Vouwwaaier met blad van dun leer waarop met aquarel een pastorale scene is geschilderd, op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre coleurs'

Vouwwaaier met blad van dun leer waarop met aquarel een pastorale scene is geschilderd, op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre coleurs'. 16 niet aaneengesloten benen. In het midden op het blad een cartouche waarin een schaapherder en dito herderin met een eleganter geklede vrouw die zittend op een verhoging aan een bloem ruikt. In de verzameling van Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam bevindt zich een iets vroegere waaier waarop vrijwel dezelfde pastorale is afgebeeld (inv. D172). Het enige verschil is, dat op het Rotterdamse exemplaar achter de herder geen boompje, maar een deel van een muur met een vaas is geschilderd. Aan weerszijden van de centrale voorstelling neo-classicistische motieven in de vorm van een medaillon met vaas. Hieromheen bloemslingers en een korenaar. Op de achterkant van het blad zijn blauwe bloemen geschilderd. Het meest opvallend aan het montuur zijn de twee met glas afgedekte medaillons op de buitenbenen, warin links twee duiven op een altaar en rechts twee duiven boven een mand zichtbaar zijn. (Tortel)duiven en een (huwelijk)saltaar zijn duidelijk liefdessymbolen.

Vouwwaaier met blad van dun leer waarop met aquarel een pastorale scene is geschilderd, op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre coleurs'

Vouwwaaier met blad van dun leer waarop met aquarel een pastorale scene is geschilderd, op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre coleurs'. 16 niet aaneengesloten benen. In het midden op het blad een cartouche waarin een schaapherder en dito herderin met een eleganter geklede vrouw die zittend op een verhoging aan een bloem ruikt. In de verzameling van Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam bevindt zich een iets vroegere waaier waarop vrijwel dezelfde pastorale is afgebeeld (inv. D172). Het enige verschil is, dat op het Rotterdamse exemplaar achter de herder geen boompje, maar een deel van een muur met een vaas is geschilderd. Aan weerszijden van de centrale voorstelling neo-classicistische motieven in de vorm van een medaillon met vaas. Hieromheen bloemslingers en een korenaar. Op de achterkant van het blad zijn blauwe bloemen geschilderd. Het meest opvallend aan het montuur zijn de twee met glas afgedekte medaillons op de buitenbenen, warin links twee duiven op een altaar en rechts twee duiven boven een mand zichtbaar zijn. (Tortel)duiven en een (huwelijk)saltaar zijn duidelijk liefdessymbolen.