Kopvignet met palingen in 'Kunst en samenleving'
Dijsselhof – een zeer bekwame houtsnijder - wordt gezien als de vader van de Nederlandse Art Nouveau. Deze beweging kenmerkt zich door symmetrie, in elkaar grijpende (zich herhalende) vormen en organische motieven met een beperkte ruimtesuggestie. De Nieuwe Kunst kan dan ook als de vruchtbare bodem worden gezien waar Escher wortel kon schieten. Voor beide kunstenaars waren vissen een zeer geliefd onderwerp. Hun vorm en buigzaamheid bieden de mogelijkheid om tot een decoratief patroon te komen.
aggregatedCHO
isShownAt
Kopvignet met palingen in 'Kunst en samenleving'
Dijsselhof – een zeer bekwame houtsnijder - wordt gezien als de vader van de Nederlandse Art Nouveau. Deze beweging kenmerkt zich door symmetrie, in elkaar grijpende (zich herhalende) vormen en organische motieven met een beperkte ruimtesuggestie. De Nieuwe Kunst kan dan ook als de vruchtbare bodem worden gezien waar Escher wortel kon schieten. Voor beide kunstenaars waren vissen een zeer geliefd onderwerp. Hun vorm en buigzaamheid bieden de mogelijkheid om tot een decoratief patroon te komen.
spn
Gift of A. Welcker, Amsterdam
@en
Schenking van de heer A. Welcker, Amsterdam
@nl
contributor
creator
description
Dijsselhof – een zeer bekwame ...... n decoratief patroon te komen.
@nl
identifier
RP-P-1944-2691
language
publisher
Rijksmuseum
subject
title
Kopvignet met palingen in 'Kunst en samenleving'
@nl
type
created
1893
@en
1893
@nl
1927
@en
1927
@nl
extent
beeld breedte 115 mm
@nl
beeld hoogte 60 mm
@nl
height 60 mm
@en
width 115 mm
@en
isPartOf
Collectie: prenten
@nl
Collection: prints
@en