Aquarel: een vrouw met een aardwerk pot op het hoofd

Eind negentiende en begin twintigste eeuw trokken veel blanke kunstenaars en wetenschappers naar het Zuidwesten van de Verenigde Staten voor de authentieke levende Indiaanse culturen en het ongerepte landschap. Kunstenaars streken voornamelijk neer in de stad Santa Fe die werd bewonderd om haar oude geschiedenis en diverse bevolkingsgroepen die naast elkaar leefden. In de omgeving van de Pueblo's werd archeologisch onderzoek verricht waardoor wetenschappers inzagen dat de cultuur van de Pueblo- Indianen haar wortels diep in de prehistorie heeft. Zij moedigden daarom Pueblo- Indianen aan om ceremoniële taferelen te tekenen en te schilderen waarbij zij in de eerste plaats geïnteresseerd waren in de culturele informatie die de tekeningen bevatten. Edgar Lee Hewett was hierop een uitzondering en was één van de eerste archeologen die het talent van een tekenaar, Crescencio Martinez uit San Ildefonso herkende en hem teken- en schildermateriaal gaf waarmee hij ook in zijn vrije tijd aan de slag kon gaan.<BR> In 1932 richtte de lerares Elizabeth DeHuff een naschools kunstproject van de "Santa Fe Indian School"op dat de 'Studio' werd genoemd. De leerlingen, die van afkomst Rio Grande Pueblo, Hopi, Navajo, Apache of zelfs Plains- Indianen waren reageerden erg enthousiast op dit initiatief. DeHuff geloofde dat door haar leerlingen te laten schilderen zij hun culturele geheugen konden trainen en hun cultuur konden behouden. De 'Studio' heeft een kenmerkende stijl voor schilderijen uit het Zuidwesten neergezet die eigenlijk ook niet meer veranderd is. De ietwat naïeve schilderstijl en exotische setting van de schilderijen spreken het publiek aan. Populaire thema's zijn ceremoniële figuren en dansen, scènes in en om het huis, landschappen en traditionele decoratiemotieven. Tribale verschillen tussen de kunstenaars zijn duidelijk herkenbaar omdat ieder gestimuleerd werd om vanuit zijn eigen culturele achtergrond te werken.<BR> De Indiaanse Pueblo's in het Zuidwesten van de Verenigde Staten hebben minstens tweeduizend jaar lang schilderingen en andere grafische technieken toegepast op allerlei verschillende soorten voorwerpen. Petrogliefen, gekerfde decoraties in gesteentes en andere vormen van rotskunst zijn eeuwenlang gemaakt en zijn lange tijd een belangrijke inspiratiebron geweest voor schilderijen, net als de muurschilderingen in de "kiva's", ondergrondse rituele ruimtes. Rituele afbeeldingen werden door mannen gemaakt, huishoudelijke voorwerpen zoals aardewerk werden gedecoreerd door de vrouwen.<BR>

Aquarel: een vrouw met een aardwerk pot op het hoofd

Eind negentiende en begin twintigste eeuw trokken veel blanke kunstenaars en wetenschappers naar het Zuidwesten van de Verenigde Staten voor de authentieke levende Indiaanse culturen en het ongerepte landschap. Kunstenaars streken voornamelijk neer in de stad Santa Fe die werd bewonderd om haar oude geschiedenis en diverse bevolkingsgroepen die naast elkaar leefden. In de omgeving van de Pueblo's werd archeologisch onderzoek verricht waardoor wetenschappers inzagen dat de cultuur van de Pueblo- Indianen haar wortels diep in de prehistorie heeft. Zij moedigden daarom Pueblo- Indianen aan om ceremoniële taferelen te tekenen en te schilderen waarbij zij in de eerste plaats geïnteresseerd waren in de culturele informatie die de tekeningen bevatten. Edgar Lee Hewett was hierop een uitzondering en was één van de eerste archeologen die het talent van een tekenaar, Crescencio Martinez uit San Ildefonso herkende en hem teken- en schildermateriaal gaf waarmee hij ook in zijn vrije tijd aan de slag kon gaan.<BR> In 1932 richtte de lerares Elizabeth DeHuff een naschools kunstproject van de "Santa Fe Indian School"op dat de 'Studio' werd genoemd. De leerlingen, die van afkomst Rio Grande Pueblo, Hopi, Navajo, Apache of zelfs Plains- Indianen waren reageerden erg enthousiast op dit initiatief. DeHuff geloofde dat door haar leerlingen te laten schilderen zij hun culturele geheugen konden trainen en hun cultuur konden behouden. De 'Studio' heeft een kenmerkende stijl voor schilderijen uit het Zuidwesten neergezet die eigenlijk ook niet meer veranderd is. De ietwat naïeve schilderstijl en exotische setting van de schilderijen spreken het publiek aan. Populaire thema's zijn ceremoniële figuren en dansen, scènes in en om het huis, landschappen en traditionele decoratiemotieven. Tribale verschillen tussen de kunstenaars zijn duidelijk herkenbaar omdat ieder gestimuleerd werd om vanuit zijn eigen culturele achtergrond te werken.<BR> De Indiaanse Pueblo's in het Zuidwesten van de Verenigde Staten hebben minstens tweeduizend jaar lang schilderingen en andere grafische technieken toegepast op allerlei verschillende soorten voorwerpen. Petrogliefen, gekerfde decoraties in gesteentes en andere vormen van rotskunst zijn eeuwenlang gemaakt en zijn lange tijd een belangrijke inspiratiebron geweest voor schilderijen, net als de muurschilderingen in de "kiva's", ondergrondse rituele ruimtes. Rituele afbeeldingen werden door mannen gemaakt, huishoudelijke voorwerpen zoals aardewerk werden gedecoreerd door de vrouwen.<BR>