r5456538

De naam Tramplein is in 1895 ontstaan, toen hier een halteplaats kwam van de stoomtram vanuit Amsterdam. De Tweede Noordhollandse Tramwegmaatschappij (opgericht op 31 juli 1893) opende op 22 juni 1894 de lijn naar Amsterdam. Op 15 juli volgde de feestelijke opening van de lijn Purmerend-Alkmaar, via de Beemster en de Schermer. De trajecten naar Amsterdam en Alkmaar werden afgelegd in resp. een uur en anderhalf uur. In 1932 werd het baanvak Purmerend-Amsterdam voorzien van een electrische tram. In 1949 reed de laatste tram naar Amsterdam en nam de busmaatschappij NACO het personenvervoer over. Het tramstation werd afgebroken en de overkapping werd gebruikt om op de zelfde plek een nieuw busstation te bouwen.

r5456538

De naam Tramplein is in 1895 ontstaan, toen hier een halteplaats kwam van de stoomtram vanuit Amsterdam. De Tweede Noordhollandse Tramwegmaatschappij (opgericht op 31 juli 1893) opende op 22 juni 1894 de lijn naar Amsterdam. Op 15 juli volgde de feestelijke opening van de lijn Purmerend-Alkmaar, via de Beemster en de Schermer. De trajecten naar Amsterdam en Alkmaar werden afgelegd in resp. een uur en anderhalf uur. In 1932 werd het baanvak Purmerend-Amsterdam voorzien van een electrische tram. In 1949 reed de laatste tram naar Amsterdam en nam de busmaatschappij NACO het personenvervoer over. Het tramstation werd afgebroken en de overkapping werd gebruikt om op de zelfde plek een nieuw busstation te bouwen.