Badplaats bij het dorp

Schildering in tempera op doek van een badplaats bij het dorp<BR> <BR> Tussen weelderige plantengroei nemen drie mannen een bad. Rondom hen zijn stenen muren met waterspuiters. Op de achtergrond zijn de huizen van het dorp te zien. In het midden een boom met blauwe vogels. Huizen en rotspartijen worden in deze compositie op een regelmatige manier afgewisseld met planten en mensen.<BR> <BR> Ida Bagus Made Nadera ( 1905-98) was priester en Dalang (poppenspeler). Nadera was als priester bekend met de klassieke Balinese Kawi ( Sanskriet) literatuur en veel van zijn werk is afkomstig van de hindoeïstische mythologie en Balinese fabels. Hij geeft zijn eigen interpretatie aan deze onderwerpen. <BR> Nadera experimenteerde ook met scènes uit het dagelijkse leven.<BR> <BR> Bijna alle schilders uit Ubud komen uit families uit de hoge kaste, meestal priesters of dalangs ( poppenspelers.) Hun vaders werkten traditioneel voor de velen prinsen van Bali om paleizen en tempels te decoreren gedurende de religieuze ceremonies en festiviteiten. Oorspronkelijk bestond het woord kunstenaar (seniman) of schilder (pelukis) niet in Bali. Zij werden als ambachtslieden ( tukang) beschouwd en hielden zich bezig op een breed vlak zoals architectuur, sculptuur, schilderkunst, tekenkunst. Zij schilderden heilige teksten op lontar bladeren, maakten heilige amuletten ( rerajahan), sneden wayangpoppen, maakten crematiekisten en vervaardigden maskers voor dans en tempels.<BR> <BR> Elk mannelijk lid van de priesterkaste, de brahmanen, gebruikte de titel 'Ida Bagus'. In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten of mythologische voorstellingen. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang.

Badplaats bij het dorp

Schildering in tempera op doek van een badplaats bij het dorp<BR> <BR> Tussen weelderige plantengroei nemen drie mannen een bad. Rondom hen zijn stenen muren met waterspuiters. Op de achtergrond zijn de huizen van het dorp te zien. In het midden een boom met blauwe vogels. Huizen en rotspartijen worden in deze compositie op een regelmatige manier afgewisseld met planten en mensen.<BR> <BR> Ida Bagus Made Nadera ( 1905-98) was priester en Dalang (poppenspeler). Nadera was als priester bekend met de klassieke Balinese Kawi ( Sanskriet) literatuur en veel van zijn werk is afkomstig van de hindoeïstische mythologie en Balinese fabels. Hij geeft zijn eigen interpretatie aan deze onderwerpen. <BR> Nadera experimenteerde ook met scènes uit het dagelijkse leven.<BR> <BR> Bijna alle schilders uit Ubud komen uit families uit de hoge kaste, meestal priesters of dalangs ( poppenspelers.) Hun vaders werkten traditioneel voor de velen prinsen van Bali om paleizen en tempels te decoreren gedurende de religieuze ceremonies en festiviteiten. Oorspronkelijk bestond het woord kunstenaar (seniman) of schilder (pelukis) niet in Bali. Zij werden als ambachtslieden ( tukang) beschouwd en hielden zich bezig op een breed vlak zoals architectuur, sculptuur, schilderkunst, tekenkunst. Zij schilderden heilige teksten op lontar bladeren, maakten heilige amuletten ( rerajahan), sneden wayangpoppen, maakten crematiekisten en vervaardigden maskers voor dans en tempels.<BR> <BR> Elk mannelijk lid van de priesterkaste, de brahmanen, gebruikte de titel 'Ida Bagus'. In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten of mythologische voorstellingen. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang.