Marktscène

Schildering in tempera op doek van een marktscène<BR> <BR> Een compositie van mannen en vrouwen op een grijsgroene achtergrond. Ze zitten en staan rondom gevlochten manden die gevuld zijn met vruchten en groenten. De compositie is evenwichtig opgebouwd in deze schildering. De hoofdhouding en blikrichting van de figuren zijn afgewogen neergezet. Roodbruine, blauwe, bruine en groene tinten zijn regelmatig verdeeld. De kleuren vloeien geleidelijk in elkaar over waardoor zachte schakeringen tinten ontstaan en volume wordt bereikt.<BR> <BR> In de meeste gevallen was de Balinese schilderkunst gebaseerd op religieuze onderwerpen en traditionele motieven. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang. Favoriete onderwerpen in Ubud waren de rijstoogst, dansscènes, marktscènes, en religieuze ceremonies. Een opmerkelijke schildering is deze marktscène van I Wayan Gedot die opvalt door zijn unieke stijl.

Marktscène

Schildering in tempera op doek van een marktscène<BR> <BR> Een compositie van mannen en vrouwen op een grijsgroene achtergrond. Ze zitten en staan rondom gevlochten manden die gevuld zijn met vruchten en groenten. De compositie is evenwichtig opgebouwd in deze schildering. De hoofdhouding en blikrichting van de figuren zijn afgewogen neergezet. Roodbruine, blauwe, bruine en groene tinten zijn regelmatig verdeeld. De kleuren vloeien geleidelijk in elkaar over waardoor zachte schakeringen tinten ontstaan en volume wordt bereikt.<BR> <BR> In de meeste gevallen was de Balinese schilderkunst gebaseerd op religieuze onderwerpen en traditionele motieven. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang. Favoriete onderwerpen in Ubud waren de rijstoogst, dansscènes, marktscènes, en religieuze ceremonies. Een opmerkelijke schildering is deze marktscène van I Wayan Gedot die opvalt door zijn unieke stijl.