r5464117
Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
r5464117
Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
type
depiction
description
Omdat het noorden van Noord Ho ...... n de Purmerendse straatnamen”)
identifier
5983EB1E8F49B890EC6A64EC70E096FE
VHP002000033_0064