Katoenen kleed

Gebatikt kleed met in het midden een mihrabvorm. De mihrab is de driehoekige nis die in moskeeën de gebedsrichting (qibla) naar Mekka aangeeft. Daarnaast is het doek versierd met cipres- en plantmotieven, architectonische elementen en botehmotieven.<BR> <BR> Dit kleed zou als bidkleed gebruikt zijn. Men gebruikt een bidkleed tijdens het islamitisch gebed. Maar soms worden dergelijke kleden in de moskee of thuis aan de wand gehangen als versiering.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Kleed vervaardigd met de qalamkari-techniek. Dit is een druktechniek waarbij een ontwerp met een houten stempel (qalab) op de katoenen doek wordt aangebracht. Naast het direct drukken is de katoenen doek ook met de hand beschilderd. Het doek is gedeeltelijk gebatikt. De rest is met houten drukblokken op de stof gestempeld. Ook zijn er motieven op getekend met een penseel. De qalamkari-techniek komt oorspronkelijk uit Isfahan in Iran.

Katoenen kleed

Gebatikt kleed met in het midden een mihrabvorm. De mihrab is de driehoekige nis die in moskeeën de gebedsrichting (qibla) naar Mekka aangeeft. Daarnaast is het doek versierd met cipres- en plantmotieven, architectonische elementen en botehmotieven.<BR> <BR> Dit kleed zou als bidkleed gebruikt zijn. Men gebruikt een bidkleed tijdens het islamitisch gebed. Maar soms worden dergelijke kleden in de moskee of thuis aan de wand gehangen als versiering.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Kleed vervaardigd met de qalamkari-techniek. Dit is een druktechniek waarbij een ontwerp met een houten stempel (qalab) op de katoenen doek wordt aangebracht. Naast het direct drukken is de katoenen doek ook met de hand beschilderd. Het doek is gedeeltelijk gebatikt. De rest is met houten drukblokken op de stof gestempeld. Ook zijn er motieven op getekend met een penseel. De qalamkari-techniek komt oorspronkelijk uit Isfahan in Iran.