Tovil-masker van de demon Gara Yaka

Beschilderd houten masker, gebruikt in 'Tovil'-ceremonies. Het masker stelt de demon Gara Yaka voor. <BR> Gezicht: donkergroen. <BR> Ogen: uitpuilend, goudkleurig met zwarte pupillen, rood omlijnd; oogbogen versierd met bladmotief in goud/beige. <BR> Tussen ogen: (mogelijk) gestileerde frons in goud/beige. <BR> Neus: groot, spits, krom; wijduitstaande neusvleugels, goudkleurige versiering. <BR> Mond: zeer groot en breed; brede rode lippen; grote goudkleurige tanden, slagtanden zijn verdwenen. <BR> Oren: afwezig, wel gaten voor bevestiging. <BR> Hoofdtooi: 3 opgerichte cobra's ('naga's), goud/groen met zwarte gezichtjes.<BR> <BR> Dit is het masker van de demon Gara Yaka. Het is 1 van de 12 Gara Yaka's die dienaren zijn van de prins die een demon werd (Dala Raksha). Zij spelen de hoofdrol in 'Gara Yakuma', een 'Tovil'-ceremonie om ziekte en ongeluk af te wenden. Deze demon komt echter ook in 'Kolam'-voorstellingen voor. In de laatste scène, een soort epiloog, komt hij op om tegenspoed af te wenden voor spelers en toeschouwers. In beide ceremonies is hij een goedaardige demon.<BR> (Lammers 1995).

Tovil-masker van de demon Gara Yaka

Beschilderd houten masker, gebruikt in 'Tovil'-ceremonies. Het masker stelt de demon Gara Yaka voor. <BR> Gezicht: donkergroen. <BR> Ogen: uitpuilend, goudkleurig met zwarte pupillen, rood omlijnd; oogbogen versierd met bladmotief in goud/beige. <BR> Tussen ogen: (mogelijk) gestileerde frons in goud/beige. <BR> Neus: groot, spits, krom; wijduitstaande neusvleugels, goudkleurige versiering. <BR> Mond: zeer groot en breed; brede rode lippen; grote goudkleurige tanden, slagtanden zijn verdwenen. <BR> Oren: afwezig, wel gaten voor bevestiging. <BR> Hoofdtooi: 3 opgerichte cobra's ('naga's), goud/groen met zwarte gezichtjes.<BR> <BR> Dit is het masker van de demon Gara Yaka. Het is 1 van de 12 Gara Yaka's die dienaren zijn van de prins die een demon werd (Dala Raksha). Zij spelen de hoofdrol in 'Gara Yakuma', een 'Tovil'-ceremonie om ziekte en ongeluk af te wenden. Deze demon komt echter ook in 'Kolam'-voorstellingen voor. In de laatste scène, een soort epiloog, komt hij op om tegenspoed af te wenden voor spelers en toeschouwers. In beide ceremonies is hij een goedaardige demon.<BR> (Lammers 1995).