Broek van feestpak voor vrouw
Broek, van wollen stof, hoort bij een zelfde kleur feestblouse. (Zie 6002-11a.) Het pak werd gemaakt voor specialen gelegenheden, in dit geval voor optredens. Hij werd gebruikt door één van de Chukchi vrouwen die lid zijn van de Chukchi dans/theatergroep 'Ensemble Chukotka'. Textiel is binnenshuis en voor optredens veel praktischer dan bont, dat vroeger werd gebruikt om dergelijke kledingstukken te maken.<BR> Aanvankelijk was er betrekkelijk veel vrijheid nadat het Marxisme-Leninisme in 1917 zijn intrede deed in de Russische gebieden. Na 1930 onder Stalin verharde het klimaat en werden de inheemse volken van Siberië 'gerussificeerd', zij moesten zich aanpassen aan de Russische cultuur. Folklore werd beschouwd als 'politiek ongevaarlijk' door het communistische regiem en was wel toegestaan. Zo ontstonden inheemse ensembles, zoals het 'Ensemble Chukotka'. Dans en zang, gebaseerd op eigen traditie kreeg een meer gestileerde vorm. Deze groepen treden sindsdien op in theaters en schouwburgen en zijn ook wel in Nederland te zien. De kleding en voorwerpen die zij gebruiken veranderen langzaam van vorm. In het begin van de eenentwintigste eeuw grijpt men terug op de oude Chukchi tradities van de negentiende eeuw en geeft men voorwerpen opnieuw vorm binnen een moderne context. Dergelijke theatergroepen, inheemse schrijvers, naaisters en handwerkslieden proberen tevens inhoud te geven aan hun identiteit als Chukchi.<BR>
Broek van feestpak voor vrouw
Broek, van wollen stof, hoort bij een zelfde kleur feestblouse. (Zie 6002-11a.) Het pak werd gemaakt voor specialen gelegenheden, in dit geval voor optredens. Hij werd gebruikt door één van de Chukchi vrouwen die lid zijn van de Chukchi dans/theatergroep 'Ensemble Chukotka'. Textiel is binnenshuis en voor optredens veel praktischer dan bont, dat vroeger werd gebruikt om dergelijke kledingstukken te maken.<BR> Aanvankelijk was er betrekkelijk veel vrijheid nadat het Marxisme-Leninisme in 1917 zijn intrede deed in de Russische gebieden. Na 1930 onder Stalin verharde het klimaat en werden de inheemse volken van Siberië 'gerussificeerd', zij moesten zich aanpassen aan de Russische cultuur. Folklore werd beschouwd als 'politiek ongevaarlijk' door het communistische regiem en was wel toegestaan. Zo ontstonden inheemse ensembles, zoals het 'Ensemble Chukotka'. Dans en zang, gebaseerd op eigen traditie kreeg een meer gestileerde vorm. Deze groepen treden sindsdien op in theaters en schouwburgen en zijn ook wel in Nederland te zien. De kleding en voorwerpen die zij gebruiken veranderen langzaam van vorm. In het begin van de eenentwintigste eeuw grijpt men terug op de oude Chukchi tradities van de negentiende eeuw en geeft men voorwerpen opnieuw vorm binnen een moderne context. Dergelijke theatergroepen, inheemse schrijvers, naaisters en handwerkslieden proberen tevens inhoud te geven aan hun identiteit als Chukchi.<BR>
contributor
Credits: Hans van Berkel
description
Broek, van wollen stof, hoort ...... dentiteit als Chukchi.<BR>
identifier
subject
title
Broek van feestpak voor vrouw
@ned
created
extent
104 × 61cm
medium
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/882688
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... /RV//rv-6002-11b.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
(not assigned)