Zitbank in de vorm van een schildpad met een vogelkopversiering

Deze zitbank met een licht concaaf zitvlak heeft de vorm van een schildpad met een vogelkop. De kop heeft een snavel, de benen zijn wigvormig weergegeven. De rand van het zitvlak en van de plaat op de grond hebben een schubachtige versiering.<BR> <BR> Bijna alle gebruiksvoorwerpen in het gebied van de Midden-Sepik zijn versierd. Deze versieringsrijkdom voor gebruiksvoorwerpen is bij de buurvolken ten noorden en ten oosten van het Sepikgebied niet bekend (Wirz 1954, 12). De versieringsmotieven zijn meestal afkomstig uit de religieuze en mythische voorstellingswereld. In dit geval is het een schildpad met een vogelsnavel. Omdat die mythische voorstellingen op Nieuw Guinea in sterke mate met de verschillende verhalen van de dorpsgemeenschappen en hun voorvaderen zijn verweven, is het niet mogelijk om uitspraken te doen over de betekenis van de versiering. Hiervoor moet men weten uit welk dorp een object precies vandaan komt en wat de religieuze voorstellingen van die dorpsgemeenschap zijn. <BR> <BR> Ondanks de aanname dat de versieringen uit de religieuze voorstellingswereld komen, behouden de versierde objecten gewoon hun profane bestemming. (Vergelijk hierover de opmerkingen van Schefold over ophanghaken, Schefold 1966, 41). Van deze zitbank is niet bekend in welke context hij gebruikt werd. <BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het houtsnijwerk is met een stenen bijl vervaardigd. Het fijne werk werd met bijgeslepen dierlijke tanden en/of kasuarisklauwen verricht. Met de dorens van het rotan werd het kraswerk verricht (Kelm deel I, 1966, 23-24).

Zitbank in de vorm van een schildpad met een vogelkopversiering

Deze zitbank met een licht concaaf zitvlak heeft de vorm van een schildpad met een vogelkop. De kop heeft een snavel, de benen zijn wigvormig weergegeven. De rand van het zitvlak en van de plaat op de grond hebben een schubachtige versiering.<BR> <BR> Bijna alle gebruiksvoorwerpen in het gebied van de Midden-Sepik zijn versierd. Deze versieringsrijkdom voor gebruiksvoorwerpen is bij de buurvolken ten noorden en ten oosten van het Sepikgebied niet bekend (Wirz 1954, 12). De versieringsmotieven zijn meestal afkomstig uit de religieuze en mythische voorstellingswereld. In dit geval is het een schildpad met een vogelsnavel. Omdat die mythische voorstellingen op Nieuw Guinea in sterke mate met de verschillende verhalen van de dorpsgemeenschappen en hun voorvaderen zijn verweven, is het niet mogelijk om uitspraken te doen over de betekenis van de versiering. Hiervoor moet men weten uit welk dorp een object precies vandaan komt en wat de religieuze voorstellingen van die dorpsgemeenschap zijn. <BR> <BR> Ondanks de aanname dat de versieringen uit de religieuze voorstellingswereld komen, behouden de versierde objecten gewoon hun profane bestemming. (Vergelijk hierover de opmerkingen van Schefold over ophanghaken, Schefold 1966, 41). Van deze zitbank is niet bekend in welke context hij gebruikt werd. <BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het houtsnijwerk is met een stenen bijl vervaardigd. Het fijne werk werd met bijgeslepen dierlijke tanden en/of kasuarisklauwen verricht. Met de dorens van het rotan werd het kraswerk verricht (Kelm deel I, 1966, 23-24).