Model van een g.s.m.-telefoon

San Ildefonso pottery<BR> San Ildefonso Pueblo has a long and strong pottery tradition. The formative style was Powhoge polychrome, but polychromatic decorative painting gradually gave way to black-on-red wares. The latter were typical of the 1890-1920 period and have remained a distinct category.<BR> <BR> San Ildefonso pottery attracted public attention through the work of Maria Martinez (1887-1980) and her husband Julian (1885-1943). Maria was first hired to demonstrate her craft at the 1904 Louisiana Purchase Exposition. Afterwards she and Julian worked for the Fred Harvey Company, appearing at the Panama-California Exposition in San Diego in 1915 and opening their home for Fred Harvey's Indian Detour travellers since 19??. Their work received wide acclaim when they developed matte paint decorations for polished black pottery in 1919.<BR> <BR> Maria subsequently collaborated with her son Popovi Da (1921-1971) who inventer black-and-sienna pottery. Grandson Tony Da (b. 1940) followed into the footsteps of his father and grandparents. Albert Dunlap and his wife Josephine Cordova developed an also popular white-on-red variety.<BR> <BR> Rose Gonzales (1900-1989) developed shallow carved pottery which she taught to her son Tse-Pe. Dora Gachupin's mother Candelaria from Zia and her husband Tsepe's mother Rose Gonzales from San Juan already came from families of potters, the Medinas and the Martinez family respectively. Dora Gachupin (b. 1939) and Tsepe (b. 1940) both learned the craft while growing up. After they married, their children Jennifer, Irene, Gerri and Candace followed in the footsteps of grandmother Rose and their parents. Their mother taught them the carving and with success tries to instill a preference for quality instead of quantity (Dillingham 1994:239-249).<BR> <BR> Another potter of wide reknown was Blue Corn who mastered different styles to perfection. In the 1960s she made small black-on-black bowls that fitted Ronson cigarette-lighters (Hayes and Blom 1996:116-7).<BR> <BR> On the feast day of the pueblo's patron saint San Ildefonso, Buffalo and Deer dances are performed, and are open to the public.<BR> Pieter Hovens; 2005<BR> <BR> SAN ILDEFONSO. San Ildefonso kent een lange aardewerktraditie. Het hedendaags aardewerk ontwikkelde zich uit Powhoge polychroom, maar zwart-op-wit decoraties verdrongen het polychroom geleidelijk, zodat dit product de periode 1890-1920 typeert.<BR> <BR> Het aardewerk van San Ildefonso trok publieke aandacht door het werk van Maria Martinez (1887-1980) en haar echtgenoot Julian (1885-1943). Maria demonstraarde haar kunnen in 1904 op de Louisi-ana Purcha-se Exposition. Daarna werkten zij en Julian voor de Fred Harvey Compa-ny die de hotels, restaurants en winkeltjes langs de AT&SF Railroad exploiteerde. In dat verband toonde zij haar werk op de Panama-California Expo-sition in San Diego in 1915. Korte tijd later ontving zij reisgezelschappen van Fred Harvey thuis. Hun aardewerk werd nog meer gewild toen zij in 1919 een nieuwe decoratietechniek ontwikkelden van mat zwarte decoraties op een zwart glanzende achtergrond.<BR> <BR> Maria werkte later samen met haar zoon Popovi Da (1921-1971) die het zwart-op-siena aardewerk ontwikkelde. Kleinzoon Tony Da (geb. 1940) volgde in de voetstappen van zijn vader en grootouders. Albert Dunlap en zijn echtgenote Josephine Cordova ontwikkelden ook een populaire stijl, de wit-op-rood variëteit.<BR> <BR> Rose Gonzales (1900-1989) ontwikkelde aardewerk waarvan in het oppervlak figuren werden uitgesneden in bas-relief. Dit leerde zij ook haar zoon Tse-Pe. Dora Gachupin (geb. 1939) en haar man Tsepe (geb. 1940) kregen een aantal kinderen waarvan Jennifer, Irene, Gerri en Canda-ce followed in de voetstappen van hun ouders volgden. Het relief-snijden leerden zij van hun moeder die de nadruk blijft leggen op kwaliteit in plaats van kwaliteit. De enige concessie die aan de markt wordt gedaan is het formaat van hun vaatwerk.<BR> <BR> Een andere beroemde pottenbakster was Blue Corn die meerdere stijlen beheerste. In de jaren zestig maakte zij kleine zwart-op-zwarte potjes waarin Ronson-tafelaanstekers pasten, een populair artikel.<BR>

Model van een g.s.m.-telefoon

San Ildefonso pottery<BR> San Ildefonso Pueblo has a long and strong pottery tradition. The formative style was Powhoge polychrome, but polychromatic decorative painting gradually gave way to black-on-red wares. The latter were typical of the 1890-1920 period and have remained a distinct category.<BR> <BR> San Ildefonso pottery attracted public attention through the work of Maria Martinez (1887-1980) and her husband Julian (1885-1943). Maria was first hired to demonstrate her craft at the 1904 Louisiana Purchase Exposition. Afterwards she and Julian worked for the Fred Harvey Company, appearing at the Panama-California Exposition in San Diego in 1915 and opening their home for Fred Harvey's Indian Detour travellers since 19??. Their work received wide acclaim when they developed matte paint decorations for polished black pottery in 1919.<BR> <BR> Maria subsequently collaborated with her son Popovi Da (1921-1971) who inventer black-and-sienna pottery. Grandson Tony Da (b. 1940) followed into the footsteps of his father and grandparents. Albert Dunlap and his wife Josephine Cordova developed an also popular white-on-red variety.<BR> <BR> Rose Gonzales (1900-1989) developed shallow carved pottery which she taught to her son Tse-Pe. Dora Gachupin's mother Candelaria from Zia and her husband Tsepe's mother Rose Gonzales from San Juan already came from families of potters, the Medinas and the Martinez family respectively. Dora Gachupin (b. 1939) and Tsepe (b. 1940) both learned the craft while growing up. After they married, their children Jennifer, Irene, Gerri and Candace followed in the footsteps of grandmother Rose and their parents. Their mother taught them the carving and with success tries to instill a preference for quality instead of quantity (Dillingham 1994:239-249).<BR> <BR> Another potter of wide reknown was Blue Corn who mastered different styles to perfection. In the 1960s she made small black-on-black bowls that fitted Ronson cigarette-lighters (Hayes and Blom 1996:116-7).<BR> <BR> On the feast day of the pueblo's patron saint San Ildefonso, Buffalo and Deer dances are performed, and are open to the public.<BR> Pieter Hovens; 2005<BR> <BR> SAN ILDEFONSO. San Ildefonso kent een lange aardewerktraditie. Het hedendaags aardewerk ontwikkelde zich uit Powhoge polychroom, maar zwart-op-wit decoraties verdrongen het polychroom geleidelijk, zodat dit product de periode 1890-1920 typeert.<BR> <BR> Het aardewerk van San Ildefonso trok publieke aandacht door het werk van Maria Martinez (1887-1980) en haar echtgenoot Julian (1885-1943). Maria demonstraarde haar kunnen in 1904 op de Louisi-ana Purcha-se Exposition. Daarna werkten zij en Julian voor de Fred Harvey Compa-ny die de hotels, restaurants en winkeltjes langs de AT&SF Railroad exploiteerde. In dat verband toonde zij haar werk op de Panama-California Expo-sition in San Diego in 1915. Korte tijd later ontving zij reisgezelschappen van Fred Harvey thuis. Hun aardewerk werd nog meer gewild toen zij in 1919 een nieuwe decoratietechniek ontwikkelden van mat zwarte decoraties op een zwart glanzende achtergrond.<BR> <BR> Maria werkte later samen met haar zoon Popovi Da (1921-1971) die het zwart-op-siena aardewerk ontwikkelde. Kleinzoon Tony Da (geb. 1940) volgde in de voetstappen van zijn vader en grootouders. Albert Dunlap en zijn echtgenote Josephine Cordova ontwikkelden ook een populaire stijl, de wit-op-rood variëteit.<BR> <BR> Rose Gonzales (1900-1989) ontwikkelde aardewerk waarvan in het oppervlak figuren werden uitgesneden in bas-relief. Dit leerde zij ook haar zoon Tse-Pe. Dora Gachupin (geb. 1939) en haar man Tsepe (geb. 1940) kregen een aantal kinderen waarvan Jennifer, Irene, Gerri en Canda-ce followed in de voetstappen van hun ouders volgden. Het relief-snijden leerden zij van hun moeder die de nadruk blijft leggen op kwaliteit in plaats van kwaliteit. De enige concessie die aan de markt wordt gedaan is het formaat van hun vaatwerk.<BR> <BR> Een andere beroemde pottenbakster was Blue Corn die meerdere stijlen beheerste. In de jaren zestig maakte zij kleine zwart-op-zwarte potjes waarin Ronson-tafelaanstekers pasten, een populair artikel.<BR>