Centrale Verkeersleiding GVB

De man rechts werkt bij de Centrale Verkeersleiding (CVL) van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB). De taak van het CVL is het bewaken van het hele metronetwerk. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een controlepaneel. Hierop is een schematische voorstelling zichtbaar van alle metrotrajecten: de zwarte lijnen zijn de sporen, de 'kruisen' zijn de wissels. Men kan de plaats waar treinen zich bevinden, de stand van de wissels en de stand van de lichtseinen aflezen. Het seinsysteem, de snelheid en rembewaking zijn geautomatiseerd. De monitoren geven de gevarenpunten op perrons weer. De verkeersleider kan met drukknoppen ondere anderen wissels bedienen en routes samenstellen. De afdeling Verkeersleiding wordt tegenwoordig (2001) ook wel Regie / Communicatiecentrum Metro (RCM) genoemd. Momenteel ondergaat het kantoor een opknapbeurt.

Centrale Verkeersleiding GVB

De man rechts werkt bij de Centrale Verkeersleiding (CVL) van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB). De taak van het CVL is het bewaken van het hele metronetwerk. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een controlepaneel. Hierop is een schematische voorstelling zichtbaar van alle metrotrajecten: de zwarte lijnen zijn de sporen, de 'kruisen' zijn de wissels. Men kan de plaats waar treinen zich bevinden, de stand van de wissels en de stand van de lichtseinen aflezen. Het seinsysteem, de snelheid en rembewaking zijn geautomatiseerd. De monitoren geven de gevarenpunten op perrons weer. De verkeersleider kan met drukknoppen ondere anderen wissels bedienen en routes samenstellen. De afdeling Verkeersleiding wordt tegenwoordig (2001) ook wel Regie / Communicatiecentrum Metro (RCM) genoemd. Momenteel ondergaat het kantoor een opknapbeurt.