Model of a Lifting Screw

Model van een schroefkoker tussen achtersteven en roersteven, met een deel van de kiel en de achterapostelen. Het schroeflichttoestel bestaat uit een los frame met een schroef, dat in de koker op en neer gehesen kan worden aan een touw, dat loopt over een schijf boven in de schroefkoker en een schijf in het schroefraam. De schroef is een Mangin-schroef, een vierbladige propellor, samengesteld uit twee tweebladige schroeven die in parallelstand gezet kunnen worden voor het lichten. De schroef wordt ontkoppeld door de as het schip in te trekken. De verticale rails tegen de achtersteven en de schroefsteven waarover het schroefraam beweegt, zijn voorzien van tanden; hierin vallen pallen van het schroefraam die het terugglijden voorkomen. De pallen kunnen worden teruggehouden, zodat het schroefraam kan zakken. Balken tegen de stevens houden het schroefraam omlaag en dienen voor het lichten verwijderd te worden. Schaal 1:10 (schatting).

Model of a Lifting Screw

Model van een schroefkoker tussen achtersteven en roersteven, met een deel van de kiel en de achterapostelen. Het schroeflichttoestel bestaat uit een los frame met een schroef, dat in de koker op en neer gehesen kan worden aan een touw, dat loopt over een schijf boven in de schroefkoker en een schijf in het schroefraam. De schroef is een Mangin-schroef, een vierbladige propellor, samengesteld uit twee tweebladige schroeven die in parallelstand gezet kunnen worden voor het lichten. De schroef wordt ontkoppeld door de as het schip in te trekken. De verticale rails tegen de achtersteven en de schroefsteven waarover het schroefraam beweegt, zijn voorzien van tanden; hierin vallen pallen van het schroefraam die het terugglijden voorkomen. De pallen kunnen worden teruggehouden, zodat het schroefraam kan zakken. Balken tegen de stevens houden het schroefraam omlaag en dienen voor het lichten verwijderd te worden. Schaal 1:10 (schatting).