In het teken van de robot: automatisering in Nederland

In het verkeersleidingcentrum van Schiphol zit een verkeersleider naast een leerling verkeersleider, die praktijkervaring wil opdoen ('training on the job'). De verkeersleiders zijn verantwoordelijk voor het totale luchtverkeer. Zij moeten zorgen, dat vliegtuigen elkaar nooit te dicht naderen. Zij doen dit door instructies door te geven aan de piloten met betrekking tot de koers, hoogte en snelheid via radiocommunicatie. Op de koptelefoon krijgt de verkeersleider radiocontact met twee vliegtuigen tegelijk (linkeroor één, rechteroor één). Soms staat er ook nog iemand tegen hem te praten en dan krijgt hij van drie kanten informatie. De opleiding tot verkeersleider bestaat uit een vierjarige HBO-opleiding. Deze vindt deels plaats op de Rijksluchtvaartschool te Eelde en deels op Schiphol.

In het teken van de robot: automatisering in Nederland

In het verkeersleidingcentrum van Schiphol zit een verkeersleider naast een leerling verkeersleider, die praktijkervaring wil opdoen ('training on the job'). De verkeersleiders zijn verantwoordelijk voor het totale luchtverkeer. Zij moeten zorgen, dat vliegtuigen elkaar nooit te dicht naderen. Zij doen dit door instructies door te geven aan de piloten met betrekking tot de koers, hoogte en snelheid via radiocommunicatie. Op de koptelefoon krijgt de verkeersleider radiocontact met twee vliegtuigen tegelijk (linkeroor één, rechteroor één). Soms staat er ook nog iemand tegen hem te praten en dan krijgt hij van drie kanten informatie. De opleiding tot verkeersleider bestaat uit een vierjarige HBO-opleiding. Deze vindt deels plaats op de Rijksluchtvaartschool te Eelde en deels op Schiphol.