Triomf van de waarheid

Een straat in een stad. Mensen staan of knielen voor de vrouwelijke verschijning van de Waarheid, die boven hun hoofden zweeft. Ze draagt een palmtak in haar rechterhand en een boek in haar linkerhand. Een engelenkoor knielt rondom haar. In het midden van de prent liggen een beker met druiven (wijn), een koningskroon (de monarchie), een schedel (de dood en de erfzonde) en een spiegel (ijdelheid) op de grond. De prent beeldt een scène uit het apocriefe boek Esdras (hoofdstuk 3 en 4) uit. Drie dienaren van koning Darius van Perzië argumenteren of dat respectievelijk wijn, de koning en de vrouw het sterkste is ter wereld. Zerubbabel, de laatste dienaar (waarschijnlijk de man rechts van het midden op de prent), wint de discussie met het antwoord dat vrouwen het sterkste zijn ter wereld, maar dat de waarheid alles overwint. Als beloning mag Zerubbabel met het herstel van de tempel in Jeruzalem beginnen. De prent heeft een Latijns onderschrift met een citaat uit het apocriefe boek Esdras (3-4).

Triomf van de waarheid

Een straat in een stad. Mensen staan of knielen voor de vrouwelijke verschijning van de Waarheid, die boven hun hoofden zweeft. Ze draagt een palmtak in haar rechterhand en een boek in haar linkerhand. Een engelenkoor knielt rondom haar. In het midden van de prent liggen een beker met druiven (wijn), een koningskroon (de monarchie), een schedel (de dood en de erfzonde) en een spiegel (ijdelheid) op de grond. De prent beeldt een scène uit het apocriefe boek Esdras (hoofdstuk 3 en 4) uit. Drie dienaren van koning Darius van Perzië argumenteren of dat respectievelijk wijn, de koning en de vrouw het sterkste is ter wereld. Zerubbabel, de laatste dienaar (waarschijnlijk de man rechts van het midden op de prent), wint de discussie met het antwoord dat vrouwen het sterkste zijn ter wereld, maar dat de waarheid alles overwint. Als beloning mag Zerubbabel met het herstel van de tempel in Jeruzalem beginnen. De prent heeft een Latijns onderschrift met een citaat uit het apocriefe boek Esdras (3-4).