Vouwwaaier met blad van papier waarop in gouache 'Het Oordeel van Paris', op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre couleur'

Vouwwaaier met blad van papier waarop in gouache 'Het Oordeel van Paris', op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre couleur'. In het bijzonder fijn geschilderde, centrale veld wijst de koningszoon en herder Paris de godin Aphrodite aan als winnares van de schoonheidswedstrijd die tussen haar en de godinnen Athena en Hera was gestreden. Hera met de pauw en Athena met helm en schild kijken vanaf een wolk in de verte toe. Het verhaal over 'Het oordeel van Paris' dat in de 1e eeuw na Chr. door Lucianus van Samosata (ca. 120-180 n. Chr.) te boek was gesteld, werd in de loop van de 16e, 17e en 18e eeuw vele malen in Nederlandse vertalingen uitgegeven. Bij Van Mander (1548-1606), Krul (1601/2-1646) en Poot (1689-1733) kreeg het een moraliserende toon en was Paris een lichtzinnige jongeman, die de voorkeur gaf aan de zinnelijke genoegens (Aphrodite) boven de wijsheid (Athena) en de macht (Hera). In een andere interpretatie werd het verhaal gebruikt als lofprijzing op de vrouw die alle kwaliteiten, waaruit Paris moest kiezen, in zich verenigde. Het lijkt alsof de medaillons links en rechts aan gedraaide koorden zijn opgehangen, die verder door ringen langs de rand van het blad afhangen. Boven op de omlijsting van deze medaillons, waarin verschillende huwelijkssymbolen, zoals een huwelijksaltaar met twee tortelduiven en een hondje, zitten twee tortelende duiven. In de schildering op de achterkant keren deze motieven terug. Het montuur wordt bijna geheel gevuld door een galante partij met verstrengelde liefdesparen, muzikanten en zangers omgeven door putti met bloemslingers. In een ovaal op het rechter buitenbeen een putto met een open muizenval.

Vouwwaaier met blad van papier waarop in gouache 'Het Oordeel van Paris', op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre couleur'

Vouwwaaier met blad van papier waarop in gouache 'Het Oordeel van Paris', op een montuur van parelmoer ajour en in reliëf gesneden met 'métal en quatre couleur'. In het bijzonder fijn geschilderde, centrale veld wijst de koningszoon en herder Paris de godin Aphrodite aan als winnares van de schoonheidswedstrijd die tussen haar en de godinnen Athena en Hera was gestreden. Hera met de pauw en Athena met helm en schild kijken vanaf een wolk in de verte toe. Het verhaal over 'Het oordeel van Paris' dat in de 1e eeuw na Chr. door Lucianus van Samosata (ca. 120-180 n. Chr.) te boek was gesteld, werd in de loop van de 16e, 17e en 18e eeuw vele malen in Nederlandse vertalingen uitgegeven. Bij Van Mander (1548-1606), Krul (1601/2-1646) en Poot (1689-1733) kreeg het een moraliserende toon en was Paris een lichtzinnige jongeman, die de voorkeur gaf aan de zinnelijke genoegens (Aphrodite) boven de wijsheid (Athena) en de macht (Hera). In een andere interpretatie werd het verhaal gebruikt als lofprijzing op de vrouw die alle kwaliteiten, waaruit Paris moest kiezen, in zich verenigde. Het lijkt alsof de medaillons links en rechts aan gedraaide koorden zijn opgehangen, die verder door ringen langs de rand van het blad afhangen. Boven op de omlijsting van deze medaillons, waarin verschillende huwelijkssymbolen, zoals een huwelijksaltaar met twee tortelduiven en een hondje, zitten twee tortelende duiven. In de schildering op de achterkant keren deze motieven terug. Het montuur wordt bijna geheel gevuld door een galante partij met verstrengelde liefdesparen, muzikanten en zangers omgeven door putti met bloemslingers. In een ovaal op het rechter buitenbeen een putto met een open muizenval.