Landschap in Nederland

Dit is de Markerwaarddijk bij Lelystad. Lelystad is een gemeente in de provincie Flevoland. Deze gemeente heeft een oppervlakte van 353,39 km², waarvan 223,14km² land en 130,25 km² binnenwater (waaronder het IJsselmeer). Met de bouw van Lelystad werd in 1966 begonnen. Na 1975, toen de gemeente werd aangewezen als groeikern om de toenemende druk op de Randstad te verlichten, werd de bebouwing planmatig en in een hoog tempo uitgebreid. Ook steeg het inwonertal aanzienlijk, van 914 inwoners in 1967, naar 29.256 inwoners in 1977 naar 58.078 inwoners ten tijde van deze foto (1990). Op de foto is een rotonde te zien. In de stedenbouwkundige opzet van Lelystad is rekening gehouden met de goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid, omdat de stad relatief veel forensen telt die in Lelystad wonen en voornamelijk in Amsterdam en het Gooi werken. Het wegenpatroon werd aangelegd volgens de tangentenstructuur. Deze structuur beoogt een zo gelijkmatig mogelijke spreiding van het verkeer. Er is zelfs sprake van een volledige scheiding van de verkeerssoorten in de stad zoals doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer.

Landschap in Nederland

Dit is de Markerwaarddijk bij Lelystad. Lelystad is een gemeente in de provincie Flevoland. Deze gemeente heeft een oppervlakte van 353,39 km², waarvan 223,14km² land en 130,25 km² binnenwater (waaronder het IJsselmeer). Met de bouw van Lelystad werd in 1966 begonnen. Na 1975, toen de gemeente werd aangewezen als groeikern om de toenemende druk op de Randstad te verlichten, werd de bebouwing planmatig en in een hoog tempo uitgebreid. Ook steeg het inwonertal aanzienlijk, van 914 inwoners in 1967, naar 29.256 inwoners in 1977 naar 58.078 inwoners ten tijde van deze foto (1990). Op de foto is een rotonde te zien. In de stedenbouwkundige opzet van Lelystad is rekening gehouden met de goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid, omdat de stad relatief veel forensen telt die in Lelystad wonen en voornamelijk in Amsterdam en het Gooi werken. Het wegenpatroon werd aangelegd volgens de tangentenstructuur. Deze structuur beoogt een zo gelijkmatig mogelijke spreiding van het verkeer. Er is zelfs sprake van een volledige scheiding van de verkeerssoorten in de stad zoals doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer.