Kopvignet met palingen in 'Kunst en samenleving'

Dijsselhof – een zeer bekwame houtsnijder - wordt gezien als de vader van de Nederlandse Art Nouveau. Deze beweging kenmerkt zich door symmetrie, in elkaar grijpende (zich herhalende) vormen en organische motieven met een beperkte ruimtesuggestie. De Nieuwe Kunst kan dan ook als de vruchtbare bodem worden gezien waar Escher wortel kon schieten. Voor beide kunstenaars waren vissen een zeer geliefd onderwerp. Hun vorm en buigzaamheid bieden de mogelijkheid om tot een decoratief patroon te komen.

Kopvignet met palingen in 'Kunst en samenleving'

Dijsselhof – een zeer bekwame houtsnijder - wordt gezien als de vader van de Nederlandse Art Nouveau. Deze beweging kenmerkt zich door symmetrie, in elkaar grijpende (zich herhalende) vormen en organische motieven met een beperkte ruimtesuggestie. De Nieuwe Kunst kan dan ook als de vruchtbare bodem worden gezien waar Escher wortel kon schieten. Voor beide kunstenaars waren vissen een zeer geliefd onderwerp. Hun vorm en buigzaamheid bieden de mogelijkheid om tot een decoratief patroon te komen.