Kerk in verandering

Afnemend kerkbezoek en kerkelijke leiders die steeds minder gezag kregen. Een ontwikkeling die sinds de jaren zestig gaande is. Daar stond tegenover dat kerken steeds meer oog kregen voor gebeurtenissen in de maatschappij. Zo verzetten kerkelijke organisaties zich begin jaren tachtig tegen de kernwapenwedloop tijdens de koude oorlog. Een andere verandering is die van de 'scheiding der geesten'. Enerzijds gelovigen die ouderwets willen blijven geloven, zonder al te veel twijfels en gewetensvragen. Anderzijds mensen die voor het geloof een maatschappelijke invulling zoeken. De twee gelovige partijen ruziën over zaken als homoseksualiteit, plaatsing van kruisraketten, missiegeld voor het verzet in El Salvador, vrouwen aan het altaar en huiskamers voor drugsverslaafden. Deze onderwerpen zijn vastgelegd door de fotografen Hans Aarsman, Harry Meijer en Oscar van Alphen die de progressieve en regressieve veranderingen in de kerk laten zien. Van Alphen's visie was dat de kerk juist niet veranderde. Hij groepeerde zijn foto's onder woorden als deugd, trouw, schuld en boete.

Kerk in verandering

Afnemend kerkbezoek en kerkelijke leiders die steeds minder gezag kregen. Een ontwikkeling die sinds de jaren zestig gaande is. Daar stond tegenover dat kerken steeds meer oog kregen voor gebeurtenissen in de maatschappij. Zo verzetten kerkelijke organisaties zich begin jaren tachtig tegen de kernwapenwedloop tijdens de koude oorlog. Een andere verandering is die van de 'scheiding der geesten'. Enerzijds gelovigen die ouderwets willen blijven geloven, zonder al te veel twijfels en gewetensvragen. Anderzijds mensen die voor het geloof een maatschappelijke invulling zoeken. De twee gelovige partijen ruziën over zaken als homoseksualiteit, plaatsing van kruisraketten, missiegeld voor het verzet in El Salvador, vrouwen aan het altaar en huiskamers voor drugsverslaafden. Deze onderwerpen zijn vastgelegd door de fotografen Hans Aarsman, Harry Meijer en Oscar van Alphen die de progressieve en regressieve veranderingen in de kerk laten zien. Van Alphen's visie was dat de kerk juist niet veranderde. Hij groepeerde zijn foto's onder woorden als deugd, trouw, schuld en boete.