Vouwwaaier met twee papieren bladen, waarop het vraag- en antwoordspel "l'Oracle" is gedrukt en ingekleurd, op een gesneden ivoren montuur voorzien van 'métal en quattre couleurs'

Vouwwaaier met twee papieren bladen waarop het vraag en antwoordspel l'Oracle is gedrukt en ingekleurd, op een gesneden ivoren montuur voorzien van 'métal en quattre couleurs'. 15 niet aaneengesloten ajour bewerkte benen. De papieren bladen zijn bedrukt en beschilderd. Op de voorzijde staat een geluksrad en twee putti, die het opschrift l'Oracle vasthouden, centraal met aan weerszijden waarzeggerstabellen waaronder vragen in een cartouche. Op de achterzijde staan tien kolommen met godennamen en hun attributen. Met het vraag en antwoordspel 'Oracle' kon de toekomst voorspeld worden. Hiervoor waren twee getallen nodig: allereerst moest men het nummer van de vraag kiezen. Het tweede getal werd verkregen door met een ivoren pijl, die met een koordje aan de waaier hing (ontbreekt hier), blind te prikken in het rad van fortuin midden op de waaier. Het tweede getal verwees naar de lijsten met goden links en rechts van het rad, terwijl het eerste nummer werd gebruikt om in de betreffende lijst de vereiste godheid te vinden. Dan werd de waaier omgedraaid en zocht men in de lijst van de juiste gevonden god naar het getal, dat door het prikken in het rad van fortuin was verkregen. Op deze manier vond men dan uiteindelijk het antwoord.

Vouwwaaier met twee papieren bladen, waarop het vraag- en antwoordspel "l'Oracle" is gedrukt en ingekleurd, op een gesneden ivoren montuur voorzien van 'métal en quattre couleurs'

Vouwwaaier met twee papieren bladen waarop het vraag en antwoordspel l'Oracle is gedrukt en ingekleurd, op een gesneden ivoren montuur voorzien van 'métal en quattre couleurs'. 15 niet aaneengesloten ajour bewerkte benen. De papieren bladen zijn bedrukt en beschilderd. Op de voorzijde staat een geluksrad en twee putti, die het opschrift l'Oracle vasthouden, centraal met aan weerszijden waarzeggerstabellen waaronder vragen in een cartouche. Op de achterzijde staan tien kolommen met godennamen en hun attributen. Met het vraag en antwoordspel 'Oracle' kon de toekomst voorspeld worden. Hiervoor waren twee getallen nodig: allereerst moest men het nummer van de vraag kiezen. Het tweede getal werd verkregen door met een ivoren pijl, die met een koordje aan de waaier hing (ontbreekt hier), blind te prikken in het rad van fortuin midden op de waaier. Het tweede getal verwees naar de lijsten met goden links en rechts van het rad, terwijl het eerste nummer werd gebruikt om in de betreffende lijst de vereiste godheid te vinden. Dan werd de waaier omgedraaid en zocht men in de lijst van de juiste gevonden god naar het getal, dat door het prikken in het rad van fortuin was verkregen. Op deze manier vond men dan uiteindelijk het antwoord.