Beeld uit de jaren vijftig met het spoorwegemplacement in zuid-oostelijke richting en het locomotievendepot (Nijmegen 2) aan de Tollensstraat, gezien vanaf het spoorwegviaduct ter hoogte van de hoek met de Graafseweg. Op de achtergrond links de wijk Bottendaal met de Dr. Jan BerendsstraatDe verkeersbrug met op de achtergrond de Bemmelsedijk met de Sprokkelenburg.Wapen van Nijmegen in bloemen aan de voet van de Belvédère.Wapensteen op de Belvédère met de dubbelkoppige adelaar , het stadswapen van Nijmegen, van Gerhard Groninger uit 1646 is in 1888 vervangen door een replica, gemaakt door Henri Leeuw Sr. en Jr. ; de tekst : BEATA GENS CUIUS DOMINUS SPES EIUS (vertaling : Gezegend (of Gelukkig) het volk, dat in de Heer zijn hoop heeft gesteld).Barbarossa ruine.De noordwand van het plein met de winkelpanden van (v.l.n.r.) Lunchroom annex Banketbakkerij Pleinzicht (van W.P.H.A. Cornelissen, Plein 1944 nr. 135), Sigarenmagazijn H.W.R. Brans (nr. 136), Juwelier en Horloger A.J. Janssen (nr. 137), P. Jacobs Textiel en Tricotage (nr. 140), Cafetaria Centrum Expresse (van Albert en Piet Cloosterman, nr. 141), A.J. Holland Schoenenmagazijn (nr. 143), Foto A.M. Verweij (nr. 145) en Parfumerie en Bijouterie J.E. Albers (nr. 146) ; geheel rechts Boekhandel Kloosterman (op de hoek met de Broerstraat)WaaggebouwCarmelietenkerkCarmelietenkerkDe spoorbrug, gezien vanaf de Nieuwe HavenStraatbeeld uit de jaren vijftig in de richting van Plein 1944 met Tramlijn 3 naar het oude dorp Hees en links de in 1951 gereedgekomen Carmelkerk (nog zonder de klokkentoren). De in 1955 bijgebouwde toren staat er tegenwoordig nog, evenals het Carmelklooster. De kerk zelf is gesloopt en moest in 1981 plaats maken voor nieuwbouw-studentenhuisvestingCarmelietenkerkGezicht vanaf het Valkhof richting Lent.Barbarossa ruineSint-StevenstorenOprit naar de Waalbrug vanuit het centrum.Verzets Monument bij waalbrug.Gezicht vanaf het Valkhof in oostelijke richting.Beeld uit de jaren vijftig van de kade en een deel van de de oude (vakwerk)spoorbrug bij het vallen van de avond. Op de achtergrond de neonlichtreclame van levensmiddelenproducent Honig en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesPark in 'flootlight'.Links het Marie-Adolffontein (in de volksmond bekend als het Quackmonument), daarnaast de garage (Esso) op de hoek van de Kronenburgersingel met de Van Berchenstraat. De sculptuur verbeeldt een van de vier jaargetijden.Interieur stationspostkantoorGemeentelijke GasfabriekGemeentelijke GasfabriekTramremise met in het midden de (zwarte) kolentram voor de aanvoer van kolen voor de winning van lichtgas door de Gemeentelijke Gasfabriek bij het station, en een smeertram voor het onderhoud van de tramlijnen. De remise is helemaal verdwenen, op de plaats staan nu nieuwbouw-woningen uit de jaren tachtigAchterzijde van woningen en bedrijfspanden aan de Lage Markt met links Touwslagerij Reijnen, gezien vanaf de kade. Op de voorgrond de vroegere Waalwal met de opslag van vaten met afgewerkte olie van de firma van PeltOude keermuur op de kade ter hoogte van de Vosstraat met voorraan links de (af te sluiten) opening voor het doorgaande verkeer. De muur maakte deel uit van de hoogwaterkering, die - net zoals ook nu nog - de (beneden)stad bij hoog waterpeil van de Waal moest beschermen. Direct achter de muur de Achter de Vismarkt en het bedrijfspand van Verhuizingen en Sleeperij Firma C. van Wezel, nu volledig geslooptBeeld van de kade in de jaren vijftig met de Zeilmakerij van de firma Post (het Zeilmakershuis) , en direct daarachter de hoge muur van het Groene Balkon. Bijna alle andere panden, op het monumentale pand met de trapgevel na, werden in de loop van de jaren geslooptBeeld van de kade uit de jaren vijftig met het door veel werklieden (kaaisjouwers) bezochte Café De Scheepvaart, achtereenvolgens van P. Samson, L. Duits en C. van Herk. Op de achtergrond is, naast een stukje van de oude (vakwerk)spoorbrug, nog een van de voor Nijmegen zo karakteristieke lantaarnklokken te zienBeeld van de kade uit de jaren vijftig met rechts het reparatiebedrijf voor scheepsdieselmotoren Colmbijn en links het bedrijfspand van expediteur Frederiks. Bij de afbraak van het gebouw en de naastgelegen panden in 1987 kwam hier de zestiende-eeuwse Stratemakerstoren te voorschijn. Op de achtergrond de drie boogoverspanningen van de oude (vakwerk)spoorbrug en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesHet gezicht in oostelijke richting vanaf de Sint-StevenstorenHet gezicht in zuidoostelijke richting vanaf de Sint-Stevenstoren.Straatbeeld uit de jaren vijftig met links de electriciteitscentrale uit 1908, in eerste instantie gebouwd om de electrische tram mogelijk te maken. Rechts in het midden, vanaf de hoek met de Bottelstraat, voornamelijk pakhuizen. Met de sanering van de onderstad werd hier alles geslooptHet gezicht vanaf de Sint-Stevenstoren.Tramlijn 2 van Nijmegen naar Berg en Dal. Startpunt van het 'Bergspoor' bij het Hunnerpark met geheel rechts het wachthuisje en in het midden een van de zogeheten 'Peemankeetjes'', genoemd naar drankenhandelaar Jan Aart Peeman, die in 1908 twaalf van dergelijke kiosken kocht van de Bond voor Drankbestrijding. In deze 'Limonade Kiosken' werden (aanvankelijk) alleen alcoholvrije dranken verkochtHet Bergspoor van Nijmegen naar Berg en Dal met rechts het wachthuisje.Het gezicht vanaf de Oudedijk in Lent.Achterkant van het StadhuisHet Bergspoor van Berg en Dal naar NijmegenDe Ooijpolder vanaf de Ubbergseweg.
isPartOf
Beeld uit de jaren vijftig met het spoorwegemplacement in zuid-oostelijke richting en het locomotievendepot (Nijmegen 2) aan de Tollensstraat, gezien vanaf het spoorwegviaduct ter hoogte van de hoek met de Graafseweg. Op de achtergrond links de wijk Bottendaal met de Dr. Jan BerendsstraatDe verkeersbrug met op de achtergrond de Bemmelsedijk met de Sprokkelenburg.Wapen van Nijmegen in bloemen aan de voet van de Belvédère.Wapensteen op de Belvédère met de dubbelkoppige adelaar , het stadswapen van Nijmegen, van Gerhard Groninger uit 1646 is in 1888 vervangen door een replica, gemaakt door Henri Leeuw Sr. en Jr. ; de tekst : BEATA GENS CUIUS DOMINUS SPES EIUS (vertaling : Gezegend (of Gelukkig) het volk, dat in de Heer zijn hoop heeft gesteld).Barbarossa ruine.De noordwand van het plein met de winkelpanden van (v.l.n.r.) Lunchroom annex Banketbakkerij Pleinzicht (van W.P.H.A. Cornelissen, Plein 1944 nr. 135), Sigarenmagazijn H.W.R. Brans (nr. 136), Juwelier en Horloger A.J. Janssen (nr. 137), P. Jacobs Textiel en Tricotage (nr. 140), Cafetaria Centrum Expresse (van Albert en Piet Cloosterman, nr. 141), A.J. Holland Schoenenmagazijn (nr. 143), Foto A.M. Verweij (nr. 145) en Parfumerie en Bijouterie J.E. Albers (nr. 146) ; geheel rechts Boekhandel Kloosterman (op de hoek met de Broerstraat)WaaggebouwCarmelietenkerkCarmelietenkerkDe spoorbrug, gezien vanaf de Nieuwe HavenStraatbeeld uit de jaren vijftig in de richting van Plein 1944 met Tramlijn 3 naar het oude dorp Hees en links de in 1951 gereedgekomen Carmelkerk (nog zonder de klokkentoren). De in 1955 bijgebouwde toren staat er tegenwoordig nog, evenals het Carmelklooster. De kerk zelf is gesloopt en moest in 1981 plaats maken voor nieuwbouw-studentenhuisvestingCarmelietenkerkGezicht vanaf het Valkhof richting Lent.Barbarossa ruineSint-StevenstorenOprit naar de Waalbrug vanuit het centrum.Verzets Monument bij waalbrug.Gezicht vanaf het Valkhof in oostelijke richting.Beeld uit de jaren vijftig van de kade en een deel van de de oude (vakwerk)spoorbrug bij het vallen van de avond. Op de achtergrond de neonlichtreclame van levensmiddelenproducent Honig en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesPark in 'flootlight'.Links het Marie-Adolffontein (in de volksmond bekend als het Quackmonument), daarnaast de garage (Esso) op de hoek van de Kronenburgersingel met de Van Berchenstraat. De sculptuur verbeeldt een van de vier jaargetijden.Interieur stationspostkantoorGemeentelijke GasfabriekGemeentelijke GasfabriekTramremise met in het midden de (zwarte) kolentram voor de aanvoer van kolen voor de winning van lichtgas door de Gemeentelijke Gasfabriek bij het station, en een smeertram voor het onderhoud van de tramlijnen. De remise is helemaal verdwenen, op de plaats staan nu nieuwbouw-woningen uit de jaren tachtigAchterzijde van woningen en bedrijfspanden aan de Lage Markt met links Touwslagerij Reijnen, gezien vanaf de kade. Op de voorgrond de vroegere Waalwal met de opslag van vaten met afgewerkte olie van de firma van PeltOude keermuur op de kade ter hoogte van de Vosstraat met voorraan links de (af te sluiten) opening voor het doorgaande verkeer. De muur maakte deel uit van de hoogwaterkering, die - net zoals ook nu nog - de (beneden)stad bij hoog waterpeil van de Waal moest beschermen. Direct achter de muur de Achter de Vismarkt en het bedrijfspand van Verhuizingen en Sleeperij Firma C. van Wezel, nu volledig geslooptBeeld van de kade in de jaren vijftig met de Zeilmakerij van de firma Post (het Zeilmakershuis) , en direct daarachter de hoge muur van het Groene Balkon. Bijna alle andere panden, op het monumentale pand met de trapgevel na, werden in de loop van de jaren geslooptBeeld van de kade uit de jaren vijftig met het door veel werklieden (kaaisjouwers) bezochte Café De Scheepvaart, achtereenvolgens van P. Samson, L. Duits en C. van Herk. Op de achtergrond is, naast een stukje van de oude (vakwerk)spoorbrug, nog een van de voor Nijmegen zo karakteristieke lantaarnklokken te zienBeeld van de kade uit de jaren vijftig met rechts het reparatiebedrijf voor scheepsdieselmotoren Colmbijn en links het bedrijfspand van expediteur Frederiks. Bij de afbraak van het gebouw en de naastgelegen panden in 1987 kwam hier de zestiende-eeuwse Stratemakerstoren te voorschijn. Op de achtergrond de drie boogoverspanningen van de oude (vakwerk)spoorbrug en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesHet gezicht in oostelijke richting vanaf de Sint-StevenstorenHet gezicht in zuidoostelijke richting vanaf de Sint-Stevenstoren.Straatbeeld uit de jaren vijftig met links de electriciteitscentrale uit 1908, in eerste instantie gebouwd om de electrische tram mogelijk te maken. Rechts in het midden, vanaf de hoek met de Bottelstraat, voornamelijk pakhuizen. Met de sanering van de onderstad werd hier alles geslooptHet gezicht vanaf de Sint-Stevenstoren.Tramlijn 2 van Nijmegen naar Berg en Dal. Startpunt van het 'Bergspoor' bij het Hunnerpark met geheel rechts het wachthuisje en in het midden een van de zogeheten 'Peemankeetjes'', genoemd naar drankenhandelaar Jan Aart Peeman, die in 1908 twaalf van dergelijke kiosken kocht van de Bond voor Drankbestrijding. In deze 'Limonade Kiosken' werden (aanvankelijk) alleen alcoholvrije dranken verkochtHet Bergspoor van Nijmegen naar Berg en Dal met rechts het wachthuisje.Het gezicht vanaf de Oudedijk in Lent.Achterkant van het StadhuisHet Bergspoor van Berg en Dal naar NijmegenDe Ooijpolder vanaf de Ubbergseweg.