Model of the 40-gun East Indiaman Vergelijking Amsterdam, 1780 wood, brass, iron, glass, rope, leather The administrators of the Naval Models Room not only commissioned new models, but also ‘improved’ existing ones. During the 19th century this model of an 18th- century East Indiaman was fitted with an emergency foremast and lightning conductors by J.P. Asmus. The Dutch East India Company had no ship called Vergelijking (Comparison) in its service. The name suggests that the model may have been intended to illustrate new ship-building techniques.

De beheerders van de Marinemodellenkamer lieten niet alleen nieuwe modellen bouwen, maar brachten soms ook ‘verbeteringen’ aan op bestaande modellen. Dit scheepsmodel van een 18de-eeuwse Oost-Indiëvaarder is een eeuw later door J.P. Asmus van een noodfokkenmast en bliksemafleiders voorzien. De VOC had geen schip Vergelijking in gebruik; de naam doet vermoeden dat het model nieuwe scheepsbouwtechnieken inzichtelijk moest maken.

Model of the 40-gun East Indiaman Vergelijking Amsterdam, 1780 wood, brass, iron, glass, rope, leather The administrators of the Naval Models Room not only commissioned new models, but also ‘improved’ existing ones. During the 19th century this model of an 18th- century East Indiaman was fitted with an emergency foremast and lightning conductors by J.P. Asmus. The Dutch East India Company had no ship called Vergelijking (Comparison) in its service. The name suggests that the model may have been intended to illustrate new ship-building techniques.

De beheerders van de Marinemodellenkamer lieten niet alleen nieuwe modellen bouwen, maar brachten soms ook ‘verbeteringen’ aan op bestaande modellen. Dit scheepsmodel van een 18de-eeuwse Oost-Indiëvaarder is een eeuw later door J.P. Asmus van een noodfokkenmast en bliksemafleiders voorzien. De VOC had geen schip Vergelijking in gebruik; de naam doet vermoeden dat het model nieuwe scheepsbouwtechnieken inzichtelijk moest maken.