Rangda en Mpu Bharada

Schildering in tempera op doek van Rangda en Mpu Bharada.<BR> <BR> Deze schildering vertoont een episode uit de Calon Arang, de legende van Rangda. Dajoe Rangda, de priesteres van de zwarte magie, toont aan de hogepriester Mpoe Bharada en zijn volgeling haar magische kracht door een waringin in brand te zetten. Links vluchten de apen uit de waringin. Ook de muizen linksboven in de schildering zoeken een veilig heenkomen. Rechtsboven vluchten herten voor het vuur. <BR> <BR> Rangda wordt van oudsher meestal afgebeeld als een half naakte oude vrouw, met lang en onverzorgd haar, hangende borsten en klauwen. Zij heeft een lange uitstekende tong en een gruwelijk gezicht met uitpuilende ogen. In deze schildering wordt zij gekleed afgebeeld.<BR> <BR> In het verhaal van de Calon Arang wil Rangda dat haar mooie dochter Ratna Manggali trouwt met een belangrijk man van het land. Maar alle afgevaardigden weigeren; niemand durft met de dochter van een heks te trouwen. Dan besluit Rangda hulp in te roepen van Durga, de demonische echtgenote van Siwa om deze belediging te wreken. Ze gaat naar de Gandamayu-begraafplaats waar ze een kinderlichaam opgraaft die ze vervolgens offert aan Durga. Nu ze verbonden is met de krachten van het kwaad, zendt zij hen door het land om grote schade aan te richten en pest te verspreiden. Duizenden mensen komen om. Airlangga's vizier ( Pandung) probeert de heks te doden, maar haar kracht is groter. Het enige dat overblijft is de weg van religie. De hoge priester van de koning, Empu Bharada, heeft een zoon Empu Bahula. Zijn vader en de koning besluiten om hem naar Rangda te sturen om haar magische boeken te stelen en de herkomst van haar krachten te ontdekken. Om haar vertrouwen te winnen zou hij eerst Ratna Mangalli trouwen om daarna in actie te komen. Zoals gepland wint Empu Bahula het hart van Ratna Mangalli, steelt de boeken en brengt ze naar zijn vader. Een lange strijd volgt. Rangda neemt de vorm aan van de Durga en Empu Bharada die van de Barong. Aan het einde van de strijd stuurt de Barong de verslagenen samen met de gekalmeerde Rangda terug naar haar woonplaats. <BR> <BR> In het Hindoeïsme wordt de Waringinboom als een heilige boom beschouwd. De boom heeft als eigenschap dat hij vanuit zijn takken nieuwe wortels maakt die naar beneden groeien en zo op hun beurt wortel schieten. Op deze manier ontstaat een nieuwe boom die tegelijkertijd met de moederboom verbonden blijft. Van de waringinboom wordt ook gezegd dat zijn wortels zich in de lucht bevinden en zijn takken zich naar beneden uitstrekken, als een omgekeerde boom. Het is het beeld van een symbolische boom die op deze manier zijn voeding uit de hogere hemelgebieden haalt en deze vervolgens naar de meer materiële gebieden brengt.<BR> <BR> De tekening bevat roze, licht groene en lichtoranje pasteltinten, een kleurschema dat typich is voor veel Sanurschilderingen. Hoewel tekeningen uit de badplaats Sanur in Bali bekend staan om hun dierenonderwerpen en onderwerpen uit de danswereld, worden ook wel mythologische onderwerpen uitgebeeld. <BR> <BR> De kleine kustplaats Sanur in Bali was in de jaren dertig van de vorige eeuw nog niet bekend. Toeristen bezochten Bali hoofdzakelijk per cruiseschip en verbleven in Denpasar, de hoofdstad van Bali. De ontwikkeling van de schilderkunst in Sanur werd gestimuleerd door twee broers uit Duitsland, Hans en Rolf Neuhaus. Zij zochten een locatie voor hun keramische industrie, maar overweldigd door de schitterende koraal riffen en de prachtig gekleurde vissen in Sanur besloten zij een zee- aquarium te bouwen; een uniek idee in die tijd. Toeristen die het aquarium bezochten, wilden graag souvenirs. De broers kenden een lokale priester die op dat moment al scènes uit het dagelijkse leven schilderde. Zij voorzagen hem van goede tekenmaterialen als papier en waterverf en moedigden hem aan om meer te schilderen. Ook enkele andere schilders werden aangemoedigd en begonnen samen te werken. Zij beïnvloedden elkaar in onderwerpkeuze, compositie en techniek. Geliefde onderwerpen van de Sanurschilders zijn vissers, boten op zee, koraal riffen, dansen en groteske dieren. <BR> <BR> De kunst uit Sanur heeft een afwijkende stijl en inhoud in vergelijking met de kunst die gemaakt werd in Tampasiring, Ubud en Batuan. In het algemeen ontbreekt de relatie met de meer traditionele aspecten van Ubud en Baturan kunst: Hindu mythen, folklore en het magische. De Sanurstijl is veel lichter en speelser en bevat vaak humor. <BR> De kunst uit Sanur ontwikkelde zich meer vrij en was bedoeld voor toeristen.

Rangda en Mpu Bharada

Schildering in tempera op doek van Rangda en Mpu Bharada.<BR> <BR> Deze schildering vertoont een episode uit de Calon Arang, de legende van Rangda. Dajoe Rangda, de priesteres van de zwarte magie, toont aan de hogepriester Mpoe Bharada en zijn volgeling haar magische kracht door een waringin in brand te zetten. Links vluchten de apen uit de waringin. Ook de muizen linksboven in de schildering zoeken een veilig heenkomen. Rechtsboven vluchten herten voor het vuur. <BR> <BR> Rangda wordt van oudsher meestal afgebeeld als een half naakte oude vrouw, met lang en onverzorgd haar, hangende borsten en klauwen. Zij heeft een lange uitstekende tong en een gruwelijk gezicht met uitpuilende ogen. In deze schildering wordt zij gekleed afgebeeld.<BR> <BR> In het verhaal van de Calon Arang wil Rangda dat haar mooie dochter Ratna Manggali trouwt met een belangrijk man van het land. Maar alle afgevaardigden weigeren; niemand durft met de dochter van een heks te trouwen. Dan besluit Rangda hulp in te roepen van Durga, de demonische echtgenote van Siwa om deze belediging te wreken. Ze gaat naar de Gandamayu-begraafplaats waar ze een kinderlichaam opgraaft die ze vervolgens offert aan Durga. Nu ze verbonden is met de krachten van het kwaad, zendt zij hen door het land om grote schade aan te richten en pest te verspreiden. Duizenden mensen komen om. Airlangga's vizier ( Pandung) probeert de heks te doden, maar haar kracht is groter. Het enige dat overblijft is de weg van religie. De hoge priester van de koning, Empu Bharada, heeft een zoon Empu Bahula. Zijn vader en de koning besluiten om hem naar Rangda te sturen om haar magische boeken te stelen en de herkomst van haar krachten te ontdekken. Om haar vertrouwen te winnen zou hij eerst Ratna Mangalli trouwen om daarna in actie te komen. Zoals gepland wint Empu Bahula het hart van Ratna Mangalli, steelt de boeken en brengt ze naar zijn vader. Een lange strijd volgt. Rangda neemt de vorm aan van de Durga en Empu Bharada die van de Barong. Aan het einde van de strijd stuurt de Barong de verslagenen samen met de gekalmeerde Rangda terug naar haar woonplaats. <BR> <BR> In het Hindoeïsme wordt de Waringinboom als een heilige boom beschouwd. De boom heeft als eigenschap dat hij vanuit zijn takken nieuwe wortels maakt die naar beneden groeien en zo op hun beurt wortel schieten. Op deze manier ontstaat een nieuwe boom die tegelijkertijd met de moederboom verbonden blijft. Van de waringinboom wordt ook gezegd dat zijn wortels zich in de lucht bevinden en zijn takken zich naar beneden uitstrekken, als een omgekeerde boom. Het is het beeld van een symbolische boom die op deze manier zijn voeding uit de hogere hemelgebieden haalt en deze vervolgens naar de meer materiële gebieden brengt.<BR> <BR> De tekening bevat roze, licht groene en lichtoranje pasteltinten, een kleurschema dat typich is voor veel Sanurschilderingen. Hoewel tekeningen uit de badplaats Sanur in Bali bekend staan om hun dierenonderwerpen en onderwerpen uit de danswereld, worden ook wel mythologische onderwerpen uitgebeeld. <BR> <BR> De kleine kustplaats Sanur in Bali was in de jaren dertig van de vorige eeuw nog niet bekend. Toeristen bezochten Bali hoofdzakelijk per cruiseschip en verbleven in Denpasar, de hoofdstad van Bali. De ontwikkeling van de schilderkunst in Sanur werd gestimuleerd door twee broers uit Duitsland, Hans en Rolf Neuhaus. Zij zochten een locatie voor hun keramische industrie, maar overweldigd door de schitterende koraal riffen en de prachtig gekleurde vissen in Sanur besloten zij een zee- aquarium te bouwen; een uniek idee in die tijd. Toeristen die het aquarium bezochten, wilden graag souvenirs. De broers kenden een lokale priester die op dat moment al scènes uit het dagelijkse leven schilderde. Zij voorzagen hem van goede tekenmaterialen als papier en waterverf en moedigden hem aan om meer te schilderen. Ook enkele andere schilders werden aangemoedigd en begonnen samen te werken. Zij beïnvloedden elkaar in onderwerpkeuze, compositie en techniek. Geliefde onderwerpen van de Sanurschilders zijn vissers, boten op zee, koraal riffen, dansen en groteske dieren. <BR> <BR> De kunst uit Sanur heeft een afwijkende stijl en inhoud in vergelijking met de kunst die gemaakt werd in Tampasiring, Ubud en Batuan. In het algemeen ontbreekt de relatie met de meer traditionele aspecten van Ubud en Baturan kunst: Hindu mythen, folklore en het magische. De Sanurstijl is veel lichter en speelser en bevat vaak humor. <BR> De kunst uit Sanur ontwikkelde zich meer vrij en was bedoeld voor toeristen.