Drechttunnel A16-E19 Dordrecht

Een wisseling van de wacht vindt plaats bij het controlepaneel van de Drechttunnel op de A16-E19, de weg tussen Rotterdam en Dordrecht. De verkeersveiligheid wordt door een geautomatiseerd systeem verbeterd. Al het verkeer dat door de tunnel rijdt wordt in de gaten gehouden. Dit gebeurt met behulp van 38 camera's die 6 kilometer van de tunnel en de aan- en afvoerwegen bewaken. Naast het verkeer controleert de wacht met behulp van het systeem de ventilatie, het zicht en de noodstroomvoorziening in en nabij de tunnel. De controle geschiedt verder met behulp van detectie. Dit houdt in dat er om de 40 meter in het wegdek lussen geplaatst zijn. Passeert het verkeer de lus met een snelheid die minder is dan de voorgeprogrammeerde snelheid, dan wordt automatisch een camera op de plek gericht. Midden in het vertrek staat een communicatiepaneel. Het bestaat uit telefoons, mobilofoons en een intercom. Bovendien is het mogelijk om met mensen in de tunnel te praten, die bij een praatpaal zijn gestrand. Op het wandpaneel wordt de technische installatie bewaakt. Bij de bewaking zijn in totaal 11 mensen betrokken. In de ruimte is altijd één persoon aanwezig om controle uit te oefenen. Hij moet een keer per half uur een teken van leven geven.

Drechttunnel A16-E19 Dordrecht

Een wisseling van de wacht vindt plaats bij het controlepaneel van de Drechttunnel op de A16-E19, de weg tussen Rotterdam en Dordrecht. De verkeersveiligheid wordt door een geautomatiseerd systeem verbeterd. Al het verkeer dat door de tunnel rijdt wordt in de gaten gehouden. Dit gebeurt met behulp van 38 camera's die 6 kilometer van de tunnel en de aan- en afvoerwegen bewaken. Naast het verkeer controleert de wacht met behulp van het systeem de ventilatie, het zicht en de noodstroomvoorziening in en nabij de tunnel. De controle geschiedt verder met behulp van detectie. Dit houdt in dat er om de 40 meter in het wegdek lussen geplaatst zijn. Passeert het verkeer de lus met een snelheid die minder is dan de voorgeprogrammeerde snelheid, dan wordt automatisch een camera op de plek gericht. Midden in het vertrek staat een communicatiepaneel. Het bestaat uit telefoons, mobilofoons en een intercom. Bovendien is het mogelijk om met mensen in de tunnel te praten, die bij een praatpaal zijn gestrand. Op het wandpaneel wordt de technische installatie bewaakt. Bij de bewaking zijn in totaal 11 mensen betrokken. In de ruimte is altijd één persoon aanwezig om controle uit te oefenen. Hij moet een keer per half uur een teken van leven geven.