Sloop van de Piersonstraat

De ontruimde kraakpanden in de Nijmeegse Piersonstraat werden op 23 februari 1981 razendsnel gesloopt. De Mobiele Eenheid (ME) hield toezicht. De huizen moesten worden gesloopt, omdat de gemeenteraad op deze lokatie een bovengrondse parkeergarage wilde bouwen. De actievoerders die in de Piersonstraat tegen de plannen van de gemeente hadden geprotesteerd waren door de ME met traangas bestookt en hardhandig van de plek verwijderd. Vier maanden na de ontruiming en de sloop van de huizen, op 25 juni 1981, hadden de burgemeester en wethouders van Nijmegen besloten dat op de open plek geen parkeergarage, maar kleine woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens zouden worden gebouwd. De parkeergarage werd uiteindelijk 1500 meter verderop, maar dan ondergronds, gebouwd. Krakers betrokken met name uit onvrede over de woningnood en de speculatie met woningen, leegstaande panden. De verpaupering van de steden en de woningnood waren belangrijke thema's tijdens de verkiezingsstrijd van 1981.

Sloop van de Piersonstraat

De ontruimde kraakpanden in de Nijmeegse Piersonstraat werden op 23 februari 1981 razendsnel gesloopt. De Mobiele Eenheid (ME) hield toezicht. De huizen moesten worden gesloopt, omdat de gemeenteraad op deze lokatie een bovengrondse parkeergarage wilde bouwen. De actievoerders die in de Piersonstraat tegen de plannen van de gemeente hadden geprotesteerd waren door de ME met traangas bestookt en hardhandig van de plek verwijderd. Vier maanden na de ontruiming en de sloop van de huizen, op 25 juni 1981, hadden de burgemeester en wethouders van Nijmegen besloten dat op de open plek geen parkeergarage, maar kleine woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens zouden worden gebouwd. De parkeergarage werd uiteindelijk 1500 meter verderop, maar dan ondergronds, gebouwd. Krakers betrokken met name uit onvrede over de woningnood en de speculatie met woningen, leegstaande panden. De verpaupering van de steden en de woningnood waren belangrijke thema's tijdens de verkiezingsstrijd van 1981.