Sanni Yakuma-masker van de demon Maha Kola Sanni Yaka

Beschilderd houten masker, gebruikt in 'Sanni Yakuma'-ceremonies. Het masker stelt Maha Kola Sanni Yaka voor. Het masker bestaat normaalgesproken uit drie delen, die aan elkaar bevestigd zijn: middenstuk en 2 zijstukken. Dit masker is waarschijnlijk het middenstuk (04-116a), de 2 zijstukken ontbreken. Er zijn wel 2 zijstukken (04-116b-c) in de collectie die waarschijnlijk bij dit masker horen. <BR> <BR> Dit middenstuk bestaat uit een demonenkop waarop een volledige demon staat. <BR> De kop heeft een donkerrood gezicht. <BR> Ogen: uitpuilend, wit met zwarte pupillen, rood omlijnd; oogbogen zijn versierd met een geel/groen bladmotief. <BR> Tussen de ogen: (mogelijk) gestileerde frons, geel/groen. <BR> Neus: groot, breed; versierd met gele motieven. <BR> Mond: breed, dicht; brede, rode lippen; grote gele tanden, er zijn gaten waar vermoedelijk slagtanden gezeten hebben. <BR> Oren: ontbreken, wel zijn gaten waar ze gezeten hebben. <BR> Op deze kop staat een volledige demon. <BR> Voeten staan boven de ogen van de kop; gele teennagels; rond de voeten zit een mensenfiguur gedraaid (geel). <BR> Lijf: donkergroen met gele versiering; handen opgeheven, palmen omhoog, gele nagels. <BR> Hij draagt een 'sarong' tot op de knieën: rond het middel een smalle geel/rode band waarop 2 mensenfiguren staan, 'sarong' is groen met rood/geel bladmotief. <BR> Gezicht: donkergroen. <BR> Ogen: uitpuilend, wit met zwarte pupillen, rode lijnen; oogbogen met geel/groen bladmotief. Neus: groot, opstaand, gele versiering. <BR> Mond: breed, dicht; spitse gele tanden, slagtanden in de mondhoeken; brede rode lippen. Oren: ontbreken, er zijn gaten waar vermoedelijk de oren gezeten hebben. <BR> Hoofdtooi: 5 opgerichte cobra's ('naga's) met de staarten ineengekruld, rood/geel; de cobra's hebben zwarte gezichtjes. Aan beide zijden van de demon rijst een cobra omhoog tot de schouders, geel/rood.<BR> <BR> Dit masker stelt Maha Kola Sanni Yaka voor, ook wel Daha Ata Sanni Yaka of Raja Mulu Sanni Yaka genoemd. In de zijstukken zijn 18 'sanniya's afgebeeld, die de manifestaties ('avatara's) van de demon weergeven. Elk van de 18 'sanniya's veroorzaakt een ziekte die te maken heeft met slijm ('slesma'), gal ('pitta') of de adem ('vata'). De afzonderlijke 'sanniya's zijn moeilijk te identificeren, omdat tussen regio's verschillen in benoeming van de 'sanniya's bestaat. Er zijn meer dan 30 benoemingen bekend. Er is geen speciale volgorde waarin de 'sanniya's afgebeeld moeten worden. De twee cobra's langs het lijf van de staande demon staan voor de giftige adem van de demon. De 5 cobra's in de kroon staan voor de 5 soorten hoofdpijn die de demon kan veroorzaken. De mensenfiguren die op het lijf van de demon zichtbaar zijn, geven koning Samkhapala en zijn gevolg weer. Dit verwijst naar de oorsprongsmythe van Maha Kola Sanni Yaka: de koning liet zijn vrouw vermoorden omdat hij haar verdacht van overspel, haar ongeboren kind wist te overleven en werd een wrede demon. Dit masker is hoogst waarschijnlijk nooit gedragen door een danser, maar neergezet tijdens de ceremonie. Het zou te groot en te zwaar zijn om in balans te houden. Het isa twijfelachtig of dit masker voor ceremonieel gebruik gemaakt is, de kleuren zijn namelijk heel anders van tint dan bij de oude maskers. Bovendien zijn gezichtjes in de zijstukken niet erg fijn bewerkt.<BR> (Lammers 1995).

Sanni Yakuma-masker van de demon Maha Kola Sanni Yaka

Beschilderd houten masker, gebruikt in 'Sanni Yakuma'-ceremonies. Het masker stelt Maha Kola Sanni Yaka voor. Het masker bestaat normaalgesproken uit drie delen, die aan elkaar bevestigd zijn: middenstuk en 2 zijstukken. Dit masker is waarschijnlijk het middenstuk (04-116a), de 2 zijstukken ontbreken. Er zijn wel 2 zijstukken (04-116b-c) in de collectie die waarschijnlijk bij dit masker horen. <BR> <BR> Dit middenstuk bestaat uit een demonenkop waarop een volledige demon staat. <BR> De kop heeft een donkerrood gezicht. <BR> Ogen: uitpuilend, wit met zwarte pupillen, rood omlijnd; oogbogen zijn versierd met een geel/groen bladmotief. <BR> Tussen de ogen: (mogelijk) gestileerde frons, geel/groen. <BR> Neus: groot, breed; versierd met gele motieven. <BR> Mond: breed, dicht; brede, rode lippen; grote gele tanden, er zijn gaten waar vermoedelijk slagtanden gezeten hebben. <BR> Oren: ontbreken, wel zijn gaten waar ze gezeten hebben. <BR> Op deze kop staat een volledige demon. <BR> Voeten staan boven de ogen van de kop; gele teennagels; rond de voeten zit een mensenfiguur gedraaid (geel). <BR> Lijf: donkergroen met gele versiering; handen opgeheven, palmen omhoog, gele nagels. <BR> Hij draagt een 'sarong' tot op de knieën: rond het middel een smalle geel/rode band waarop 2 mensenfiguren staan, 'sarong' is groen met rood/geel bladmotief. <BR> Gezicht: donkergroen. <BR> Ogen: uitpuilend, wit met zwarte pupillen, rode lijnen; oogbogen met geel/groen bladmotief. Neus: groot, opstaand, gele versiering. <BR> Mond: breed, dicht; spitse gele tanden, slagtanden in de mondhoeken; brede rode lippen. Oren: ontbreken, er zijn gaten waar vermoedelijk de oren gezeten hebben. <BR> Hoofdtooi: 5 opgerichte cobra's ('naga's) met de staarten ineengekruld, rood/geel; de cobra's hebben zwarte gezichtjes. Aan beide zijden van de demon rijst een cobra omhoog tot de schouders, geel/rood.<BR> <BR> Dit masker stelt Maha Kola Sanni Yaka voor, ook wel Daha Ata Sanni Yaka of Raja Mulu Sanni Yaka genoemd. In de zijstukken zijn 18 'sanniya's afgebeeld, die de manifestaties ('avatara's) van de demon weergeven. Elk van de 18 'sanniya's veroorzaakt een ziekte die te maken heeft met slijm ('slesma'), gal ('pitta') of de adem ('vata'). De afzonderlijke 'sanniya's zijn moeilijk te identificeren, omdat tussen regio's verschillen in benoeming van de 'sanniya's bestaat. Er zijn meer dan 30 benoemingen bekend. Er is geen speciale volgorde waarin de 'sanniya's afgebeeld moeten worden. De twee cobra's langs het lijf van de staande demon staan voor de giftige adem van de demon. De 5 cobra's in de kroon staan voor de 5 soorten hoofdpijn die de demon kan veroorzaken. De mensenfiguren die op het lijf van de demon zichtbaar zijn, geven koning Samkhapala en zijn gevolg weer. Dit verwijst naar de oorsprongsmythe van Maha Kola Sanni Yaka: de koning liet zijn vrouw vermoorden omdat hij haar verdacht van overspel, haar ongeboren kind wist te overleven en werd een wrede demon. Dit masker is hoogst waarschijnlijk nooit gedragen door een danser, maar neergezet tijdens de ceremonie. Het zou te groot en te zwaar zijn om in balans te houden. Het isa twijfelachtig of dit masker voor ceremonieel gebruik gemaakt is, de kleuren zijn namelijk heel anders van tint dan bij de oude maskers. Bovendien zijn gezichtjes in de zijstukken niet erg fijn bewerkt.<BR> (Lammers 1995).