Rotterdam-Ameidestraat (Overschie)

Achter de autoweg Rotterdam-Den Haag (A13) staan flatgebouwen van de Ameidestraat (Overschie) in Rotterdam. Kort na de oorlog kende Rotterdam een schrijnende woningnood. De stad had niet alleen circa 30.000 woningen verloren, maar er was ook sprake van een geboortegolf. Om zo snel mogelijk te kunnen voorzien in woningen werden talrijke projecten ontworpen op basis van systeembouw. Het eerste project dat op deze manier tot stand kwam was Kleinpolder in Overschie. De dienst Volkshuisvesting Rotterdam ontwierp in 1954 401 huurwoningen. De stedebouwkundige plannen voor deze wijk werden bepaald door de 'wijkgedachte'. Het idee bestond dat de stedeling verloren dreigde te gaan in de chaos en onoverzichtelijkheid van de stad. Daarom moest de stedeling geplaatst worden in een woonomgeving waar men op het gemak was. Doordat deze wijk op enige afstand van het oude centrum aangelegd werd verdween het stedelijke karakter en kwam de stedeling tot rust.

Rotterdam-Ameidestraat (Overschie)

Achter de autoweg Rotterdam-Den Haag (A13) staan flatgebouwen van de Ameidestraat (Overschie) in Rotterdam. Kort na de oorlog kende Rotterdam een schrijnende woningnood. De stad had niet alleen circa 30.000 woningen verloren, maar er was ook sprake van een geboortegolf. Om zo snel mogelijk te kunnen voorzien in woningen werden talrijke projecten ontworpen op basis van systeembouw. Het eerste project dat op deze manier tot stand kwam was Kleinpolder in Overschie. De dienst Volkshuisvesting Rotterdam ontwierp in 1954 401 huurwoningen. De stedebouwkundige plannen voor deze wijk werden bepaald door de 'wijkgedachte'. Het idee bestond dat de stedeling verloren dreigde te gaan in de chaos en onoverzichtelijkheid van de stad. Daarom moest de stedeling geplaatst worden in een woonomgeving waar men op het gemak was. Doordat deze wijk op enige afstand van het oude centrum aangelegd werd verdween het stedelijke karakter en kwam de stedeling tot rust.