Ciwara

Sinds de 19de eeuw wordt de Bamana maatschappij gekenmerkt door de aanwezigheid van sterk hiërarchische initiatiegenootschappen voor jongens en mannen, de jo's. De voornaamste functie van de jo's is het bewaren, doorgeven en verrijken van kennis omtrent de relatie tussen mens en kosmos; men begint de initiatie als kleine jongen en kan in zelfkennis en fundamentele wijsheid opklimmen tot de hoogste klasse van de laatste jo. Elk genootschap hanteert een aantal specifieke maskers, gemaakt door smeden-beeldhouwers. Deze leggen daarbij een zekere orginaliteit aan de dag, afhankelijk van hun persoonlijke ervaringen, expertise en verbeelding; als gevolg daarvan is het voor een buitenstaander niet altijd mogelijk een masker met een bepaalde jo te identificieren. De maskers die tot de enkele esoterische jo's behoren, mogen door niet-ingewijden zelfs helemaal niet worden gezien.De Bamana kennen een zestal initiatie-genootschappen die men al dan niet volledig moet doorlopen. De Ciwara vormt het vijfde genootschap. Het Ciwara-masker is afkomstig van het gelijknamige genootschap. De naam (letterlijk 'werkend dier') komt van de mythische antiloop die in de Bamana mythologie aan de oorsprong van de landbouw staat. Ciwara's worden doorgaans in paren gemaakt en treden ook paarsgewijs op, met een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar. Deze sexuele complementariteit legt de nadruk op de noodzakelijkheid van de samenwerking tussen beide geslachten om de landbouw te doen slagen en om de menselijke vruchtbaarheid te verzekeren. Het bewerken van de grond wordt immers analoog geacht aan de geslachtsdaad. Het houten gedeelte van dit kruinmasker staat bovenop een soort gevlochten hoed die op het hoofd wordt gezet en waaraan een kostuum uit vezels hangt dat het lichaam van de danser omhult. Deze mannelijke Ciwara wordt gesymboliseerd door de zon. Het zigzagpatroon wijst onder andere de weg die de zon in één etmaal aflegt. Verder herkent men in de kromme rug de houding van de landbouwer over zijn land. De rechtopstaande hoorns zinnebeelden zowel de rijpe gierst als het mannelijk lid.<BR> <BR> Er kunnen verschillende regionale stijlen worden onderscheiden. Deze Chiwara is gemaakt door Moussa Kante in het Malinese dorp Kita in 2002.<BR> <BR>

Ciwara

Sinds de 19de eeuw wordt de Bamana maatschappij gekenmerkt door de aanwezigheid van sterk hiërarchische initiatiegenootschappen voor jongens en mannen, de jo's. De voornaamste functie van de jo's is het bewaren, doorgeven en verrijken van kennis omtrent de relatie tussen mens en kosmos; men begint de initiatie als kleine jongen en kan in zelfkennis en fundamentele wijsheid opklimmen tot de hoogste klasse van de laatste jo. Elk genootschap hanteert een aantal specifieke maskers, gemaakt door smeden-beeldhouwers. Deze leggen daarbij een zekere orginaliteit aan de dag, afhankelijk van hun persoonlijke ervaringen, expertise en verbeelding; als gevolg daarvan is het voor een buitenstaander niet altijd mogelijk een masker met een bepaalde jo te identificieren. De maskers die tot de enkele esoterische jo's behoren, mogen door niet-ingewijden zelfs helemaal niet worden gezien.De Bamana kennen een zestal initiatie-genootschappen die men al dan niet volledig moet doorlopen. De Ciwara vormt het vijfde genootschap. Het Ciwara-masker is afkomstig van het gelijknamige genootschap. De naam (letterlijk 'werkend dier') komt van de mythische antiloop die in de Bamana mythologie aan de oorsprong van de landbouw staat. Ciwara's worden doorgaans in paren gemaakt en treden ook paarsgewijs op, met een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar. Deze sexuele complementariteit legt de nadruk op de noodzakelijkheid van de samenwerking tussen beide geslachten om de landbouw te doen slagen en om de menselijke vruchtbaarheid te verzekeren. Het bewerken van de grond wordt immers analoog geacht aan de geslachtsdaad. Het houten gedeelte van dit kruinmasker staat bovenop een soort gevlochten hoed die op het hoofd wordt gezet en waaraan een kostuum uit vezels hangt dat het lichaam van de danser omhult. Deze mannelijke Ciwara wordt gesymboliseerd door de zon. Het zigzagpatroon wijst onder andere de weg die de zon in één etmaal aflegt. Verder herkent men in de kromme rug de houding van de landbouwer over zijn land. De rechtopstaande hoorns zinnebeelden zowel de rijpe gierst als het mannelijk lid.<BR> <BR> Er kunnen verschillende regionale stijlen worden onderscheiden. Deze Chiwara is gemaakt door Moussa Kante in het Malinese dorp Kita in 2002.<BR> <BR>