Het pandje, waar de tekenaar Ben Luderer voor heeft gevochten om het niet tegen de grond te gooien; het pand is uiteindelijk toch gesloopt. De Benedenstad, waartoe de Vinkegas behoort, werd tijdens het bombardement van 1944 grotendeels gespaard. Het verval van de wijk (dat al eerder was ingezet) ging door met veel verkrotte, onbewoonbaar verklaarde woningen zonder sanitair. De smalle steegjes waren ongezond om in te wonen. Na de sloop werden van 1978 tot 1983 nieuwe huizen gebouwd. Zo ook in de Vinkegas. Het middeleeuwse stratenpatroon, dat behouden is gebleven, is de reden dat de Benedenstad sinds 1975 een van rijkswege beschermd stadsgezicht is.
Het pandje, waar de tekenaar Ben Luderer voor heeft gevochten om het niet tegen de grond te gooien; het pand is uiteindelijk toch gesloopt. De Benedenstad, waartoe de Vinkegas behoort, werd tijdens het bombardement van 1944 grotendeels gespaard. Het verval van de wijk (dat al eerder was ingezet) ging door met veel verkrotte, onbewoonbaar verklaarde woningen zonder sanitair. De smalle steegjes waren ongezond om in te wonen. Na de sloop werden van 1978 tot 1983 nieuwe huizen gebouwd. Zo ook in de Vinkegas. Het middeleeuwse stratenpatroon, dat behouden is gebleven, is de reden dat de Benedenstad sinds 1975 een van rijkswege beschermd stadsgezicht is.
about
copyrightHolder
Nederlands Fotomuseum - Rotterdam
creator
dateCreated
1956-01-01
dateModified
2022-05-25T13:51:40Z
genre
identifier
isPartOf
Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen
license
name
Het pandje, waar de tekenaar B ...... ege beschermd stadsgezicht is.
label
Het pandje, waar de tekenaar B ...... ege beschermd stadsgezicht is.
beginningDate
1956-01-01
conditionsOfUse
endDate
1956-01-01
hasCarrierType
hasCreator
hasModificationDate
2022-05-25T13:51:40Z
hasOrHadSubject
hasOrHadTitle
identifier
isOrWasIncludedIn
Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen