Schildering: Vogelverschrikkers op palen

Schildering in tempera op doek van vogelverschrikkers op palen.<BR> <BR> Op de voorgrond is een veld met gewassen te zien. Vier vogelverschrikkers zitten op palen. Hun handen met lange vingers zijn in afschrikwekkende posen neergezet. Drie van hen dragen groene hoeden. Een rood koord is via hen en enkele bomen om het veld gebonden om de gewassen te beschermen.<BR> De glooiende heuvels op de achtergrond en op de voorgrond tussen de bomen zijn weergegeven in een grijsbruine kleur, beschilderd met gele lijnen in spiraalvormige motieven. <BR> Water stroomt van verschillende kanten in een beek in het centrum van de schildering. Bovenaan zijn torens tegen de lucht afgetekend. <BR> De figuren, bomen en bladeren zijn omgeven door donkere contourlijnen, waardoor een tweedimensionaal patroon-achtig effect wordt gecreëerd. De kleuren en schaduwen zijn weer met vloeiende overgangen weergegeven waardoor volume en een driedimensionaal effect wordt bereikt.<BR> <BR> Veel schilders uit Ubud kwamen uit families die behoorden tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang, zoals deze schildering.<BR>

Schildering: Vogelverschrikkers op palen

Schildering in tempera op doek van vogelverschrikkers op palen.<BR> <BR> Op de voorgrond is een veld met gewassen te zien. Vier vogelverschrikkers zitten op palen. Hun handen met lange vingers zijn in afschrikwekkende posen neergezet. Drie van hen dragen groene hoeden. Een rood koord is via hen en enkele bomen om het veld gebonden om de gewassen te beschermen.<BR> De glooiende heuvels op de achtergrond en op de voorgrond tussen de bomen zijn weergegeven in een grijsbruine kleur, beschilderd met gele lijnen in spiraalvormige motieven. <BR> Water stroomt van verschillende kanten in een beek in het centrum van de schildering. Bovenaan zijn torens tegen de lucht afgetekend. <BR> De figuren, bomen en bladeren zijn omgeven door donkere contourlijnen, waardoor een tweedimensionaal patroon-achtig effect wordt gecreëerd. De kleuren en schaduwen zijn weer met vloeiende overgangen weergegeven waardoor volume en een driedimensionaal effect wordt bereikt.<BR> <BR> Veel schilders uit Ubud kwamen uit families die behoorden tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang, zoals deze schildering.<BR>