Pot

San Juan pottery<BR> The hard-fired undecorated sturdy utilitarian pottery of San Juan was in much demand in the Hispanic households of the Upper Rio Grande Valley, but the craft declined with the introduction of metal containers by Anglo-American traders. Local prehistoric Potsuwi'i Incised ware (1450-1500) was used by San Juan potters in the 1930s as a model for the revival of the craft. Hispanic wife Regina Cata of a San Juan Pueblo man took the lead and was encouraged by Chapman of Chester Faris, superintendant of the Indian School in Santa Fe. She taught seven potters Santa Clara-type redware, but distinguishing San Juan vessels was a matte central band which was incised or decorated or both. Few potters are still active in San Juan but Myrtle Cata's subtly treated pots are remarkable.<BR> <BR> San Juan operates the large Oke Owinge Arts & Crafts Co-Operative which offers pottery, jewelry and other arts and crafts from many different pueblos. Visitors are invited to attend the public dances, notably the Deer, Bufffalo, Basket, Cloud, and Social dances.<BR> Pieter Hovens; 2005<BR> <BR> In de negentiende eeuw werd een grote hoeveelheid aardewerk geproduceerd en verkocht in San Juan maar aan het begin van de twintigste eeuw liep het sterk terug. Aan het begin van de jaren 1930 ontwikkelden zeven pottenbaksters onder invloed van de Spaanse Regina Cata, een nieuwe stijl die vandaag de dag nog heerst in San Juan. Het aardewerk werd zwaarder, bestond voornamelijk uit "redware", de stukken waren altijd gedecoreerd met een gepolijste onderzijde en een matte middenband die was versierd met beschilderingen of gearceerde lijnen. De decoraties waren geïnspireerd op prehistorische en historische scherven die in de omgeving van de Pueblo werden gevonden. Tegenwoordig worden ook nieuwe motieven ontwikkeld door de pottenbaksters.

Pot

San Juan pottery<BR> The hard-fired undecorated sturdy utilitarian pottery of San Juan was in much demand in the Hispanic households of the Upper Rio Grande Valley, but the craft declined with the introduction of metal containers by Anglo-American traders. Local prehistoric Potsuwi'i Incised ware (1450-1500) was used by San Juan potters in the 1930s as a model for the revival of the craft. Hispanic wife Regina Cata of a San Juan Pueblo man took the lead and was encouraged by Chapman of Chester Faris, superintendant of the Indian School in Santa Fe. She taught seven potters Santa Clara-type redware, but distinguishing San Juan vessels was a matte central band which was incised or decorated or both. Few potters are still active in San Juan but Myrtle Cata's subtly treated pots are remarkable.<BR> <BR> San Juan operates the large Oke Owinge Arts & Crafts Co-Operative which offers pottery, jewelry and other arts and crafts from many different pueblos. Visitors are invited to attend the public dances, notably the Deer, Bufffalo, Basket, Cloud, and Social dances.<BR> Pieter Hovens; 2005<BR> <BR> In de negentiende eeuw werd een grote hoeveelheid aardewerk geproduceerd en verkocht in San Juan maar aan het begin van de twintigste eeuw liep het sterk terug. Aan het begin van de jaren 1930 ontwikkelden zeven pottenbaksters onder invloed van de Spaanse Regina Cata, een nieuwe stijl die vandaag de dag nog heerst in San Juan. Het aardewerk werd zwaarder, bestond voornamelijk uit "redware", de stukken waren altijd gedecoreerd met een gepolijste onderzijde en een matte middenband die was versierd met beschilderingen of gearceerde lijnen. De decoraties waren geïnspireerd op prehistorische en historische scherven die in de omgeving van de Pueblo werden gevonden. Tegenwoordig worden ook nieuwe motieven ontwikkeld door de pottenbaksters.