funderingresten te vinden zijn van het voormalige slot Purmersteyn. Op het eind van de kade lag van 1895 tot 1932 een trambrug over de Beemsterringvaart, waarover de tram reed die via de Beemster naar Alkmaar ging. Tussen 1960 en 1966 heeft op diezelfde plaats een noodbrug gelegen voor het autoverkeer richting Hoorn en Alkmaar, toen de oude Beemsterbrug onklaar geworden was. De Kanaalkade werd tot 1953 in de oogsttijd nog al eens gebruikt door de groenteveiling om de overvolle Beemsterburgwal te ontlasten. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) .

r5463372

De Kanaalkade loopt vanaf de Sluis noordwaarts naar de Beemsterburgwal langs de zogenaamde Kom, dit is een breed gedeelte van het Noordhollands Kanaal, waar grote schepen konden draaien. De kade en de naam zijn ontstaan na het graven van het Noordhollands Kanaal tussen 1819 en 1824. Het is gedurende 150 jaar een druk bezochte kade geweest. Door oudere Purmerenders ook wel de Buitenkant genoemd. Op de hoek met de Kanaalstraat stond het bekende café “Du Nord”. Dit café was ook een tramhalte van de stoomtram, die over de Kanaalkade reed. Op het gedeelte tussen de parkeerplaats en de Kanaalstraat zal onder de bestaande bebouwing funderingresten te vinden zijn van het voormalige slot Purmersteyn. Op het eind van de kade lag van 1895 tot 1932 een trambrug over de Beemsterringvaart, waarover de tram reed die via de Beemster naar Alkmaar ging. Tussen 1960 en 1966 heeft op diezelfde plaats een noodbrug gelegen voor het autoverkeer richting Hoorn en Alkmaar, toen de oude Beemsterbrug onklaar geworden was. De Kanaalkade werd tot 1953 in de oogsttijd nog al eens gebruikt door de groenteveiling om de overvolle Beemsterburgwal te ontlasten. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) .