Schildering: Mahakala zendt plagen over de mensheid

Schildering in tempera op paneel van Mahakala en zijn plagen<BR> <BR> "Mahakala", Sanghyang Kala, een demonische zoon van Siva, zendt plagen over de mensheid. De schildering is opgedeeld in een aantal gebieden. In het midden van de schildering is Mahakala te zien; in het bovenste deel Batari Sri. Deze laatste verzoekt Batari Siva naar de aarde af te dalen om de mensheid te redden.<BR> <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) woonde in Tebesaya ( Ubud), maar kwam oorspronkelijk uit Tampaksiring waar zijn familie woonde. Hij stond in hoog aanzien. Zijn familie behoorde tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. Hij was een dalang, een poppenspeler van het schimmenspel, wayang kulit. (Bij wayang kulit worden tweedimensionale poppen met beweegbare armen gebruikt. Meestal zijn deze poppen met de hand gemaakt van buffel- of geitenhuiden.) Kembeng sneed zelf zijn eigen poppen uit leer. In de langgerekte vormen en het lineaire karakter van zijn figuren in de schilderingen zijn invloeden van de wayangpoppen te herkennen. <BR> <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang. <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) schilderde in dezelfde periode ook scènes die gebaseerd zijn op Hindu-mythes, zoals deze.

Schildering: Mahakala zendt plagen over de mensheid

Schildering in tempera op paneel van Mahakala en zijn plagen<BR> <BR> "Mahakala", Sanghyang Kala, een demonische zoon van Siva, zendt plagen over de mensheid. De schildering is opgedeeld in een aantal gebieden. In het midden van de schildering is Mahakala te zien; in het bovenste deel Batari Sri. Deze laatste verzoekt Batari Siva naar de aarde af te dalen om de mensheid te redden.<BR> <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) woonde in Tebesaya ( Ubud), maar kwam oorspronkelijk uit Tampaksiring waar zijn familie woonde. Hij stond in hoog aanzien. Zijn familie behoorde tot de priesterkaste, de Brahmanen. Elke mannelijk lid van deze kaste gebruikte de titel 'Ida Bagus'. Hij was een dalang, een poppenspeler van het schimmenspel, wayang kulit. (Bij wayang kulit worden tweedimensionale poppen met beweegbare armen gebruikt. Meestal zijn deze poppen met de hand gemaakt van buffel- of geitenhuiden.) Kembeng sneed zelf zijn eigen poppen uit leer. In de langgerekte vormen en het lineaire karakter van zijn figuren in de schilderingen zijn invloeden van de wayangpoppen te herkennen. <BR> <BR> In de meeste gevallen schilderden de leden van de families van hogepriesters onderwerpen die te maken hebben met priesterlijke activiteiten. Vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw kwamen ook verschillende scènes uit het dagelijkse leven in zwang. <BR> Ida Bagus Kembeng ( 1897-1952) schilderde in dezelfde periode ook scènes die gebaseerd zijn op Hindu-mythes, zoals deze.