De goden Siwa, Antaboga en Baruna

Schildering in tempera op papier van goden.<BR> <BR> Deze schildering toont een bekend Balinees verhaal uit de Hinducultus. De zoon van de god Siva moet een raadsel oplossen dat hem door de god Brahma is opgedragen. Brahma verstopt één van zijn vijf hoofden voordat hij Siva's zoon vraagt om zijn hoofden te tellen. Als hij de vraag fout beantwoordt, kan hij ter dood worden veroordeeld. Zijn vader probeert dit te voorkomen door het verstopte hoofd van Brahma af te snijden. Het hoofd landt op de slangengod Antaboga, het opgerolde fundament van de aarde. De aardbeving die daaruit volgt, verstoort de godin van de aarde Dewi Pertiwi. Siva neemt het hoofd en begraaft het in een berg. Een kokosboom begint uit het hoofd te groeien.<BR> De goden Siva ( met de blauwe huidskleur), Antaboga en Baruna bevinden zich aan de linkerkant van de schildering. Antaboga omklemt de benen van Siva terwijl een andere god, waarschijnlijk Baruna ( de god van de zee), bidt om hulp. <BR> De rechterzijde van de schildering toont de geboorte van de kokospalm uit het afgesneden hoofd van Brahma. Tussen de bomen, op aarde en in de lucht, bevinden zich dieren. <BR> <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang. <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) schilderde in dezelfde periode, naast scènes uit het dagelijks leven ook scènes die gebaseerd zijn op Hindu-mythes, zoals deze. <BR> <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) woonde in Tebesaya ( Ubud), maar kwam oorspronkelijk uit Tampaksiring waar zijn familie woonde. Hij stond in hoog aanzien. Zijn familie behoorde tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. Hij was een dalang, een poppenspeler van het schimmenspel, wayang kulit. Bij wayang kulit worden tweedimensionale poppen met beweegbare armen gebruikt. Meestal zijn deze poppen met de hand gemaakt van buffel- of geitenhuiden. Kembeng sneed zelf zijn eigen poppen uit leer. In de langgerekte vormen en het lineaire karakter van zijn figuren in de schilderingen zijn invloeden van de wayangpoppen te herkennen. <BR> <BR> Deze schildering toont overeenkomsten met de traditionele Kamasan wayangstijl. Deze stijl is genoemd naar het dorp Kamasan, nabij de oude Balinese hoofdstad Klungkung. In de Kamsanstijl worden goden en helden uit de Hindu epossen afgebeeld volgens specifieke iconografische regels. Oorspronkelijk waren deze schilderingen op textiel bedoeld voor religieuze gelegenheden. Zij werden door koningen en prinsen van Bali besteld om de tempelpaviljoenen of koninklijke privé paviljoenen te sieren.<BR> <BR> In de traditionele Kamasan doeken heeft elke god, demon of held zijn eigen karakteristieke kenmerken en attributen. Deze karakteristieken komen overeen met de wayangpoppen, tempelsculpturen en houten panelen die als tempeldecoratie worden gebruikt.<BR> In deze schildering zijn de rode, witte en blauw gekleurde vlammen die de magische uitstraling van de goden symboliseert, bijvoorbeeld gerelateerd met enkele basisconventies van de Kamasan schilderingen.<BR> <BR> <BR> <BR>

De goden Siwa, Antaboga en Baruna

Schildering in tempera op papier van goden.<BR> <BR> Deze schildering toont een bekend Balinees verhaal uit de Hinducultus. De zoon van de god Siva moet een raadsel oplossen dat hem door de god Brahma is opgedragen. Brahma verstopt één van zijn vijf hoofden voordat hij Siva's zoon vraagt om zijn hoofden te tellen. Als hij de vraag fout beantwoordt, kan hij ter dood worden veroordeeld. Zijn vader probeert dit te voorkomen door het verstopte hoofd van Brahma af te snijden. Het hoofd landt op de slangengod Antaboga, het opgerolde fundament van de aarde. De aardbeving die daaruit volgt, verstoort de godin van de aarde Dewi Pertiwi. Siva neemt het hoofd en begraaft het in een berg. Een kokosboom begint uit het hoofd te groeien.<BR> De goden Siva ( met de blauwe huidskleur), Antaboga en Baruna bevinden zich aan de linkerkant van de schildering. Antaboga omklemt de benen van Siva terwijl een andere god, waarschijnlijk Baruna ( de god van de zee), bidt om hulp. <BR> De rechterzijde van de schildering toont de geboorte van de kokospalm uit het afgesneden hoofd van Brahma. Tussen de bomen, op aarde en in de lucht, bevinden zich dieren. <BR> <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang. <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) schilderde in dezelfde periode, naast scènes uit het dagelijks leven ook scènes die gebaseerd zijn op Hindu-mythes, zoals deze. <BR> <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) woonde in Tebesaya ( Ubud), maar kwam oorspronkelijk uit Tampaksiring waar zijn familie woonde. Hij stond in hoog aanzien. Zijn familie behoorde tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. Hij was een dalang, een poppenspeler van het schimmenspel, wayang kulit. Bij wayang kulit worden tweedimensionale poppen met beweegbare armen gebruikt. Meestal zijn deze poppen met de hand gemaakt van buffel- of geitenhuiden. Kembeng sneed zelf zijn eigen poppen uit leer. In de langgerekte vormen en het lineaire karakter van zijn figuren in de schilderingen zijn invloeden van de wayangpoppen te herkennen. <BR> <BR> Deze schildering toont overeenkomsten met de traditionele Kamasan wayangstijl. Deze stijl is genoemd naar het dorp Kamasan, nabij de oude Balinese hoofdstad Klungkung. In de Kamsanstijl worden goden en helden uit de Hindu epossen afgebeeld volgens specifieke iconografische regels. Oorspronkelijk waren deze schilderingen op textiel bedoeld voor religieuze gelegenheden. Zij werden door koningen en prinsen van Bali besteld om de tempelpaviljoenen of koninklijke privé paviljoenen te sieren.<BR> <BR> In de traditionele Kamasan doeken heeft elke god, demon of held zijn eigen karakteristieke kenmerken en attributen. Deze karakteristieken komen overeen met de wayangpoppen, tempelsculpturen en houten panelen die als tempeldecoratie worden gebruikt.<BR> In deze schildering zijn de rode, witte en blauw gekleurde vlammen die de magische uitstraling van de goden symboliseert, bijvoorbeeld gerelateerd met enkele basisconventies van de Kamasan schilderingen.<BR> <BR> <BR> <BR>