Schildering die verschillende stadia van de rijstoogst laat zien

Dit schilderij toont de verschillende stadia van de rijstoogst. Op de voorgrond worden de rijsthalmen bij elkaar gebonden; de achtergrond bestaat uit nevelige wolken boven de velden. Ook is op de achtergrond, op de top van een platform, een offer aan de godin van de rijst, Dewi Sri, te zien. Vogels en vlinders in allerlei kleuren vliegen boven de velden en geven de schildering een levendige indruk. Het schilderij is gemaakt door Ida Bagus Made Poleng (1915-99).<BR> <BR> Ida Bagus Made Poleng (1915-99) was een van de drie zonen van Ida Bagus Kembeng. ( Zie B135-3, B135-4, B135-5, B135-6) Als kind hielp hij zijn vader, een poppenspeler, met het snijden van de leren poppen. Ook leerde hij van zijn vader de traditionele wayangstijl. Schilderingen in deze stijl werden gebruikt voor de aankleding van de paviljoens gedurende de Hinduceremonies of werden bevestigd aan de houten plafonds en muren van privépaviljoens. Made Poleng werkte in uiteenlopende stijlen van een meer traditionele stijl tot aan een meer realistische stijl. <BR> Deze schildering is een voorbeeld van zijn latere meer realistisch stijl. Het thema (oogst) en bepaalde visuele elementen zoals vrouwen die hun hoofd omdraaien, zijn ontleend aan het werk van de Nederlander Rudolf Bonnet. Dat is niet verwonderlijk want de twee mannen hadden onderling veel contact en bewonderden elkaars werk.<BR> <BR> Ida Bagus Made Poleng en Anak Agung Gede Sobrat ( zie B135-14, B135-15, B135- 16, B135-17) maakten beiden veel schilderingen met dezelfde thema's als rijstoogst, martkscènes, badende vrouwen, dansscènes en religieuze ceremonies.<BR> <BR> Veel schilders uit Ubud kwamen uit families die behoorden tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang, zoals deze schildering.<BR> <BR>

Schildering die verschillende stadia van de rijstoogst laat zien

Dit schilderij toont de verschillende stadia van de rijstoogst. Op de voorgrond worden de rijsthalmen bij elkaar gebonden; de achtergrond bestaat uit nevelige wolken boven de velden. Ook is op de achtergrond, op de top van een platform, een offer aan de godin van de rijst, Dewi Sri, te zien. Vogels en vlinders in allerlei kleuren vliegen boven de velden en geven de schildering een levendige indruk. Het schilderij is gemaakt door Ida Bagus Made Poleng (1915-99).<BR> <BR> Ida Bagus Made Poleng (1915-99) was een van de drie zonen van Ida Bagus Kembeng. ( Zie B135-3, B135-4, B135-5, B135-6) Als kind hielp hij zijn vader, een poppenspeler, met het snijden van de leren poppen. Ook leerde hij van zijn vader de traditionele wayangstijl. Schilderingen in deze stijl werden gebruikt voor de aankleding van de paviljoens gedurende de Hinduceremonies of werden bevestigd aan de houten plafonds en muren van privépaviljoens. Made Poleng werkte in uiteenlopende stijlen van een meer traditionele stijl tot aan een meer realistische stijl. <BR> Deze schildering is een voorbeeld van zijn latere meer realistisch stijl. Het thema (oogst) en bepaalde visuele elementen zoals vrouwen die hun hoofd omdraaien, zijn ontleend aan het werk van de Nederlander Rudolf Bonnet. Dat is niet verwonderlijk want de twee mannen hadden onderling veel contact en bewonderden elkaars werk.<BR> <BR> Ida Bagus Made Poleng en Anak Agung Gede Sobrat ( zie B135-14, B135-15, B135- 16, B135-17) maakten beiden veel schilderingen met dezelfde thema's als rijstoogst, martkscènes, badende vrouwen, dansscènes en religieuze ceremonies.<BR> <BR> Veel schilders uit Ubud kwamen uit families die behoorden tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang, zoals deze schildering.<BR> <BR>