Masker: een mannengezicht

Gemaakt van hout.<BR> De man heeft tatoeages of rimpels op zijn voorhoofd en boven de ogen.<BR> Hij knijpt, zo lijkt het, zijn rechteroog toe alsof hij pret heeft.<BR> Onder zijn ogen heeft hij twee dunne banden tatoeages of rimpels.<BR> Zijn neusvleugels zijn nogal breed.<BR> Onder de neus en op de kin heeft de man ook tatoeages.<BR> Hij lacht vriendelijk.<BR> Indien er inderdaad tatoeages zijn afgebeeld, is het volgende van belang.<BR> Na de komst van zendelingen (op West-Groenland sinds 1721) is de kunst van het tatoeëren steeds minder toegepast.<BR> De mannen droegen minder tatoeages dan de vrouwen.<BR> En vrouwen in Zuid-Groenland waren weer rijker getatoeëerd dan in het noorden.<BR> Het gezicht, de borsten, handen, armen, knieën en voeten kwamen allemaal in aanmerking voor tatoeageversieringen.<BR> Enerzijds hadden tatoeages een decoratieve functie, anderszijds meende men dat vrouwen hierdoor vaardiger in hun werk zouden worden.<BR> Daarnaast kwamen vrouwen met tatoeages na hun dood in de (positieve) bovenwereld, terwijl vrouwen zonder tatoeages naar de onderwereld gingen.<BR> Ook zouden tatoeages bevallingen minder pijnlijk maken en beter doen verlopen.<BR> Bij mannen konden volgens oude bronnen tatoeëringen dienen als camoeflage opdat een geharpoeneerd dier dat de dans ontsprongen was, de jager een tweede keer niet zou herkennen en achtervolgen.<BR> Maar ook wordt gezegd dat bijvoorbeeld de band beneden de ogen aangeeft dat een jager veel walvissen heeft gevangen.<BR> Tatoeages op de armen en polsen zouden jagers in staat stellen beter te harpoeneren.<BR> Af en toe werd tatoeage ook als geneesmiddel gebruikt.<BR> De werking van tatoeages lijkt al met al veel op die van amuletten.<BR> Soortgelijke tatoeages zijn ook bekend uit Canada en Alaska.<BR> De techniek van het tatoeëren bestond eruit dat men een peesdraad ingesmeerd met roet door de huid heen haalde. <BR> Maskers werden vroeger gebruikt bij een feest dat Uvajerteq (O-Groenland) of Mitartut (W-Groenland) heette.<BR> Mensen vermomden zich dan en maakten anderen bang.<BR> Dit gebeurde in de wintermaanden.<BR> Het feest had vermoedelijk een religieuze oorsprong, om de Moeder van de zeezoogdieren (Sedna) gunstig te stemmen, zodat zij de dieren 'losliet'. <BR> Aldus hoopte men goede jachtresultaten te verkrijgen.<BR> Nadat de Groenlanders waren overgegaan tot het Lutheranisme, werd dit feest rond 6 januari gevierd en Kongi Pingasi, Driekoningen genoemd.<BR> Het wordt nog steeds gevierd.<BR> Het heeft nu geen religieuze betekenis meer, maar is alleen nog erg vermakelijk.<BR> Dergelijke maskers kunnen nog steeds gemaakt worden, maar een geheel andere groteske uitdossing is evengoed mogelijk.<BR> Maskers worden nu vooral als toeristenkunst verkocht.<BR>

Masker: een mannengezicht

Gemaakt van hout.<BR> De man heeft tatoeages of rimpels op zijn voorhoofd en boven de ogen.<BR> Hij knijpt, zo lijkt het, zijn rechteroog toe alsof hij pret heeft.<BR> Onder zijn ogen heeft hij twee dunne banden tatoeages of rimpels.<BR> Zijn neusvleugels zijn nogal breed.<BR> Onder de neus en op de kin heeft de man ook tatoeages.<BR> Hij lacht vriendelijk.<BR> Indien er inderdaad tatoeages zijn afgebeeld, is het volgende van belang.<BR> Na de komst van zendelingen (op West-Groenland sinds 1721) is de kunst van het tatoeëren steeds minder toegepast.<BR> De mannen droegen minder tatoeages dan de vrouwen.<BR> En vrouwen in Zuid-Groenland waren weer rijker getatoeëerd dan in het noorden.<BR> Het gezicht, de borsten, handen, armen, knieën en voeten kwamen allemaal in aanmerking voor tatoeageversieringen.<BR> Enerzijds hadden tatoeages een decoratieve functie, anderszijds meende men dat vrouwen hierdoor vaardiger in hun werk zouden worden.<BR> Daarnaast kwamen vrouwen met tatoeages na hun dood in de (positieve) bovenwereld, terwijl vrouwen zonder tatoeages naar de onderwereld gingen.<BR> Ook zouden tatoeages bevallingen minder pijnlijk maken en beter doen verlopen.<BR> Bij mannen konden volgens oude bronnen tatoeëringen dienen als camoeflage opdat een geharpoeneerd dier dat de dans ontsprongen was, de jager een tweede keer niet zou herkennen en achtervolgen.<BR> Maar ook wordt gezegd dat bijvoorbeeld de band beneden de ogen aangeeft dat een jager veel walvissen heeft gevangen.<BR> Tatoeages op de armen en polsen zouden jagers in staat stellen beter te harpoeneren.<BR> Af en toe werd tatoeage ook als geneesmiddel gebruikt.<BR> De werking van tatoeages lijkt al met al veel op die van amuletten.<BR> Soortgelijke tatoeages zijn ook bekend uit Canada en Alaska.<BR> De techniek van het tatoeëren bestond eruit dat men een peesdraad ingesmeerd met roet door de huid heen haalde. <BR> Maskers werden vroeger gebruikt bij een feest dat Uvajerteq (O-Groenland) of Mitartut (W-Groenland) heette.<BR> Mensen vermomden zich dan en maakten anderen bang.<BR> Dit gebeurde in de wintermaanden.<BR> Het feest had vermoedelijk een religieuze oorsprong, om de Moeder van de zeezoogdieren (Sedna) gunstig te stemmen, zodat zij de dieren 'losliet'. <BR> Aldus hoopte men goede jachtresultaten te verkrijgen.<BR> Nadat de Groenlanders waren overgegaan tot het Lutheranisme, werd dit feest rond 6 januari gevierd en Kongi Pingasi, Driekoningen genoemd.<BR> Het wordt nog steeds gevierd.<BR> Het heeft nu geen religieuze betekenis meer, maar is alleen nog erg vermakelijk.<BR> Dergelijke maskers kunnen nog steeds gemaakt worden, maar een geheel andere groteske uitdossing is evengoed mogelijk.<BR> Maskers worden nu vooral als toeristenkunst verkocht.<BR>