Badende vrouwen

Gekleurde schildering in tempera op papier van badende vrouwen.<BR> <BR> Op dit landelijke tafereel baden vrouwen op de voorgrond. Eén van hen vult haar kruik onder de waterspuiters. Een andere vrouw draagt haar gevulde kruik op haar hoofd. Op de achtergrond zit een boer met zijn zoon en een koe tussen de jong beplante rijstvelden. De bruin gekleurde weg deelt de schildering als het ware op in vlakken. De meeste vlakken zijn met andere landschapselementen in gevuld.<BR> <BR> In de meeste gevallen was de Balinese schilderkunst gebaseerd op religieuze onderwerpen en traditionele motieven. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang, zoals deze schildering. De Balinese gewoonte om werk dat wordt bewonderd te kopiëren is een eerbetoon aan de meester. Zo schilderde I Wayan Tojiwa ( 1916-2001) dit werk in dezelfde stijl als het twee jaar eerder geschilderde werk van Kembeng. ( zie B135-4 ).

Badende vrouwen

Gekleurde schildering in tempera op papier van badende vrouwen.<BR> <BR> Op dit landelijke tafereel baden vrouwen op de voorgrond. Eén van hen vult haar kruik onder de waterspuiters. Een andere vrouw draagt haar gevulde kruik op haar hoofd. Op de achtergrond zit een boer met zijn zoon en een koe tussen de jong beplante rijstvelden. De bruin gekleurde weg deelt de schildering als het ware op in vlakken. De meeste vlakken zijn met andere landschapselementen in gevuld.<BR> <BR> In de meeste gevallen was de Balinese schilderkunst gebaseerd op religieuze onderwerpen en traditionele motieven. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang, zoals deze schildering. De Balinese gewoonte om werk dat wordt bewonderd te kopiëren is een eerbetoon aan de meester. Zo schilderde I Wayan Tojiwa ( 1916-2001) dit werk in dezelfde stijl als het twee jaar eerder geschilderde werk van Kembeng. ( zie B135-4 ).