Trom en slagstok van sjamaan

Deze trom is gemaakt door een bewerkte rendierenhuid over een houten frame te spannen.Een dunne strook hout wordt gebogen en de uiteinden worden aan elkaar bevestigd. Daarna worden uit hout gesneden 'punten' op het houten frame aangebracht. Aan de achterkant wordt een handvat bevestigd. Daarna kan het vel over de trom gespannen worden en aan de binnenkant van het frame worden bevestigd. De haren van de rendiervacht zijn door schrapen verwijderd.<BR> Op de trom zijn afbeeldingen uit de geesteswereld, de jacht en de rendierhouderij, waar de Nenets met name van leven, geschilderd. <BR> De trom is verdeeld in drie vlakken of werelden. Boven, in de bovenwereld, zo te zien hier de wereld van de rendierhouders of jagers, is een vogel te zien, de zon, een rendier, links de sjamaan zelf met zijn trom, en rechts een Nenets tent met bewoners en een jager met pijl en boog.<BR> De middenwereld wordt hier gevormd door een rivier met vis. De twee verticale lijnen links stellen de route van een boot voor die naar de overklant vaart.<BR> Onder is een (winter) landschap zichtbaar met een jager met pijl en boog op ski's in de sneeuw. Aan de benedenrand zijn mensenlijke figuurtjes aangebracht, waaronder vermoedelijk weer de maker van de trom.<BR> De geometrische motieven aan de rechter en linkerkant zijn typisch voor de Nenets materiële cultuur (varianten komen tevens voor bij de Khanti en Mansi) en stellen gestileerde rendiergeweien voor; een kudde rendieren dus, met mogelijkerwijze één of meerdere mensen in hun midden.<BR> De trom hoort bij de sjamanenjas en sjamanen-hoofdtooi(zie nr.2 en 3).<BR> Trommels werden vroeger gebruikt door sjamanen om in trance te raken. In trance was een sjamaan in staat om met behulp van hulpgeesten meestal in de vorm van dieren naar andere werelden te reizen. Het doel hiervan was te achterhalen wat de rede was van ziekte of onheil, zoals de toorn van de goden, het zoekraken van (een kudde) rendieren, of het achterhalen van een vloek door een andere sjamaan.<BR> Philip Ardeyev, de maker van deze trom, is een moderne Nenets-kunstenaar. Hij is geïnspireerd door het sjamanisme van zijn voorouders; zijn grootvader was een sjamaan. Helaas was zijn grootvader het lot beschoren van vele Siberische sjamanen; hij werd door de Russen omgebracht vlak na de revolutie. In het begin van de eenentwintigste eeuw grijpt Ardeyev terug op de oude Nenets tradities van de negentiende eeuw en geeft zijn voorwerpen opnieuw vorm binnen een moderne context. Hij probeert hiermee tevens inhoud te geven aan zijn identiteit als Nenets kunstenaar.

Trom en slagstok van sjamaan

Deze trom is gemaakt door een bewerkte rendierenhuid over een houten frame te spannen.Een dunne strook hout wordt gebogen en de uiteinden worden aan elkaar bevestigd. Daarna worden uit hout gesneden 'punten' op het houten frame aangebracht. Aan de achterkant wordt een handvat bevestigd. Daarna kan het vel over de trom gespannen worden en aan de binnenkant van het frame worden bevestigd. De haren van de rendiervacht zijn door schrapen verwijderd.<BR> Op de trom zijn afbeeldingen uit de geesteswereld, de jacht en de rendierhouderij, waar de Nenets met name van leven, geschilderd. <BR> De trom is verdeeld in drie vlakken of werelden. Boven, in de bovenwereld, zo te zien hier de wereld van de rendierhouders of jagers, is een vogel te zien, de zon, een rendier, links de sjamaan zelf met zijn trom, en rechts een Nenets tent met bewoners en een jager met pijl en boog.<BR> De middenwereld wordt hier gevormd door een rivier met vis. De twee verticale lijnen links stellen de route van een boot voor die naar de overklant vaart.<BR> Onder is een (winter) landschap zichtbaar met een jager met pijl en boog op ski's in de sneeuw. Aan de benedenrand zijn mensenlijke figuurtjes aangebracht, waaronder vermoedelijk weer de maker van de trom.<BR> De geometrische motieven aan de rechter en linkerkant zijn typisch voor de Nenets materiële cultuur (varianten komen tevens voor bij de Khanti en Mansi) en stellen gestileerde rendiergeweien voor; een kudde rendieren dus, met mogelijkerwijze één of meerdere mensen in hun midden.<BR> De trom hoort bij de sjamanenjas en sjamanen-hoofdtooi(zie nr.2 en 3).<BR> Trommels werden vroeger gebruikt door sjamanen om in trance te raken. In trance was een sjamaan in staat om met behulp van hulpgeesten meestal in de vorm van dieren naar andere werelden te reizen. Het doel hiervan was te achterhalen wat de rede was van ziekte of onheil, zoals de toorn van de goden, het zoekraken van (een kudde) rendieren, of het achterhalen van een vloek door een andere sjamaan.<BR> Philip Ardeyev, de maker van deze trom, is een moderne Nenets-kunstenaar. Hij is geïnspireerd door het sjamanisme van zijn voorouders; zijn grootvader was een sjamaan. Helaas was zijn grootvader het lot beschoren van vele Siberische sjamanen; hij werd door de Russen omgebracht vlak na de revolutie. In het begin van de eenentwintigste eeuw grijpt Ardeyev terug op de oude Nenets tradities van de negentiende eeuw en geeft zijn voorwerpen opnieuw vorm binnen een moderne context. Hij probeert hiermee tevens inhoud te geven aan zijn identiteit als Nenets kunstenaar.