Verkiezingsstrijd '81

Op 12 februari 1981 werd in de fabriekshal van de Nederlandse Scheepvaart Maatschappij (NSM) een manifestatie voor het behoud van werkgelegenheid gehouden. De manifestatie was door het 'werkgelegenheidscomité' georganiseerd om de werknemersacties bij Ford en NSM te steunen. Op de foto zijn de Amsterdamse wethouders J. Schaefer (PvdA; stadsvernieuwing) en E. Heerma (met bril) (CDA; Economische Zaken) en PvdA Tweede Kamerlid A. van der Hek (op de rug) in gesprek. De PvdA oefende druk op VVD-minister Van Aardenne van Economische Zaken uit om de twee Amsterdamse bedrijven financieel te steunen. De minister wilde het Amerikaanse bedrijf Ford niet steunen, maar ging wel overstag voor de NSM. De autofabriek Ford werd in september 1982 gesloten. De minister stelde voor de NSM 13 miljoen gulden beschikbaar. De gemeente Amsterdam en de provincie stelden ook geld beschikbaar en er werd een plan gemaakt om de scheepswerf weer op de rails te krijgen. Aanvankelijk leek de NSM levensvatbaar. Vanaf 1983 kwam het bedrijf echter weer in de financiële moeilijkheden door het uitblijven van winstgevende opdrachten. In mei 1984 ging de NSM alsnog failliet.

Verkiezingsstrijd '81

Op 12 februari 1981 werd in de fabriekshal van de Nederlandse Scheepvaart Maatschappij (NSM) een manifestatie voor het behoud van werkgelegenheid gehouden. De manifestatie was door het 'werkgelegenheidscomité' georganiseerd om de werknemersacties bij Ford en NSM te steunen. Op de foto zijn de Amsterdamse wethouders J. Schaefer (PvdA; stadsvernieuwing) en E. Heerma (met bril) (CDA; Economische Zaken) en PvdA Tweede Kamerlid A. van der Hek (op de rug) in gesprek. De PvdA oefende druk op VVD-minister Van Aardenne van Economische Zaken uit om de twee Amsterdamse bedrijven financieel te steunen. De minister wilde het Amerikaanse bedrijf Ford niet steunen, maar ging wel overstag voor de NSM. De autofabriek Ford werd in september 1982 gesloten. De minister stelde voor de NSM 13 miljoen gulden beschikbaar. De gemeente Amsterdam en de provincie stelden ook geld beschikbaar en er werd een plan gemaakt om de scheepswerf weer op de rails te krijgen. Aanvankelijk leek de NSM levensvatbaar. Vanaf 1983 kwam het bedrijf echter weer in de financiële moeilijkheden door het uitblijven van winstgevende opdrachten. In mei 1984 ging de NSM alsnog failliet.