Straatbeeld uit de jaren vijftig, gezien in de richting van Kelfkensbos, met links vooraan Modemagazijn Gerzon. Rechts, in het midden op de open plek, wordt in 1958 bioscoop Scala gebouwd, die in 1999 weer wordt gesloopt voor de aanleg van de huidige Marikenstraat. Op de achtergrond is het pand van woninginrichter Piet Hoefsloot in aanbouwStraatbeeld uit de jaren vijftig, gezien in de richting van het Keizer Karelplein. Links de winkelpanden van Woninginrichting Draper van den Broek, nu in zijn geheel verbouwd tot appartementen en horeca-gelegenheid. Rechts op de achtergrond de dan nog aanwezige noodwinkels in de Bisschop HamerstraatKermis in de binnenstad. Winnen, winnen, winnen.....Een gokje wagen bij het Duikbotenspel om een van de vele mooie prijzen mee naar huis te kunnen nemenKermis in de binnenstad. Jong en oud vermaken zich in de Swing Mill. Op de achtergrond de Schietsalon, die ook tegenwoordig nog op de kermis te zien isKermis in de binnenstad. In de jaren zestig en zeventig was de voor die tijd sneldraaiende Calypso een van de topattracties op de Nijmeegse kermis. Nu is de voorloper van de moderne Breakdance definitief verleden tijdVierdaagse van Nijmegen. Geüniformeerde leerlingen van de Ondergrondse Mijnvakschool trekken aan het publiek voorbij tijdens de intocht op vrijdag, ongeveer ter hoogte van het spoorwegviaduct. Op de achtergrond rechts het pand van de Internationale Bouworde, nu nog steeds aan de St. Annastraat gevestigdVierdaagse van Nijmegen. Drie brandweerlieden leggen op de slotdag de laatste kilometers van het 50-km parcours af. De laatste loodjes, vermoedelijk ergens tussen Malden en de Scheidingsweg, wegen zichtbaar zwaar!Vierdaagse van Nijmegen. Een deelnemer uit het Belgische Luik poseert trots voor de camera op het aankomstpunt bij Concertgebouw De Vereeniging. Aan zijn pas verkregen Vierdaagsekruisje is te zien dat hij de mars voor de vijfde keer heeft uitgelopenVierdaagse van Nijmegen. Tijdens de Vlaggenparade in het Goffertstadion op maandagavond worden de vlaggen van de zestien deelnemende landen gehesen. Direct achter de witte masten de Koninklijke Militaire KapelUitvoering in het Goffertstadion van de massa-toneelvoorstelling 'De Tuin van Europa' van producer en regisseur Carel Briels ter gelegenheid van het honderdvijftigjarig bestaan van het Koninkrijk der NederlandenDrogisterij Dirk Katje, het eerste pand vanaf de splitsing van Ganzenheuvel en Kabelgas, bleef (met enkele andere) als laatst over na de afbraak van de straat. In 1964 werd ook de drogisterij afgebroken om plaats te maken voor de nieuwbouw van de onderstadStraatbeeld uit de jaren vijftig in de richting van de Burchtstraat. Links naast elkaar, met het blauwe zonnescherm, de groente- en fruithandel van Tappij-Gielen, de Nijmeegse Muziekhandel en de meubelwinkel van Middendorp & Van Dongen. Midden links het pand van Peek & Cloppenburg met de open onderdoorpassage, nu etalage van H & M modeTramlijn 2 van Nijmegen naar Berg en Dal. Startpunt van het 'Bergspoor' bij het Hunnerpark met geheel rechts het wachthuisje en in het midden een van de zogeheten 'Peemankeetjes'', genoemd naar drankenhandelaar Jan Aart Peeman, die in 1908 twaalf van dergelijke kiosken kocht van de Bond voor Drankbestrijding. In deze 'Limonade Kiosken' werden (aanvankelijk) alleen alcoholvrije dranken verkochtStraatbeeld uit de jaren vijftig in de richting van Plein 1944 met Tramlijn 3 naar het oude dorp Hees en links de in 1951 gereedgekomen Carmelkerk (nog zonder de klokkentoren). De in 1955 bijgebouwde toren staat er tegenwoordig nog, evenals het Carmelklooster. De kerk zelf is gesloopt en moest in 1981 plaats maken voor nieuwbouw-studentenhuisvestingBushalte van Lijn 1, de Stadslijn, van de Centrale Vervoersdienst (CVD) met geheel rechts de oude Spoorstraat met op de achtergrond het Kolpinghuis. Achter het terrein van de Gemeentelijke Gasfabriek in het midden is tussen de bomen de St. Josephschool aan de Nieuwe Marktstraat zichtbaarStraatbeeld uit de jaren vijftig - hier nog zonder bomen - in de richting van de Ziekerstraat, gezien vanaf de kruising met de Oranjesingel. Vooraan op de hoek het Kantongerecht en direct daarachter het oude Hoofdpostkantoor, nu in gebruik als winkel van Albert Heijn en gedeeltelijk verbouwd tot appartementenTramremise met in het midden de (zwarte) kolentram voor de aanvoer van kolen voor de winning van lichtgas door de Gemeentelijke Gasfabriek bij het station, en een smeertram voor het onderhoud van de tramlijnen. De remise is helemaal verdwenen, op de plaats staan nu nieuwbouw-woningen uit de jaren tachtigBeeld van de kade uit de jaren vijftig met rechts het reparatiebedrijf voor scheepsdieselmotoren Colmbijn en links het bedrijfspand van expediteur Frederiks. Bij de afbraak van het gebouw en de naastgelegen panden in 1987 kwam hier de zestiende-eeuwse Stratemakerstoren te voorschijn. Op de achtergrond de drie boogoverspanningen van de oude (vakwerk)spoorbrug en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesOude keermuur op de kade ter hoogte van de Vosstraat met voorraan links de (af te sluiten) opening voor het doorgaande verkeer. De muur maakte deel uit van de hoogwaterkering, die - net zoals ook nu nog - de (beneden)stad bij hoog waterpeil van de rivier de Waal moest beschermen. Direct achter de muur de Achter de Vismarkt en het bedrijfspand van Verhuizingen en Sleeperij Firma C. van Wezel, nu volledig geslooptAchterzijde van woningen en bedrijfspanden aan de Lage Markt met links Touwslagerij Reijnen, gezien vanaf de kade. Op de voorgrond de vroegere Waalwal met de opslag van vaten met afgewerkte olie van de firma van PeltBeeld van de kade in de jaren vijftig met de Zeilmakerij van de firma Post (het Zeilmakershuis), en direct daarachter de hoge muur van het Groene Balkon. Bijna alle andere panden, op het monumentale pand met de trapgevel na, werden in de loop van de jaren geslooptStraatbeeld uit de jaren vijftig met links de electriciteitscentrale uit 1908, in eerste instantie gebouwd om de electrische tram mogelijk te maken. Rechts in het midden, vanaf de hoek met de Bottelstraat, voornamelijk pakhuizen. Met de sanering van de onderstad werd hier alles geslooptBeeld van de kade uit de jaren vijftig met het door veel werklieden (kaaisjouwers) bezochte Café De Scheepvaart, achtereenvolgens van P. Samson, L. Duits en C. van Herk. Op de achtergrond is, naast een stukje van de oude (vakwerk)spoorbrug, nog een van de voor Nijmegen zo karakteristieke lantaarnklokken te zienBeeld uit de jaren vijftig van de kade en een deel van de de oude (vakwerk)spoorbrug bij het vallen van de avond. Op de achtergrond de neonlichtreclame van levensmiddelenproducent Honig en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesBeeld uit de jaren vijftig van hartje stad bij avond met Chinees-Indisch restaurant Tai Tong en de bioscopen Carolus en Luxor. Het Carolus Theater is nu een gemeentelijk monument, waarvan de gevel onder de beschermde stadsgezichten valt, en wordt nog altijd als bioscoop geëexploiteerd. Luxor is gesloten, de toekomst van het gebouw is onzekerBeeld uit de jaren vijftig met het spoorwegemplacement in zuid-oostelijke richting en het locomotievendepot (Nijmegen 2) aan de Tollensstraat, gezien vanaf het spoorwegviaduct ter hoogte van de hoek met de Graafseweg. Op de achtergrond links de wijk Bottendaal met de Dr. Jan BerendsstraatHet complex van de PGEM met de drie electriciteitscentrales in het havengebied. Op de voorgrond de opslag van kolen en enkele oude hijskranen, van hetzelfde type als vroeger ook langs de Waalkade stondenReclame voor de producten van levensmiddelenfabrikant Honig, zoals die in de jaren vijftig als diaprojectie in de bioscopen voor de filmvoorstelling en tijdens de pauze vertoond werdGezien in de richting van de Boksdoornstraat. Straatbeeld uit de jaren vijfig met zogeheten 'Airey-woningen' in de Heestersbuurt. Op aandringen van de overheid experimenteerde de gemeente hier met montage-bouw. Omdat dit niet sneller of goedkoper bleek bleef de proef beperkt tot 'Jerusalem', zoals de wijk ook wel werd genoemd vanwege de wit-grijze kleur van de huizenDe drukbevaren Waal in de jaren vijftig met de drie boogoverspanningen van de oude (vakwerk)spoorbrug. In de periode 1982/1984 werd de brug gemoderniseerd, waarbij de afzonderlijke segmenten werden vervangen door een boog. In 2003 werd hieraan de fietsbrug toegevoegd, in de volksmond beter bekend als de 'snelbinder'Straatbeeld met talrijke, hier nog jonge bomen uit het midden van de jaren vijftig. Rechts, op de hoek met de Dijkstraat, de bedrijfspanden van de firma Isometa, die handelde in isolatiematerialenNieuwsgierige blikken van omstanders bij een demonstratie van een standwerker op het Koningsplein, ongeveer ter hoogte van de trappen langs het huidige Vlaams Arsenaal. Op de achtergrond is de verkoop van kerstbomen in volle gangDe westzijde van de Priemstraat : Straatbeeld uit het einde van de jaren zestig met de witte (onder)gevel van de voormalige groothandel van de firma Schönberger & Co, die na het bombardement van het stadscentrum in 1944 ingericht werd als tijdelijke noodkerk voor de parochie van St. Augustinus. Aansluitend naar links achtereenvolgens het voormalige RK Jeugdhuis St. Augustinus, de winkel van Dille & Kamille (op nummer 13) , de Anita Bar (op nummer 9) en de Rita Bar (op nummer 5)De westzijde van de Priemstraat : Straatbeeld uit de jaren zestig in de richting van de Lage Markt met de karakteristieke groene houten gevel van Café A. ten Oever op nummer 5 ( de latere Jimmy Bar en Rita Bar) en de naastgelegen Appie Bar op nummer 9 (de latere Anita Bar) ; (beide café's zijn nog altijd horecagelegenheden. Op het eerste adres zit nu Café 't Paleis, op het tweede stadscafé Beer & Bites)Straatbeeld uit de jaren vijftig, gezien vanuit de Molenstraat met op de kruising links Plein 1944, rechts de Ziekerstraat en boven de Broerstraat. Toen nog open voor het doorgaande verkeer, maar nu voetgangersgebied en nog slechts beperkt voor gemotoriseerd en langzaam verkeer toegankelijk. De modezaak van de Gebr. Voss was een van de eerste panden die hier na de wederopbouw gereedkwamen.Laagbouw-woningen in aanbouw aan de zuidkant van het nieuwe stadsdeel Hatert. Het grootste deel van de woningen rond de oude kern van het gelijknamige dorp werd gebouwd tussen 1955 en 1965. Aan de noordkant, in de Edelstenenbuurt, ging het vooral om koopwoningen en een aantal eengezinswoningen voor het personeel van Philips, aan de zuidkant van de Hatertseweg waren het voornamelijk huurwoningen.Aanleg van de wegen aan de zuidzijde van het pas voltooide nieuwe stadsdeel Hatert. Het grootste deel van de woningen rond de oude kern van het gelijknamige dorp werd gebouwd tussen 1955 en 1965.Zuidkant van het pas voltooide nieuwe stadsdeel Hatert met op de voorgrond de Muiderslotstraat. De straat rechts is de Kleverburgstraat. Links, op de achtergrond, de in 1968 gesloopte R.K. St. Antonius-abtkerk aan de Hatertseweg. Het grootste deel van de woningen rond de oude kern van het gelijknamige dorp werd gebouwd tussen 1955 en 1965. Aan de noordkant, in de Edelstenenbuurt, ging het vooral om koopwoningen en een aantal eengezinswoningen voor het personeel van Philips, aan de zuidkant waren het voornamelijk huurwoningenGrootstal, beginjaren zestig, met flats en laagbouw-huurwoningen, gebouwd tussen 1955 en 1960 naar een ontwerp van de Rotterdamse architect E.F. Groosman. Vanwege de hoge huren kreeg de wijk al snel de bijnaam 'tranendal'. Op de voorgrond de domineeswoning van de Nederlands Hervormde Pauluskerk, in de volksmond ook wel bekend onder de benaming 'bloempotkerk', op de hoek Einsteinstraat/Mollenhutseweg. Op de achtergrond de toren van de kerk van de Verrijzenis van Christus aan de MarconistraatHerdenking van operatie Market Garden en de bevrijding van de stad. Ontstoken bevrijdingsvuur en kranslegging bij het Verzetsmonument voor Jan van Hoof en alle medeverzetsstrijders van beeldhouwer Marius van Beek. Op de voorgrond veteranen van de 82nd Airborne Division. In 1990 werd de straatnaam Arnhemseweg gewijzigd in General James Gavinweg
isPartOf
Straatbeeld uit de jaren vijftig, gezien in de richting van Kelfkensbos, met links vooraan Modemagazijn Gerzon. Rechts, in het midden op de open plek, wordt in 1958 bioscoop Scala gebouwd, die in 1999 weer wordt gesloopt voor de aanleg van de huidige Marikenstraat. Op de achtergrond is het pand van woninginrichter Piet Hoefsloot in aanbouwStraatbeeld uit de jaren vijftig, gezien in de richting van het Keizer Karelplein. Links de winkelpanden van Woninginrichting Draper van den Broek, nu in zijn geheel verbouwd tot appartementen en horeca-gelegenheid. Rechts op de achtergrond de dan nog aanwezige noodwinkels in de Bisschop HamerstraatKermis in de binnenstad. Winnen, winnen, winnen.....Een gokje wagen bij het Duikbotenspel om een van de vele mooie prijzen mee naar huis te kunnen nemenKermis in de binnenstad. Jong en oud vermaken zich in de Swing Mill. Op de achtergrond de Schietsalon, die ook tegenwoordig nog op de kermis te zien isKermis in de binnenstad. In de jaren zestig en zeventig was de voor die tijd sneldraaiende Calypso een van de topattracties op de Nijmeegse kermis. Nu is de voorloper van de moderne Breakdance definitief verleden tijdVierdaagse van Nijmegen. Geüniformeerde leerlingen van de Ondergrondse Mijnvakschool trekken aan het publiek voorbij tijdens de intocht op vrijdag, ongeveer ter hoogte van het spoorwegviaduct. Op de achtergrond rechts het pand van de Internationale Bouworde, nu nog steeds aan de St. Annastraat gevestigdVierdaagse van Nijmegen. Drie brandweerlieden leggen op de slotdag de laatste kilometers van het 50-km parcours af. De laatste loodjes, vermoedelijk ergens tussen Malden en de Scheidingsweg, wegen zichtbaar zwaar!Vierdaagse van Nijmegen. Een deelnemer uit het Belgische Luik poseert trots voor de camera op het aankomstpunt bij Concertgebouw De Vereeniging. Aan zijn pas verkregen Vierdaagsekruisje is te zien dat hij de mars voor de vijfde keer heeft uitgelopenVierdaagse van Nijmegen. Tijdens de Vlaggenparade in het Goffertstadion op maandagavond worden de vlaggen van de zestien deelnemende landen gehesen. Direct achter de witte masten de Koninklijke Militaire KapelUitvoering in het Goffertstadion van de massa-toneelvoorstelling 'De Tuin van Europa' van producer en regisseur Carel Briels ter gelegenheid van het honderdvijftigjarig bestaan van het Koninkrijk der NederlandenDrogisterij Dirk Katje, het eerste pand vanaf de splitsing van Ganzenheuvel en Kabelgas, bleef (met enkele andere) als laatst over na de afbraak van de straat. In 1964 werd ook de drogisterij afgebroken om plaats te maken voor de nieuwbouw van de onderstadStraatbeeld uit de jaren vijftig in de richting van de Burchtstraat. Links naast elkaar, met het blauwe zonnescherm, de groente- en fruithandel van Tappij-Gielen, de Nijmeegse Muziekhandel en de meubelwinkel van Middendorp & Van Dongen. Midden links het pand van Peek & Cloppenburg met de open onderdoorpassage, nu etalage van H & M modeTramlijn 2 van Nijmegen naar Berg en Dal. Startpunt van het 'Bergspoor' bij het Hunnerpark met geheel rechts het wachthuisje en in het midden een van de zogeheten 'Peemankeetjes'', genoemd naar drankenhandelaar Jan Aart Peeman, die in 1908 twaalf van dergelijke kiosken kocht van de Bond voor Drankbestrijding. In deze 'Limonade Kiosken' werden (aanvankelijk) alleen alcoholvrije dranken verkochtStraatbeeld uit de jaren vijftig in de richting van Plein 1944 met Tramlijn 3 naar het oude dorp Hees en links de in 1951 gereedgekomen Carmelkerk (nog zonder de klokkentoren). De in 1955 bijgebouwde toren staat er tegenwoordig nog, evenals het Carmelklooster. De kerk zelf is gesloopt en moest in 1981 plaats maken voor nieuwbouw-studentenhuisvestingBushalte van Lijn 1, de Stadslijn, van de Centrale Vervoersdienst (CVD) met geheel rechts de oude Spoorstraat met op de achtergrond het Kolpinghuis. Achter het terrein van de Gemeentelijke Gasfabriek in het midden is tussen de bomen de St. Josephschool aan de Nieuwe Marktstraat zichtbaarStraatbeeld uit de jaren vijftig - hier nog zonder bomen - in de richting van de Ziekerstraat, gezien vanaf de kruising met de Oranjesingel. Vooraan op de hoek het Kantongerecht en direct daarachter het oude Hoofdpostkantoor, nu in gebruik als winkel van Albert Heijn en gedeeltelijk verbouwd tot appartementenTramremise met in het midden de (zwarte) kolentram voor de aanvoer van kolen voor de winning van lichtgas door de Gemeentelijke Gasfabriek bij het station, en een smeertram voor het onderhoud van de tramlijnen. De remise is helemaal verdwenen, op de plaats staan nu nieuwbouw-woningen uit de jaren tachtigBeeld van de kade uit de jaren vijftig met rechts het reparatiebedrijf voor scheepsdieselmotoren Colmbijn en links het bedrijfspand van expediteur Frederiks. Bij de afbraak van het gebouw en de naastgelegen panden in 1987 kwam hier de zestiende-eeuwse Stratemakerstoren te voorschijn. Op de achtergrond de drie boogoverspanningen van de oude (vakwerk)spoorbrug en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesOude keermuur op de kade ter hoogte van de Vosstraat met voorraan links de (af te sluiten) opening voor het doorgaande verkeer. De muur maakte deel uit van de hoogwaterkering, die - net zoals ook nu nog - de (beneden)stad bij hoog waterpeil van de rivier de Waal moest beschermen. Direct achter de muur de Achter de Vismarkt en het bedrijfspand van Verhuizingen en Sleeperij Firma C. van Wezel, nu volledig geslooptAchterzijde van woningen en bedrijfspanden aan de Lage Markt met links Touwslagerij Reijnen, gezien vanaf de kade. Op de voorgrond de vroegere Waalwal met de opslag van vaten met afgewerkte olie van de firma van PeltBeeld van de kade in de jaren vijftig met de Zeilmakerij van de firma Post (het Zeilmakershuis), en direct daarachter de hoge muur van het Groene Balkon. Bijna alle andere panden, op het monumentale pand met de trapgevel na, werden in de loop van de jaren geslooptStraatbeeld uit de jaren vijftig met links de electriciteitscentrale uit 1908, in eerste instantie gebouwd om de electrische tram mogelijk te maken. Rechts in het midden, vanaf de hoek met de Bottelstraat, voornamelijk pakhuizen. Met de sanering van de onderstad werd hier alles geslooptBeeld van de kade uit de jaren vijftig met het door veel werklieden (kaaisjouwers) bezochte Café De Scheepvaart, achtereenvolgens van P. Samson, L. Duits en C. van Herk. Op de achtergrond is, naast een stukje van de oude (vakwerk)spoorbrug, nog een van de voor Nijmegen zo karakteristieke lantaarnklokken te zienBeeld uit de jaren vijftig van de kade en een deel van de de oude (vakwerk)spoorbrug bij het vallen van de avond. Op de achtergrond de neonlichtreclame van levensmiddelenproducent Honig en de rokende schoorstenen van de PGEM-electriciteitscentralesBeeld uit de jaren vijftig van hartje stad bij avond met Chinees-Indisch restaurant Tai Tong en de bioscopen Carolus en Luxor. Het Carolus Theater is nu een gemeentelijk monument, waarvan de gevel onder de beschermde stadsgezichten valt, en wordt nog altijd als bioscoop geëexploiteerd. Luxor is gesloten, de toekomst van het gebouw is onzekerBeeld uit de jaren vijftig met het spoorwegemplacement in zuid-oostelijke richting en het locomotievendepot (Nijmegen 2) aan de Tollensstraat, gezien vanaf het spoorwegviaduct ter hoogte van de hoek met de Graafseweg. Op de achtergrond links de wijk Bottendaal met de Dr. Jan BerendsstraatHet complex van de PGEM met de drie electriciteitscentrales in het havengebied. Op de voorgrond de opslag van kolen en enkele oude hijskranen, van hetzelfde type als vroeger ook langs de Waalkade stondenReclame voor de producten van levensmiddelenfabrikant Honig, zoals die in de jaren vijftig als diaprojectie in de bioscopen voor de filmvoorstelling en tijdens de pauze vertoond werdGezien in de richting van de Boksdoornstraat. Straatbeeld uit de jaren vijfig met zogeheten 'Airey-woningen' in de Heestersbuurt. Op aandringen van de overheid experimenteerde de gemeente hier met montage-bouw. Omdat dit niet sneller of goedkoper bleek bleef de proef beperkt tot 'Jerusalem', zoals de wijk ook wel werd genoemd vanwege de wit-grijze kleur van de huizenDe drukbevaren Waal in de jaren vijftig met de drie boogoverspanningen van de oude (vakwerk)spoorbrug. In de periode 1982/1984 werd de brug gemoderniseerd, waarbij de afzonderlijke segmenten werden vervangen door een boog. In 2003 werd hieraan de fietsbrug toegevoegd, in de volksmond beter bekend als de 'snelbinder'Straatbeeld met talrijke, hier nog jonge bomen uit het midden van de jaren vijftig. Rechts, op de hoek met de Dijkstraat, de bedrijfspanden van de firma Isometa, die handelde in isolatiematerialenNieuwsgierige blikken van omstanders bij een demonstratie van een standwerker op het Koningsplein, ongeveer ter hoogte van de trappen langs het huidige Vlaams Arsenaal. Op de achtergrond is de verkoop van kerstbomen in volle gangDe westzijde van de Priemstraat : Straatbeeld uit het einde van de jaren zestig met de witte (onder)gevel van de voormalige groothandel van de firma Schönberger & Co, die na het bombardement van het stadscentrum in 1944 ingericht werd als tijdelijke noodkerk voor de parochie van St. Augustinus. Aansluitend naar links achtereenvolgens het voormalige RK Jeugdhuis St. Augustinus, de winkel van Dille & Kamille (op nummer 13) , de Anita Bar (op nummer 9) en de Rita Bar (op nummer 5)De westzijde van de Priemstraat : Straatbeeld uit de jaren zestig in de richting van de Lage Markt met de karakteristieke groene houten gevel van Café A. ten Oever op nummer 5 ( de latere Jimmy Bar en Rita Bar) en de naastgelegen Appie Bar op nummer 9 (de latere Anita Bar) ; (beide café's zijn nog altijd horecagelegenheden. Op het eerste adres zit nu Café 't Paleis, op het tweede stadscafé Beer & Bites)Straatbeeld uit de jaren vijftig, gezien vanuit de Molenstraat met op de kruising links Plein 1944, rechts de Ziekerstraat en boven de Broerstraat. Toen nog open voor het doorgaande verkeer, maar nu voetgangersgebied en nog slechts beperkt voor gemotoriseerd en langzaam verkeer toegankelijk. De modezaak van de Gebr. Voss was een van de eerste panden die hier na de wederopbouw gereedkwamen.Laagbouw-woningen in aanbouw aan de zuidkant van het nieuwe stadsdeel Hatert. Het grootste deel van de woningen rond de oude kern van het gelijknamige dorp werd gebouwd tussen 1955 en 1965. Aan de noordkant, in de Edelstenenbuurt, ging het vooral om koopwoningen en een aantal eengezinswoningen voor het personeel van Philips, aan de zuidkant van de Hatertseweg waren het voornamelijk huurwoningen.Aanleg van de wegen aan de zuidzijde van het pas voltooide nieuwe stadsdeel Hatert. Het grootste deel van de woningen rond de oude kern van het gelijknamige dorp werd gebouwd tussen 1955 en 1965.Zuidkant van het pas voltooide nieuwe stadsdeel Hatert met op de voorgrond de Muiderslotstraat. De straat rechts is de Kleverburgstraat. Links, op de achtergrond, de in 1968 gesloopte R.K. St. Antonius-abtkerk aan de Hatertseweg. Het grootste deel van de woningen rond de oude kern van het gelijknamige dorp werd gebouwd tussen 1955 en 1965. Aan de noordkant, in de Edelstenenbuurt, ging het vooral om koopwoningen en een aantal eengezinswoningen voor het personeel van Philips, aan de zuidkant waren het voornamelijk huurwoningenGrootstal, beginjaren zestig, met flats en laagbouw-huurwoningen, gebouwd tussen 1955 en 1960 naar een ontwerp van de Rotterdamse architect E.F. Groosman. Vanwege de hoge huren kreeg de wijk al snel de bijnaam 'tranendal'. Op de voorgrond de domineeswoning van de Nederlands Hervormde Pauluskerk, in de volksmond ook wel bekend onder de benaming 'bloempotkerk', op de hoek Einsteinstraat/Mollenhutseweg. Op de achtergrond de toren van de kerk van de Verrijzenis van Christus aan de MarconistraatHerdenking van operatie Market Garden en de bevrijding van de stad. Ontstoken bevrijdingsvuur en kranslegging bij het Verzetsmonument voor Jan van Hoof en alle medeverzetsstrijders van beeldhouwer Marius van Beek. Op de voorgrond veteranen van de 82nd Airborne Division. In 1990 werd de straatnaam Arnhemseweg gewijzigd in General James Gavinweg