De Petroleumhaven
In 1929 werd in Rotterdam begonnen met de aanleg van de Eerste Petroleumhaven. In een petroleumhaven zijn raffinaderijen te vinden, tankparken en petrochemische industrie. Verdere uitbereiding vond plaats in de jaren zestig. De uitbreidingen van na 1945 zijn onder andere het gevolg van de sterk toenemende vraag naar aardolie en aardolieproducten. De haven op de foto is de achtste petroleumhaven en stamt uit 1966. Deze haven ligt op de Maasvlakte, een door afdamming en opspuiting ontstaan haven- en industriegebied van circa 27 km². De Rotterdamse haven was tot halverwege de 16e eeuw voornamelijk een visserijhaven en hield zich dus bezig met haringvisserij en de handel hier omheen. De havens van toen stonden in open verbinding met de rivier en waren zodanig aangelegd dat de schepen voor koopmanshuizen konden lossen. De toegang tot de Noordzee werd destijds gevormd door het Brielse Gat en de Botlek. De val van Antwerpen (1585) zorgde ervoor dat Rotterdam een deel van de Antwerpse stapelmarktfunktie over kon nemen. De stapelmarktfunctie overheerste tot ongeveer 1870. Door de opkomst van de vrije wereldhandel en de Industriële Revolutie werd de Rotterdamse haven omgevormd tot de belangrijkste overslag- en doorvoerhaven van West-Europa.
hasPart
P16_used_specific_object
aggregatedCHO
isShownAt
De Petroleumhaven
In 1929 werd in Rotterdam begonnen met de aanleg van de Eerste Petroleumhaven. In een petroleumhaven zijn raffinaderijen te vinden, tankparken en petrochemische industrie. Verdere uitbereiding vond plaats in de jaren zestig. De uitbreidingen van na 1945 zijn onder andere het gevolg van de sterk toenemende vraag naar aardolie en aardolieproducten. De haven op de foto is de achtste petroleumhaven en stamt uit 1966. Deze haven ligt op de Maasvlakte, een door afdamming en opspuiting ontstaan haven- en industriegebied van circa 27 km². De Rotterdamse haven was tot halverwege de 16e eeuw voornamelijk een visserijhaven en hield zich dus bezig met haringvisserij en de handel hier omheen. De havens van toen stonden in open verbinding met de rivier en waren zodanig aangelegd dat de schepen voor koopmanshuizen konden lossen. De toegang tot de Noordzee werd destijds gevormd door het Brielse Gat en de Botlek. De val van Antwerpen (1585) zorgde ervoor dat Rotterdam een deel van de Antwerpse stapelmarktfunktie over kon nemen. De stapelmarktfunctie overheerste tot ongeveer 1870. Door de opkomst van de vrije wereldhandel en de Industriële Revolutie werd de Rotterdamse haven omgevormd tot de belangrijkste overslag- en doorvoerhaven van West-Europa.
creator
description
In 1929 werd in Rotterdam bego ...... doorvoerhaven van West-Europa.
@nl
format
identifier
NG-1991-2-17
language
publisher
Rijksmuseum
subject
title
De Petroleumhaven
@nl
Landschap in Nederland
@nl
created
1989-01-01 - 1990-10-01
@en
1989-01-01 - 1990-10-01
@nl
extent
beeld breedte 46 cm
@nl
beeld lengte 36,5 cm
@nl
length 36.5 cm
@en
width 46 cm
@en
isPartOf
Collectie: foto-opdrachten
@nl
temporal
fourth quarter 20th century
@en
vierde kwart 20e eeuw
@nl