Vogelvlucht opname van de gierpont tussen Nijmegen en Lent. Bovenin een gedeelte van de benedenstad met rechtsboven de Elektriciteitscentrale aan de WaalkadeVogelvluchtopname van de Waal met de Waalbrug in aanbouw. Op de voorgrond de spoorbrug en rechts de benedenstad met o.a. de elektriciteitscentrale en de tramremiseDe viersprong Van Langeveldstraat, Tooropstraat, Koolemans Beijnenstraat en Daalseweg; links rijwielhandel Bruinewoud, de Ford garage Terwindt en Hekking, het gebouw met de hoge schoorsteen is de schoenfabriek Verschuur en Co, in het midden de kruidenierswinkel Jansen-Hendriks. De foto is genomen naar aanleiding van een botsing tussen beide auto's op de foto.De viersprong Van Langeveldstraat, Tooropstraat, Koolemans Beijnenstraat en Daalseweg; links rijwielhandel Bruinewoud, de Ford garage Terwindt en Hekking, het gebouw met de hoge schoorsteen is de schoenfabriek Verschuur en Co, in het midden de kruidenierswinkel Jansen-Hendriks. De foto is genomen ter gelegenheid van een ongeluk tussen twee personenauto'sDe Zeldenrust, de gierpont over de WaalDe Heineken-bierwagen met paard met de voerman Nol Arts.Gezien vanaf het Keizer KarelpleinGezien vanaf het Keizer KarelpleinVerwoeste Graafse Brug met de ernaast gelegen dubbele spoorbruggen over het Maas-Waalkanaal bij NijmegenOp straat spelende kinderen, foto uit een serie over verkeersveiligheid, op de achtergrond de Brandweerkazerne aan de Hertogstraat.Autoverhuurbedrijf Brinkhoff. Links de Radio en T.V.-zaak Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Autobedrijf Brinkhoff. Links de Radio- en T.V.-zaak A.M. Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Autobedrijf Brinkhoff. Ervoor staat een oude auto uit 1920. Links de Radio- en T.V.-zaak van A.M. Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Het Autobedrijf van Brinkhoff; ervoor staat een oude auto uit 1920. Links de Radio -en T.V.-zaak van A.M. Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Gezien richting het Oosten; de Gierpont tussen Nijmegen en de Noordoever, tijdens een koninklijk bezoek van kroonprins Willem, de latere Willem II.Kinderen van de Montessorischool aan de Driehuizerweg doen hun verkeersexamen, 1956Kinderen van de Montessorischool aan de Driehuizerweg doen hun verkeersexamen, 1956Kinderen van de Montessorischool aan de Driehuizerweg doen hun verkeersexamen, 1956De heer G.P. Schuller, voorzitter van de feest-commissie rond de opening van de WaalbrugTransportarbeiders vóór het K.A.B.-gebouw, 9 februari 1958Een drukte van belang op het smalle viaduct over de spoorlijnen Nijmegen Venlo en Nijmegen Den Bosch met op de achtergrond het tabakspakhuis van de TURMACDe viersprong Van Langeveldstraat, Tooropstraat, Koolemans Beijnenstraat en Daalseweg; links rijwielhandel Bruinewoud, de Ford garage Terwindt en Hekking, het gebouw met de hoge schoorsteen is de schoenfabriek Verschuur en Co, in het midden de kruidenierswinkel Jansen-Hendriks. De foto is genomen naar aanleiding van een botsing tussen beide auto's op de foto.Fout geparkeerde fietsen veroorzaken overlast voor de voetgangers in de binnenstadZonder pardon op de bon. Automobilisten worden door de politie gecontroleerd op het dragen van de autogordelWaalkade met op achtergrond de verwoeste spoorbrugEen trekkoets uit 1884 in de MariënburgkapelEen trekkoets uit 1884 in de MariënburgkapelAanscherping van het parkeerbeleid. Op een spandoek boven de weg kan de automobilist bij het verlaten van de stad lezen waarom hij een parkeerboete heeft gekregen. Uiteraard had het doek andersom opgehangen moeten worden. Hij zou de bon dan mogelijk hebben kunnen vermijden!'Nijmegen als het Tirol van Nederland'. Veel overwegend positieve reacties op de presentatie van de plannen voor een kabeltram in de hal van het stadhuis. Reacties variërend van 'een beetje futuristisch, maar wel noodzakelijk' tot 'een mooie toeristische attractie, dwars door de stad'Aangepast verkeersbeleid. Om verdere discussie over parkeren in het algemeen en de toepassing van de gele strepen in het bijzonder uit te sluiten heeft de gemeente besloten om daar waar nodig verbodsborden te plaatsen. Het houden van regelmatige avondcontroles moet de overlast verder beperkenVan opgestoken middelvinger tot revolver. Ergernis over het gedrag van andere weggebruikers leidt niet zelden tot agressieve reacties. Verkeerd invoegen, op de linkerweghelft blijven rijden en bumperkleven zijn enkele voorbeelden van rijgedrag die tot zulke uitingen kunnen leiden. De ANWB gaat onderzoek doen naar agressief verkeersgedrag in Nederland. In dagblad De Gelderlander een voorlopige analyseWethouder Maja Alofs ontvangt op het stadhuis vertegenwoordigers van de organisatie Jongeren Milieu Aktief (JMA), die ruim 700 handtekeningen komen aanbieden voor een meer fiets- en voetgangersvriendelijk beleid voor de binnenstad. Op de fiets en gewapend met spandoeken hield de actiegroep haar betoogAlle voorzieningen zijn getroffen om de binnenstad op twee plaatsen af te grendelen voor het autoverkeer. Met de plaatsing van slagbomen en cabines voor de beheerders is het stadscentrum alleen nog bereikbaar voor bussen, politie, brandweer en ambulance, en voor trouw- en begrafenisstoetenOrganisatiedeskundige Cees Al pleit in dagblad De Gelderlander voor een open, toegankelijke binnenstad. In tegenstelling tot het gemeentelijk beleid dat erop gericht is om Augustijnenstraat en Burchtstraat om te vormen tot voetgangersgebied en auto en bus te weren, is Al van mening dat het centrum bereikbaar en toegankelijk moet zijn voor alle verkeer. 'Waar mensen met de bus echt in hartje centrum voor de deur worden afgezet. Dat lijkt me iets om warm voor te worden'VerkeersActiegroep Nijmegen wil met een symbolische 'verkeersborden(afdek)actie' het voortdurend negeren van de verbodsborden in de binnenstad aan de kaak stellen. Volgens de groep zijn alleen fysieke maatregelen, zoals paaltjes en het doorknippen van wegen afdoende. Immers, de zin van een verkeersbord waar niemand acht op slaat is alleen 'uitzichtvervuilend'Met spandoeken en leuzen op het wegdek protesteren bewoners van stadsdeel Hatert tegen de verkeersonveiligheid in de wijk. Volgens de aanwonenden wordt er op de rechte wegen veel te hard gereden. Verkeersmaatregelen zoals drempels en wegversmallingen moeten daar een eind aan maken. 'We gaan door met acties tot de gemeente actie onderneemt', aldus buurtbewoonster Marianne KeelkensANWB-consul Paul Antonie Rutgers in gesprek met mede-oprichter en oud-voorzitter van de ANWB, Edo J. Bergsma tijdens de presentatie van de WegenWacht, de nieuwe dienstverlening van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB. Links een van de in ANWB-uniform gestoken automonteurs en zijn gele Harley Davidson motor met zijspanOfficiële opening van de informatiekiosk van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB. Op de achtergrond de tramhalte van het Bergspoor aan de van RandwijckwegDe Graafseweg richting Wijchen met op de achtergrond de spoor- en verkeersbruggen over het Maas-Waalkanaal en rechts de vage contouren van de gashouder bij de DraaiomEen zogenoemde witkar met daarin de heer Bart Noordijk, medewerker in het Gemeentelijk Informatie Centrum Het Open Huis
about
Vogelvlucht opname van de gierpont tussen Nijmegen en Lent. Bovenin een gedeelte van de benedenstad met rechtsboven de Elektriciteitscentrale aan de WaalkadeVogelvluchtopname van de Waal met de Waalbrug in aanbouw. Op de voorgrond de spoorbrug en rechts de benedenstad met o.a. de elektriciteitscentrale en de tramremiseDe viersprong Van Langeveldstraat, Tooropstraat, Koolemans Beijnenstraat en Daalseweg; links rijwielhandel Bruinewoud, de Ford garage Terwindt en Hekking, het gebouw met de hoge schoorsteen is de schoenfabriek Verschuur en Co, in het midden de kruidenierswinkel Jansen-Hendriks. De foto is genomen naar aanleiding van een botsing tussen beide auto's op de foto.De viersprong Van Langeveldstraat, Tooropstraat, Koolemans Beijnenstraat en Daalseweg; links rijwielhandel Bruinewoud, de Ford garage Terwindt en Hekking, het gebouw met de hoge schoorsteen is de schoenfabriek Verschuur en Co, in het midden de kruidenierswinkel Jansen-Hendriks. De foto is genomen ter gelegenheid van een ongeluk tussen twee personenauto'sDe Zeldenrust, de gierpont over de WaalDe Heineken-bierwagen met paard met de voerman Nol Arts.Gezien vanaf het Keizer KarelpleinGezien vanaf het Keizer KarelpleinVerwoeste Graafse Brug met de ernaast gelegen dubbele spoorbruggen over het Maas-Waalkanaal bij NijmegenOp straat spelende kinderen, foto uit een serie over verkeersveiligheid, op de achtergrond de Brandweerkazerne aan de Hertogstraat.Autoverhuurbedrijf Brinkhoff. Links de Radio en T.V.-zaak Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Autobedrijf Brinkhoff. Links de Radio- en T.V.-zaak A.M. Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Autobedrijf Brinkhoff. Ervoor staat een oude auto uit 1920. Links de Radio- en T.V.-zaak van A.M. Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Het Autobedrijf van Brinkhoff; ervoor staat een oude auto uit 1920. Links de Radio -en T.V.-zaak van A.M. Hutting (adres Van Welderenstraat 45)Gezien richting het Oosten; de Gierpont tussen Nijmegen en de Noordoever, tijdens een koninklijk bezoek van kroonprins Willem, de latere Willem II.Kinderen van de Montessorischool aan de Driehuizerweg doen hun verkeersexamen, 1956Kinderen van de Montessorischool aan de Driehuizerweg doen hun verkeersexamen, 1956Kinderen van de Montessorischool aan de Driehuizerweg doen hun verkeersexamen, 1956De heer G.P. Schuller, voorzitter van de feest-commissie rond de opening van de WaalbrugTransportarbeiders vóór het K.A.B.-gebouw, 9 februari 1958Een drukte van belang op het smalle viaduct over de spoorlijnen Nijmegen Venlo en Nijmegen Den Bosch met op de achtergrond het tabakspakhuis van de TURMACDe viersprong Van Langeveldstraat, Tooropstraat, Koolemans Beijnenstraat en Daalseweg; links rijwielhandel Bruinewoud, de Ford garage Terwindt en Hekking, het gebouw met de hoge schoorsteen is de schoenfabriek Verschuur en Co, in het midden de kruidenierswinkel Jansen-Hendriks. De foto is genomen naar aanleiding van een botsing tussen beide auto's op de foto.Fout geparkeerde fietsen veroorzaken overlast voor de voetgangers in de binnenstadZonder pardon op de bon. Automobilisten worden door de politie gecontroleerd op het dragen van de autogordelWaalkade met op achtergrond de verwoeste spoorbrugEen trekkoets uit 1884 in de MariënburgkapelEen trekkoets uit 1884 in de MariënburgkapelAanscherping van het parkeerbeleid. Op een spandoek boven de weg kan de automobilist bij het verlaten van de stad lezen waarom hij een parkeerboete heeft gekregen. Uiteraard had het doek andersom opgehangen moeten worden. Hij zou de bon dan mogelijk hebben kunnen vermijden!'Nijmegen als het Tirol van Nederland'. Veel overwegend positieve reacties op de presentatie van de plannen voor een kabeltram in de hal van het stadhuis. Reacties variërend van 'een beetje futuristisch, maar wel noodzakelijk' tot 'een mooie toeristische attractie, dwars door de stad'Aangepast verkeersbeleid. Om verdere discussie over parkeren in het algemeen en de toepassing van de gele strepen in het bijzonder uit te sluiten heeft de gemeente besloten om daar waar nodig verbodsborden te plaatsen. Het houden van regelmatige avondcontroles moet de overlast verder beperkenVan opgestoken middelvinger tot revolver. Ergernis over het gedrag van andere weggebruikers leidt niet zelden tot agressieve reacties. Verkeerd invoegen, op de linkerweghelft blijven rijden en bumperkleven zijn enkele voorbeelden van rijgedrag die tot zulke uitingen kunnen leiden. De ANWB gaat onderzoek doen naar agressief verkeersgedrag in Nederland. In dagblad De Gelderlander een voorlopige analyseWethouder Maja Alofs ontvangt op het stadhuis vertegenwoordigers van de organisatie Jongeren Milieu Aktief (JMA), die ruim 700 handtekeningen komen aanbieden voor een meer fiets- en voetgangersvriendelijk beleid voor de binnenstad. Op de fiets en gewapend met spandoeken hield de actiegroep haar betoogAlle voorzieningen zijn getroffen om de binnenstad op twee plaatsen af te grendelen voor het autoverkeer. Met de plaatsing van slagbomen en cabines voor de beheerders is het stadscentrum alleen nog bereikbaar voor bussen, politie, brandweer en ambulance, en voor trouw- en begrafenisstoetenOrganisatiedeskundige Cees Al pleit in dagblad De Gelderlander voor een open, toegankelijke binnenstad. In tegenstelling tot het gemeentelijk beleid dat erop gericht is om Augustijnenstraat en Burchtstraat om te vormen tot voetgangersgebied en auto en bus te weren, is Al van mening dat het centrum bereikbaar en toegankelijk moet zijn voor alle verkeer. 'Waar mensen met de bus echt in hartje centrum voor de deur worden afgezet. Dat lijkt me iets om warm voor te worden'VerkeersActiegroep Nijmegen wil met een symbolische 'verkeersborden(afdek)actie' het voortdurend negeren van de verbodsborden in de binnenstad aan de kaak stellen. Volgens de groep zijn alleen fysieke maatregelen, zoals paaltjes en het doorknippen van wegen afdoende. Immers, de zin van een verkeersbord waar niemand acht op slaat is alleen 'uitzichtvervuilend'Met spandoeken en leuzen op het wegdek protesteren bewoners van stadsdeel Hatert tegen de verkeersonveiligheid in de wijk. Volgens de aanwonenden wordt er op de rechte wegen veel te hard gereden. Verkeersmaatregelen zoals drempels en wegversmallingen moeten daar een eind aan maken. 'We gaan door met acties tot de gemeente actie onderneemt', aldus buurtbewoonster Marianne KeelkensANWB-consul Paul Antonie Rutgers in gesprek met mede-oprichter en oud-voorzitter van de ANWB, Edo J. Bergsma tijdens de presentatie van de WegenWacht, de nieuwe dienstverlening van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB. Links een van de in ANWB-uniform gestoken automonteurs en zijn gele Harley Davidson motor met zijspanOfficiële opening van de informatiekiosk van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB. Op de achtergrond de tramhalte van het Bergspoor aan de van RandwijckwegDe Graafseweg richting Wijchen met op de achtergrond de spoor- en verkeersbruggen over het Maas-Waalkanaal en rechts de vage contouren van de gashouder bij de DraaiomEen zogenoemde witkar met daarin de heer Bart Noordijk, medewerker in het Gemeentelijk Informatie Centrum Het Open Huis